عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید براینکه وزارت بهداشت در سال ۹۵ با چالش منابع مالی مواجه خواهد شد، گفت: حل مشکلات حوزه سلامت نیا زمند مدیریت صحیح منابع است.

سال۹۵؛ سال مالی سخت وزارت بهداشت/ مسئولان وزارتخانه منابع موجود را مدیریت کنند

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید براینکه وزارت بهداشت در سال ۹۵ با چالش منابع مالی مواجه خواهد شد، گفت: حل مشکلات حوزه سلامت نیا زمند مدیریت صحیح منابع است.

به گزارش سلامت نیوز، حمیدرضا عزیزی فارسانی در گفت وگو با خانه ملت، درباره صحبت‌های  وزیر بهداشت مبنی بر کسری بودجه 5 هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت در سال 95، گفت: بودجه سلامت برای سال 95 اگر تحقق پیدا کند تنها می‌تواند بخشی از بدهی‌های وزارت بهداشت برای سال 94 را پوشش دهد، بنابراین با توجه به شرایط کل بودجه و عدم رشد آن در سال جاری، کمبود بودجه برای وزارت بهداشت هم بسیار محسوس است.

نماینده مردم اردل، فارسان، کیار و کوهرنگ درمجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به طور قطع بخش اعظم بودجه به دلیل نوسانات قیمت نفت و معیانات گازی محقق نمی شود، افزود: همچنین با توجه به آمار بالای مراجعات به بیمارستان ها و هزینه‌های رایگان  به طور حتم وزارت بهداشت در سال 95 با چالش منابع مالی مواجه خواهد شد، هرچند که کسری بودجه 5 هزار میلیارد تومانی به گفته وزیربهداشت بسیار خوش بینانه بوده و کمبود بودجه بیشتر از این ارقام است.

وی درباره صحبت های وزیربهداشت درخصوص اینکه از ابتدا طرح تحول سلامت برای چهاردهک اول جامعه درنظرگرفته شده بود، اما طرح برای همه افراد بیمه نشده گسترش پیدا کرد، تاکید کرد: نگاه مجلس و کمیسیون بهداشت درجهت اجرای طرح تحول سلامت برای کل آحاد جامعه و بیشتر اقشار آسیب پذیر و حاشیه نشینان جامعه بود اما یکی از بزرگترین مشکلات این طرح تقاضاهای القایی بسیار درمردم است، یعنی مراجعات بسیار مردم به مراکز درمانی که شاید جنبه علمی بسیاری نداشته باشد.

عزیزی فارسانی با  بیان اینکه آمار بسیار مراجعات افزایش هزینه‌ها را به دنبال داشته است، تصریح کرد: به طور حتم یکی از مهم‌ترین علل کسری بودجه دربخش بهداشت و درمان آمار بسیار بالای مراجعات به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها است که برای حل این مشکل باید مدیریت صحیح منابع و برنامه‌ریزی درست صورت گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی ازچالش های سال  95 بحث پرداخت ها به  جامعه پرستاری و تحمیل فشار بارمالی به پرسنل  پیراپزشکی است، افزود: متاسفانه نیروی انسانی درحوزه سلامت متناسب  با  خدمات رشد نکرده است، هرچند که  مقرر شده در سال 95 تعداد بسیاری در حوزه بهداشت و درمان استخدام شوند، اما این موضوع نیز به طورحتم هزینه بسیاری برای این وزارتخانه خواهد داشت.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بیستمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: برای طرح تحول سلامت، پوشش بیمه 4 تا 5 میلیون نفر و صرفاً برای بستری در بیمارستان‌ها درنظر گرفته شده بود اما طرح تحول سلامت 11 میلیون نفر را دربرگرفت.

وی همچنین تاکید کرد:  شورای عالی بیمه باید برای تعرفه‌های درمانی تصمیم‌گیری کند، چرا که اگر وضع به همین منوال پیش برود، امسال به غیر از مشکلات جاری، ۵ هزار میلیارد تومان کسری هم خواهیم داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha