عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران از دخالت تخصص های مختلف پزشكی در رشته رادیولوژی اظهارگله مندی كرد.

دخالت رشته های مختلف پزشكی در رادیولوژی

سلامت نیوز:عضو هیات مدیره انجمن رادیولوژی ایران از دخالت تخصص های مختلف پزشكی در رشته رادیولوژی اظهارگله مندی كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،دكتر عبدالرسول صداقت گفت: متاسفانه تاكنون به معضل تداخلات رشته ای توجهی نشده است و این نشان می دهد كه برخی متولیان نسبت به این معضل بی توجه اند. این رادیولوژیست از مسئولان حوزه سلامت خواست تا نگاه به رشته رادیولوژی و هر رشته دیگر را متناسب با مصالح كشور و منافع مردم در نظر گیرند.

  چند سالی است كه برخی رشته های پزشكی از جمله متخصصان زنان و زایمان به جای اینكه بیمار را به رادیولوژیست ارجاع دهند، خودشان به انجام اعمالی همچون سونوگرافی برای بیمار می پردازند كه این موضوع باعث رنجش و اعتراض رادیولوژیست ها شده است.

به گزارش سازمان نظام پزشكی صداقت گفت: هرچقدر قلمروی یك رشته كوچك و به رشته های دیگر اهدا و یا انتقال یابد، آن رشته از نظر اقتصادی دچار ضرر و زیان می شود؛ البته تا زمانی كه پزشكان در محدوده تخصصی خود فعالیت می كردند، مشكل زیادی وجود نداشت اما با سربر آوردن رشته های فوق تخصصی، رشته ها به نوعی تكه پاره شد.

رئیس سابق انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: طبیعتا رشته های مختلف برای بقای خود نیاز به یك قلمروی اختصاصی به خود دارند و به همین علت است كه گاهی اوقات برخی رشته ها به نوعی در رشته ای دیگر وارد می شوند و ایجاد تداخل می كنند. بیشتر این مشكلات و معضلات به علت ایجاد رشته های فوق تخصصی است كه در زمان حاضر درگیر آن هستیم.

صداقت تصمیم گیری در تعیین محدودیت های رشته ها را با توجه به حفظ تمامیت رشته های پزشكی در كشور دانست و تصریح كرد: اگر بنا باشد كه فردا روانپزشك در كار نورولوژیست و یا جراح مغز و اعصاب در كار روان پزشك یا نورولوژیست دخالت كند، دیگر امنیت شغلی وجود نخواهد داشت.

وی در خصوص دخالت رشته ای و یا تداخل رشته ای به نام خود ارجاعی، تصریح كرد:طراحی رشته پزشكی به گونه ای است كه تخصص های مختلف همدیگر را پایش می كنند به این معنا كه متخصص داخلی كار متخصص آزمایشگاه و پاتولوژی، جراح، كار متخصص داخلی، متخصص زنان و زایمان كار متخصص اطفال و یا رشته رادیولوژی كار دیگران را پایش می كند.

وی ادامه داد: اگر كار به آن جا برسد كه پزشك خود تجویز كند، خود انجام دهد و خود براساس تشخیص خودش برای بیمار تصمیم گیری كند، دیگر پایشی در كار نیست. این كار اولا از نظر علمی بسیار خطرناك است و امكان دارد پزشك مسئله ای را در تشخیص از دست دهد و چند سال دیگر بیمار عوارض آن را تجربه كند و دوم از لحاظ اقتصادی اصلا اخلاقی نیست چرا كه بیمار به اجبار باید مبالغ هنگفتی را بابت خدماتی چون سونوگرافی بپردازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha