سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 18014

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی روز گذشته با ارائه گزارشی اعلام کرد با وجود فعالیت 105 هزار پزشک در کشور و بستری 80 درصدی مردم در مراکز درمانی بخش دولتی، کل شکایات ارجاع شده به دادسراهای نظام پزشکی در سال گذشته چهار هزار و دویست پرونده بوده که 60 درصد شکایات نیز بدون تشکیل پرونده رفع شده و حدود 12 هزار نفر پس از مراجعه برای شکایت در خود دادسراها با یکدیگر توافق کرده و از شکایت خود صرف نظر کردند.

55 درصد از شکایات انجام شده در سال جاری هم به برائت از پزشک منجر شده و برای 40 تا 42 درصد از شکایات، پزشک متخلف شناخته شده و برای پنج درصد از شکایات نیز عدم صلاحیت پزشک صادر شده است. همچنین در چهار سال گذشته 27 مورد از شکایات، منجر به محرومیت پزشکان تا پایان عمر در سراسر کشور شده است و موارد محرومیت چندماهه و چندساله به مراتب بالا بوده است.20 درصد پرونده ها تذکر شفاهی، 15 درصد تذکر کتبی، 25 درصد توبیخ و درج در نشریه نظام پزشکی دریافت کرده اند که در مجموع باعث محرومیت 40 درصدی پزشکان شده است.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه موارد شکایت در شهرهای کشور متفاوت است، گفت؛ روزانه به دلیل جمعیت بالای پایتخت، 20 تا 25 درصد تهرانی ها از پزشکان خود شکایت می کنند. وی ادامه داد؛ در شهرستان ها نیز متاسفانه ضعف رسیدگی تخصصی به شکایات مردم وجود دارد. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت شکایت ها از گروه پزشکی طی شش ماه اول امسال نسبت به سال گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته است. به گزارش ایسنا، دکتر غلامحسین نیک نژاد روز گذشته با تاکید بر آنکه هیچ پزشکی متخلف نیست و شکایت ها در این زمینه مربوط به قصورات پزشکی است، اعلام کرد یکی از مسائل مربوط به تخلفات پزشکی، شئونات پزشکی است و ادامه داد؛ اخلاق پزشکی در راس شئونات پزشکی قرار دارد، بنابراین مسائل مربوط به اخلاق پزشکی از جمله شکایت های انجام شده از پزشکان است. مسائل مربوط به رعایت نکردن تعرفه های درمانی بخش دیگری از شکایت های صورت گرفته از پزشکان را تشکیل می دهد. وی با اشاره به جمعیت زیاد پزشکان عمومی کشور، شکایت های صورت گرفته از این گروه پزشکی در کشور را در صدر کل شکایت های جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت؛ از آنجا که تعداد پزشکان عمومی زیاد است (75 هزار نفر) و این پزشکان سنگربان اول بهداشت و درمان در تمامی بخش ها هستند بنابراین مراجعه کننده به آنها زیاد است و بالطبع خطاها در این گروه نسبت به گروه های دیگر پزشکی ممکن است بیشتر باشد. نیک نژاد دندانپزشکان را در دومین گروه از رده تخلفات پزشکی عنوان کرد و گفت؛ 22 هزار دندانپزشک در کشور فعال هستند، بنابراین ممکن است شکایت های صورت گرفته از آنها نیز زیاد باشد. سومین گروه تخلفات پزشکی مربوط به متخصصان زنان و زایمان است. این گروه نیز از جمعیت حدود شش تا هفت هزار نفر تشکیل می شوند. معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی ارتوپدها و گروه جراحان را به ترتیب در رده های چهارم و پنجم تخلفات پزشکی عنوان کرد و گفت؛ به رغم آنکه گفته می شود جراحان بینی در گروه اول شکایت های پزشکی قرار دارند اما باید گفت جراحان ترمیمی و گوش و حلق و بینی در گروه جراحان قرار گرفته و در رده پنجم تخلفات پزشکی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha