یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 180252

با دقت در هرم قدی کشورمان نیز می‌توان به این نتیجه رسید که در ایران کودکان زیادی از سوءتغذیه رنج می‌برند، کودکانی که نه تنها در جامعه به جرم مرتکب خواهند شد؛ بلکه در کاهش رشد ناخالص ملی و تغییر ساختار قدی کشور نیز تأثیرگذارند. مشکلی که راهکار بسیار ساده‌ای دارد، یک بشقاب غذای مناسب در روز که هزینه زیادی را نیز به هیچ کس تحمیل نخواهد کرد.

از درد و رنج کودکان دچار سوءتغذیه

سلامت نیوز: با دقت در هرم قدی کشورمان نیز می‌توان به این نتیجه رسید که در ایران کودکان زیادی از سوءتغذیه رنج می‌برند، کودکانی که نه تنها در جامعه به جرم مرتکب خواهند شد؛ بلکه در کاهش رشد ناخالص ملی و تغییر ساختار قدی کشور نیز تأثیرگذارند. مشکلی که راهکار بسیار ساده‌ای دارد، یک بشقاب غذای مناسب در روز که هزینه زیادی را نیز به هیچ کس تحمیل نخواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در راستای کاهش و رفع سوء تغذیه کودکان زیر ۶ سال کمیته امداد، طرحی را با عنوان همسفره اجرایی می‌کند که در آن از طریق سامانه#2222*780* و یا مراجعه به سایت hamsofreh.ir و یا در روش سبد، امکان انتخاب چند سبد غذایی هر کودک به مبلغ ماهانه ۷۰۰هزار ریال در نظر گرفته شده است.

حرف و حدیث‌هایی زیادی درباره مشکلاتی که سوءتغذیه برای انسان‌ها به وجود می‌آورد وجود دارد اما کامل‌ترین آن را می‌توان در تحقیقاتی یافت که دو سال پیش یک موسسه خیریه انگلیسی انجام داد. این موسسه با بررسی میزان سوءتغذیه در چهار کشور جهان آثار کوتاه مدت و بلند مدت آن را روی 3 هزار نفر از کودکان این کشورها بررسی و نتایج شگفت‌آوری را اعلام کرد.

در بخش اول این تحقیقات، ‌محققان به بررسی تأثیر سوءتغذیه روی 4 مؤلفه اساسی شامل توانایی‌های آموزشی، اعتماد به نفس، امیدها و آرزوها پرداختند. تجزیه و تحلیل این بررسی‌ها نشان داد کودکانی که در ابتدای زندگی دچار سوءتغذیه بوده‌اند به شدت از توانایی یادگیری محروم هستند. بررسی این سه هزار کودکان ثابت کرد کودکانی که در سنین ابتدایی زندگی خود خوردوخوراک درستی نداشته‌اند در مقایسه با کودکانی که در شرایط غذایی عادی به سر برده‌اند، 7 درصد کمتر در آزمون ریاضی موفق شده‌اند، 19٪ کمتر قادر به خواندن یک جمله ساده مانند «من تو را دوست دارم» هستند و 12 درصد کمتر می‌توانند همین جمله ساده را بنویسند. بدتر آنکه با افزایش سن در این افراد این‌ توانایی‌ها در آنان کاهش می‌یابد.

تأثیر مستقیم تغذیه بر یادگیری کودکان
آثار سوءتغذیه با تولد کودک آغاز نمی‌شود بلکه تأثیر آن بر یادگیری را می‌توان به دوره جنینی نسبت داد. "محققان دراین‌باره به یک عدد طلایی دست‌یافته‌اند. عدد یکهزار که از دوره جنینی آغاز و تا سن سه‌ سالگی کودک ادامه دارد." در این دوران تغذیه بیشترین تأثیر را بر مغز به‌خصوص در حوزه یادگیری می‌گذارد.

مادرانی که در این دوران از سوءتغذیه رنج می‌برند و کودکانی به دنیا می‌آورند که نمی‌توانند غذای مورد نیاز آنها را تأمین کنند، باید بدانند که کودکان آنان هیچ‌گاه به‌ درستی یادگیری خوبی نخواهند داشت. این سن، زمان رشد شناختی کودک است که کمبود غذا آن را ویران می‌کند. این بازه هزار روزه، پنجره‌ای است به سوی رشد شناختی کودک که سوءتغذیه قفل محکمی به آن می‌زند. به همین دلیل است که بسیاری از کودکان خانواده‌های فقیر، تمایلی به گذراندن روزهای خود در مدرسه ندارند، این کودکان قبل از تولد و تا سن سه‌ سالگی به بزرگترهای خود فرصت داده‌اند تا میل به یادگیری را در آنان زنده کنند اما با بی‌توجهی به خوردو خوراک، این حس تا ابد در این کودکان از بین رفته است.

و اما بعد از تولد
با وجود اینکه تحقیقات علمی دوران بارداری را بسیار تأثیرگذار می‌داند اما از سوی دیگر ثابت کرده است که دوران بعد از تولد می‌تواند در ترمیم آسیب‌های دوران بارداری مؤثر باشد، به اعتقاد پزشکان و متخصصان، نوزادی که گرسنه به دنیا آمده است باید به شدت مورد توجه قرار گیرد تا بتواند به رشد مغزی مناسب که در دوره جنینی از آن محروم شده است،‌ دست یابد. به این ترتیب با چند ماه نظارت و رسیدگی به کودک،‌ می‌توان تا 90 درصد از آسیب‌های دوره جنینی کاست.

کودکان گرسنه، زندان‌ها را پر می‌کنند
وقتی گفته می‌شود کودکان گرسنه زندان‌ها را پر می‌کنند به این معنی نیست که این بچه‌ها برای به دست‌آوردن غذا دست به دزدی می‌زنند، بلکه معنایی بسیار عمیق‌تر و البته ترسناک‌تر مد نظر است. تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی و سلامت کشور انگلستان ثابت کرده است که تأثیر دراز مدت سوءتغذیه را باید در دوره بزرگسالی بچه‌های درگیر با این مشکل جستجو کرد. آن هم درست زمانی که کودک گرسنه، وارد جامعه می‌شود. فرد مبتلا به سوءتغذیه مشکلات زیادی دارد مثلاً قد کوتاه است و به قول معروف ریز جثه به حساب می‌آید، به خوبی از پس کارهای بدنی برنمی‌آید، همچنین به دلیل عدم رشد ذهنی، توانایی ورود به دنیای حرفه‌ای و علمی را ندارد و نمی‌تواند به خوبی کار بیاموزد، ‌تنها راهی که برای چنین فردی باقی می‌ماند تا نیازهای مادی خود را برطرف کند، ورود به دنیای جرم است.

به این عدد دقت کنید: «20 درصد از کودکانی که دچار سوءتغذیه هستند هیچ کاری انجام نمی‌دهند و 66 درصد از این کودکان از مشکلات مالی در بزرگ‌سالی رنج می‌برند.» به هر حال این افراد نیز باید در جامعه زندگی کنند و برای آنها راهی باقی نمی‌ماند جز اینکه به هر روشی شده است پول به دست بیاورند.

تأثیر گرسنگی بر تولید ناخالص ملی
برآوردها نشان می‌دهد که در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، سوءتغذیه تولید ناخالص داخلی را بین 2 تا 11 درصد کاهش می‌دهد؛  علت این مساله هم به روشنی مشخص و معلوم است؛ این مشکل تا حدی در نتیجه آثار سوءتغذیه بر توسعه آموزش بخشی از بچه‌های این کشورها و سالم نبودن بخش از جامعه آنان به حساب می‌آید. برآوردها نشان می‌دهد تا سال 2030 سوءتغذیه 125 میلیارد دلار به هر کشور خسارت می‌زند که بخشی از این ضرر متوجه کشور ما است.

کوتاهی قد بارزترین نماد سوءتغذیه
باز هم باید یک راست برویم سراغ کشورهای در حال توسعه. در این کشورها 40 درصد نوزادان در خانواده‌های فقیر متولد می‌شوند که فقر و تولد در این خانوده‌ها تقریباً احتمال درگیر شدن آنها با سوءتغذیه را سه برابر بیشتر می‌کند. بررسی کاهش میانگین قدی در این کشورها ثابت کرده است که اولین و بارزترین تأثیر سوءتغذیه تغییر ساختار قدی جمعیت کشورهای فقیر جهان سومی است. بررسی ده ساله کشورهای در حال توسعه این مساله را ثبات کرده و به روشنی گویای این مهم است که 40 درصد از جمعیت این کشورها درگیر کوتاهی قد هستند در حالی که این درصد برای کشورهای توسعه‌یافته معادل 10 درصد است.

از نتایج تحقیقاتی که سال 2012 در این باره انجام شد به خوبی روشن است که رشد قدی در 47 درصد از کودکان زیر 5 سال جنوب آسیا و 39 درصد از این کودکان در 5 کشور آفریقایی، متوقف شده است. این مشکل در برخی از کشورهای دیگر وحشتناک‌تر گزارش شده است به صورتی که 11 میلیون کودک زیر 5 سال نیجریه‌ای و 61 میلیون و 400 هزار کودک زیر 5 سال هندی رشد قدی مناسب سن خود نداشته‌اند زیرا این کودکان از تغذیه مناسب بی‌بهره بوده و سوءتغذیه رنج می‌برند.

با دقت در هرم قدی کشورمان نیز می‌توان به این نتیجه رسید که در ایران کودکان زیادی از سوءتغذیه رنج می‌برند، کودکانی که نه تنها در جامعه به جرم مرتکب خواهند شد؛ بلکه در کاهش رشد ناخالص ملی و تغییر ساختار قدی کشور نیز تأثیرگذارند. مشکلی که راهکار بسیار ساده‌ای دارد، یک بشقاب غذای مناسب در روز که هزینه زیادی را نیز به هیچ کس تحمیل نخواهد کرد.

در راستای کاهش و رفع سوء تغذیه کودکان زیر 6 سال کمیته امداد امام خمینی(ره) طرحی را با عنوان همسفره اجرایی می کند که در آن از طریق سامانه#2222*780* و یا مراجعه به سایت hamsofreh.ir  و یا در روش سبد، امکان انتخاب چند سبد غذایی هر کودک به مبلغ ماهانه 700هزار ریال در نظر گرفته شده است که با حمایت اقشار مختلف مردم مواد مورد نیاز کودکان شناسایی شده توسط وزارت بهداشت تامین می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha