چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 18018

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: استاندارد ملی پیشگیری، درمان و زیانكاهی اعتیاد در حال تدوین است و سال گذشته برای پیشگیری از اعتیاد 5 میلیون و 100 هزار سرنگ بین معتادان تزریقی توزیع و حدود 4 میلیون سرنگ مصرف شده جمع آوری شد.

ابوالحسن فقیه در اولین گردهمایی سراسری سازمان‌های مردم نهاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در جلسه‌ای كه رئیس جمهوری با اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر داشت بر پیشگیری در سال 89 داشت كه برای تحقق این موضوع تعداد افراد تحت پوشش گروههای اجتماع محور كه در حال حاضر 3 میلیون و 500 هزار نفر هستند باید تا پایان سال 89 به 30 میلیون نفر برسند.

وی گفت: انسان سالم محور توسعه پایدار است و با توجه به اینكه امروز در دوران توجه به سلامت اجتماعی به سر می‌بریم و برای سلامت اجتماعی همه افراد جامعه مسئول هستند نقش تشكل‌های مردم نهاد بسیار مورد تأكید است.

وی با اشاره به اینكه اعتیاد پدیده اجتماعی - روانی - فرهنگی - سیاسی و اقتصادی است تصریح كرد: باید به طور همه جانبه به جنگ اعتیاد رفت چرا كه اعتیاد موجب طلاق، بیكاری، فقر و سایر آسیب‌های اجتماعی می‌شود و از طرف دیگر همه این آسیب‌های اجتماعی می‌توانند موجب اعتیاد شوند.

فقیه ادامه داد: در مبارزه با مواد مخدر تنها سازمان‌های دولتی موثر نیستند بلكه خانواده، سازمان‌های غیردولتی و سازمان‌های بین‌المللی در این موضوع نقش بسزایی دارند.

فقیه اظهار داشت: در 2 حوزه در سازمان بهزیستی برون‌سپاری انجام دادیم و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد استفاده كردیم كه یكی پیشگیری از اعتیاد و دیگری درمان اعتیاد است.

رئیس سازمان بهزیستی كشور افزود: در بحث پیشگیری از اعتیاد مهمترین اقدامی كه صورت گرفت گسترش رویكرد اجتماع محور و كمك به تشكیل و حمایت از تیم‌های مختلف بود كه مزایای آن حمایت بیشتر، هزینه كمتر، تقویت رفتار مطلوب اجتماعی و عدم انكار مشكلات است و در این فرایند سازمان فقط نقش تسهیل‌گر و برنامه‌ریز را دارد.

وی یادآور شد: در سال 87 با همین رویكرد بیش از 2 هزار و 700 سازمان اجتماع محور تشكیل شد كه در آنجا 3 هزار و 190 تیم شروع به فعالیت كردند و این تعداد تیم بیش از 3 میلیون و 500 هزار نفر را تحت پوشش قرار داده است.

فقیه ادامه داد: در حوزه درمان موضوع واگذاری درمان معتادان به سازمان‌های مردم نهاد مطرح شد كه هزینه‌های پایین‌تر و ارائه آموزش و دسترسی آسان به خدمات و به معتادان از مزایای این اقدام بود. در این زمینه 39 مركز اقامتی میان مدت در سال 87 تأسیس شد كه به بیش از 10 هزار نفر خدمت كردند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور تصریح كرد: در سال 87 بیش از 5 میلیون و 100 هزار سرنگ در میان معتادان پرخطر توزیع شد و مهمتر از آن بیش از 3 میلیون و 800 هزار سرنگ مصرف شده جمع‌آوری و منهدم شد.

وی افزود: از 28 مركز كاهش آسیب در سال 84 به 96 مركز كاهش آسیب در سال 87 رسیدیم و تعداد 26 سرپناه توسط گروه‌های خودیار ایجاد شد كه به 2 هزار و 576 نفر خدمت كردند.
وی با بیان اینكه استاندارد ملی پیشگیری - درمان و زیانكاهی اعتیاد در حال تدوین است ابراز امیدواری كرد: سازمان‌های مردم‌نهاد در اموری از جمله پژوهش، تربیت نیروی انسانی متخصص، تدوین برنامه‌ راهبردی و عملیاتی خود به تقویت دانش درون‌سازمانی خود بپردازند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha