چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 18020

تا همین چند وقت پیش تصور می‌شد عامل اصلی مرگ زنان، سرطان سینه و سرطان رحم است. اما جدیدترین بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی درباره بهداشت زنان نشان می‌دهد كه ویروس ایدز مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر و بیماری در میان زنان 15 تا 44 سال جهان است.

نتیجه این بررسی WHO نشان می‌دهد روابط جنسی خطرناك‌ترین عامل در كشورهای در حال توسعه برای زنانی است كه در محدوده سنی بارداری و فعال جامعه هستند.
عوامل دیگر هم زیرمجموعه همین عامل است؛ عدم دسترسی به راه‌های پیشگیری از بارداری و كمبود آهن. میزان متوسط جهانی مرگ زنان نشان می‌دهد یك مورد از هر پنج مرگ در میان زنان این گروه سنی در نتیجه رابطه است.
در سازمان بهداشت جهانی همچنین آمده است: زنان نمی‌دانند چگونه خود را در برابر این ایمن كنند. به همین دلیل این افراد با خطر جدی مرگ یا بیماری روبه‌رو هستند.
آن دسته از زنان نیز كه به دلیل عدم دسترسی به روش‌های پیشگیری از بارداری نمی‌توانند از بارداری‌های ناخواسته جلوگیری كنند نیز همین‌ شرایط را دارند.
دكتر مارگارت چان، دبیركل سازمان بهداشت جهانی درباره این گزارش گفته است: «زنان به‌طور بیولوژیك این برتری را دارند كه به‌طور میانگین شش تا هشت سال بیشتر از مردان عمر كنند اما در بسیاری نقاط جهان آنها با كمبودهای جدی ناشی از فقر، عدم دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و هنجارهای فرهنگی مواجه هستند كه این مزیت را از آنها می‌گیرد.»
چان این روند را كه 15 درصد مرگ‌ومیر زنان بزرگسال در سن باروری رخ می‌دهد یك تراژدی قابل پیشگیری می‌داند: «تبعیض علیه زن‌ها در تمام طول زندگی آنها ادامه دارد و از همان كودكی با كمبود امكانات برای تشخیص بیماری‌های دختران نسبت به پسران آغاز می‌شود.»

عدم توجه كافی به زنان
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید زنان در سراسر جهان در اثر بیماری‌هایی می‌میرند که قابل پیشگیری است و آنها در واقع قربانی ضعف خدمات بهداشت و درمان کشورشان شده‌اند. در گزارش جدید این سازمان آمده است؛ صدها هزار زن در کشورهای مختلف جان خود را از دست می‌دهند چون نظام بهداشت و درمان در کشوری که در آن زندگی می‌کنند، توجه کافی به بیماری‌های خاص زنان مانند سرطان رحم و مشکلات ناشی از بارداری ندارد و در مراقبت و درمان آنها اهمال می‌کند.
تازه‌ترین آمار، نیازهای بهداشتی، شایع‌ترین بیماری‌ها و علت بروز آنها در میان زنان جهان را مورد بررسی قرار داده است، زنان در دوران سالمندی نیز در مقایسه با مردان هم‌سن و سال خود از توجهات بهداشتی کمتری برخوردارند.
سازمان بهداشت جهانی برای نمونه به بیماری‌های قلبی اشاره داشته و گفته است از آنجایی که علائم این دست از بیماری‌ها اغلب در زنان با مردان متفاوت است، حضور بیماری دیرتر اتفاق می‌افتد و آنها با خطر بیشتری مواجه می‌شوند.
گزارش تازه این سازمان به این نکته اشاره داشته است در حالی که زنان بخش اعظم پرسنل بهداشتی را تشکیل می‌دهند، وقتی نوبت به مراقبت‌های درمانی می‌‌رسد، به بیماری‌های به اصطلاح زنانه آنها کمتر از مردان توجه می‌شود.
در کشورهای در حال توسعه، مشکلاتی که در دوره بارداری برخی از زنان رخ می‌دهد و همچنین سقط جنین با روش‌های خطرناک، مهم‌ترین دلایل مرگ‌و‌میر در میان زنان جوان در گروه سنی 15 تا 19 سال است.
در بسیاری از کشورهای جهان بهداشت بارداری و زایمان به زنان متاهل محدود می‌شود و به بهداشت زنان مجرد توجه نمی‌شود.
بنا به گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرطان رحم دومین سرطان شایع میان زنان است و 80 درصد از موارد بیماری و تقریبا تمام مرگ‌و‌میرهای ناشی از آن در کشورهایی مشاهده می‌شود که درآمد سرانه پایینی دارند و دسترسی به معاینات ویژه زنان تقریبا وجود ندارد.
این سازمان می‌گوید: برای اینکه به نیازهای بهداشتی زنان رسیدگی شود، اصلاح نظام‌های بهداشت و درمان در سراسر جهان امری ضروری است اما بهبود وضعیت بهداشتی زنان تنها زمانی موفق خواهد بود که مسئولان بهداشت و درمان کشورها با «تبعیض جنسیتی» در این زمینه به‌طور گسترده‌تر مبارزه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha