یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 180244

یک فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی گفت: عدم استعمال سیگار و استنشاق مواد حساسیت‌زا یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری پنومونی و عفونت شدید ریه است.

چه کسانی در معرض عفونت شدید ریه قرار دارند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر حانیه راجی  اظهار کرد: بیماری پنومونی (عفونت شدید ریه) در اثر استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی ایجاد می‌شود و سیگار کشیدن به دلیل وجود ترکیبات سمی در سیگار، بافت ریه را تخریب و آن را نسبت به عفونت‌ها آسیب‌پذیر می‌کند.

وی ادامه داد: پنومونی در اثر ارگانیسم‌های مختلفی شامل ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها ایجاد می‌شود. استنشاق مواد شیمیایی مانند بخارهای سمی، مواد حساسیت‌زا و مواجهه با موادی که در محیط کار یا محیط‌های دیگر وجود دارند، موجب ایجاد التهاب در بافت ریه می‌شود. به طور مثال در برخی کشاورزان در اثر تنفس گرد و غبار، ریه دچار التهاب و عفونت شدید می‌شود. همچنین در اثر استفراغ، بخشی از محتویات معده وارد ریه‌ها شده که التهاب ریه را به دنبال دارد.

این فوق تخصص ریه، آسم و آلرژی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی (ره) اهواز درباره افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به پنومونی هستند، عنوان کرد: کودکان دچار بیماری مزمن، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کبدی، کلیوی، آسم و دیابت، افراد سیگاری، افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مانند مبتلایان به ایدز، افراد پیر و ضعیف و کسانی که طحال آنان با جراحی برداشته شده است و همچنین افرادی که نوشیدنی‌های حاوی الکل مصرف می‌کنند، بیش از سایرین دچار عفونت شدید ریه خواهند شد.
بیشتر بدانید: پنومونی یا ذات الریه را بشناسید
راجی اظهار کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری قطع سیگار است؛ چرا که سیگار کشیدن بافت ریه را به شدت تخریب می‌کند. برای باکتری پنوموکوک نیز واکسنی تهیه شده است، اما در برنامه واکسیناسیون کشوری قرار ندارد و افراد برای دریافت آن می‌توانند به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: کسانی که بالای 65 سال سن دارند و سیستم ایمنی آنان ضعیف شده است یا به بیماری مزمنی مانند بیماری قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، آسم یا دیابت دچار هستند، باید واکسن پنوموکوک را دریافت کنند. توجه داشته باشید که اگر به هر علتی با جراحی، طحال شما برداشته شده است، دریافت واکسن پنوموکوک بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha