تجاوز جنسی بر زنان و کودکان به منزله نقض فاحش حقوق بشر خوانده می‌شود، اما این پدیده زشت طی سال جاری در کنار سایر خشونت‌ها علیه زنان، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.این بار تجاوز به دختر 6 ساله افغان «ستایش»در ورامین در جنوب تهران رخ داد كه اولین بار خبر تجاوز در شبكه های اجتماعی پیچید،موجی از واكنش افغان ها در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته از جمله کمپینی به عنوان «من ستایش هستم» در فیس‌بوک تشکیل شده و به سرعت آمار بازدید آن بالا رفته است.

مرگ، ستایش را رسانه ای كرد

سلامت نیوز: تجاوز جنسی بر زنان و کودکان به منزله نقض فاحش حقوق بشر خوانده می‌شود، اما این پدیده زشت طی سال جاری در کنار سایر خشونت‌ها علیه زنان، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.این بار تجاوز به دختر 6 ساله افغان «ستایش»در ورامین در جنوب تهران رخ داد كه اولین بار خبر تجاوز در شبكه های اجتماعی پیچید،موجی از واكنش افغان ها در شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته از جمله کمپینی به عنوان «من ستایش هستم» در فیس‌بوک تشکیل شده و به سرعت آمار بازدید آن بالا رفته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه قانون در ادامه می نویسد: داستان از این قرار است كه یكشنبه 21 فروردین پسری ۱۷ ساله در ورامین، دختر همسایه افغانستانی‌شان را که هنوز 6 سال بیشتر نداشت به خانه برده و پس از رفتار شیطانی با او، با ضربات چاقو وی را به قتل می‌رساند  و در وان حمام  رویش اسید ریخته تا آثار جرم از بین برود. اما چون جسد به‌طور کامل از بین نرفت، از دوستش یاری می‌طلبد. دوست وی با توجه به ابعاد جرم، ماجرا را با پدر خود در میان گذاشته و پدر هم با یکی از معتمدین محل و نهایتا بدون کمترین تردیدی به پلیس خبر می‌دهند.


پلیس هم هنگام مراجعه به خانه، هم باقیمانده جسد را پیدا می‌کند و هم قاتل را دستگیر.سكوت رسانه های داخلی باعث شد نماینده پارلمان افغانستان، به تجاوز و قتل «ستایش»، دختر 6 ساله افغانستانی در ورامین واکنش نشان داده  و از سکوت رسانه‌ها در ایران انتقاد کند. با وجود اینكه رسانه های داخلی خبر را انتشار نداده اند جمعی از زنان افغانی در ورامین خواستار مجازات مجرم شده و پیگیر پرونده ستایش هستند.


رئیس انجمن مددكاری اجتماعی ایران در پاسخ به این سوال که به چه دلیلی  این حادثه ناگوار در رسانه های داخلی انتشار داده نشده ، گفت: هر كشوری سیاست‌های خاص خودش را دارد شاید نپرداختن رسانه های كشور به این موضوع دلیل سیاست رسانه جامعه باشد. سید حسن موسوی چلک در ادامه افزود:در كشور بحث حقوق بشر یا حقوق شهروندی موضوع جذابی نیست با بازگو نكردن این خبر در رسانه حقوق ‌شهروندی نقض شده است به همین دلیل در رسانه سانسور می شود در صورتی كه در انتقال اخبار واقع بینی و اخلاق حرفه ای رسانه ای را باید مدنظر داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینكه نمی توانیم تحلیل درستی از اینكه چرا پسر 17 ساله ای به دختر 6 ساله تجاوز كرده ارائه داد ،تصریح كرد:بروز آسیب های اجتماعی محیط زندگی و پیرامونی آن تاثیر بسزایی دارد بنابراین ابتدا باید از محیط زندگی این نوجوان اطلاعاتی در دست داشت.این مددكاراجتماعی اذعان كرد:كودك آزاری جنسی در جوامع كتمان می شود اما به دلیل اینكه ستایش به طرز فجیعی كشته شده است رسانه ای شده در صورتی كه اگر این مهم فقط به تجاوز جنسی ختم می شد هیچگاه رسانه ای نمی شد.
سید حسن موسوی چلك تاكید كرد:كاهش اینگونه اتفاقات مانند رویا می ماند چرا كه در شرایط كنونی جامعه آسیب های اجتماعی بیش از گذشته شدت یافته است بنابراین مسئولان با اقدامات فرهنگی، آموزشی و نحوه مقابله با این آسیب‌ها می‌توانند تنها راه چاره‌ای برای مدیریت این معضل اجتماعی داشته باشند، این امر باید از سوی والدین و مسئولان نظام آموزشی كشور در طول 12سال تحصیلی به افراد آموزش داده شود. همچنین احترام به دیگران و رعایت حقوق دیگران نیازمند فرهنگسازی است و باید نسبت به آنچه كه در جامعه اتفاق می‌افتد در قالب تدوین متون آموزشی برای كاهش این آسیب ها، در راستای آموزش مهارت‌های زندگی و مدیریت رفتار خود محقق شود. به گفته او با كنترل رفتارها و آشنایی با عواقب آن می‌توان به مدیریت رفتار خود پرداخت و به این ترتیب از بروز هرگونه آسیب در همان مراحل اولیه جلوگیری كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha