معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به جز میزان اعتباری که برای خرید واکسن هزینه شده است ردیف اعتباری معادل 100 میلیارد ریال توسط دولت برای مقابله با آنفلوآنزا در اختیار دستگاههای اجرایی قرار داده شده است.

سید حسن امامی رضوی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان لرستان از خرید دو میلیون واکسن آنفلوآنزا و ورود این واکسن ها تا قبل از بهمن ماه به کشور خبر داد و گفت: وزارت بهداشت خرید این واکسن را برای بیماران پرخطری مانند زنان باردار، بیماران کلیوی، ریوی و قلبی در اولویت قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه هزینه تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور از سوی دولت تامین شده است، تصریح کرد: اگر میزان تولید شده به اندازه کافی برای عرضه در بازار آزاد باشد قیمت تمام شده واکسن آنفلوآنزای نوع "A" اعلام خواهد شد.

واکسن آنفلوآنزای نوع "A" تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را ندارد

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد عوارض این واکسن، عنوان کرد: واکسن آنفلوآنزای نوع "A" هنوز تاییدیه نهایی سازمان جهانی بهداشت را دریافت نکرده است ولی این سازمان اجازه داده در کشورهای تولید کننده با رضایت خود افراد توزیع و تزریق شود.

امامی رضوی با بیان اینکه واکسن آنفلوآنزای نوع "A" در حال طی مراحل برای دریافت تاییدیه است و در حال حاضر برخی از افراد مایل به استفاده از این واکسن به دلیل عدم صدور تاییدیه نیستند، افزود: در کشور ما تلاش بر این است که این واکسن از مبادی تهیه شود که از سابقه تولید واکسن روشن و درخشانی برخوردار باشند تا عارضه ای متوجه مصرف کنندگان نشود.

اختصاص 100 میلیارد ریال برای مقابله با آنفلوآنزا

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای تهیه واکسن و مقابله با آنفلوآنزای نوع"A"، یادآور شد: به جز میزان اعتباری که برای خرید واکسن هزینه شده است ردیف اعتباری معادل 100 میلیارد ریال توسط دولت برای مقابله با آنفلوآنزا در اختیار دستگاههای اجرایی قرار داده شده است.

امامی رضوی ادامه داد: البته درخواست تامین مبلغ بیشتری نیز در این زمینه شده که این درخواست هم اکنون به تصویب ستاد آنفلوآنزای نوع "A" کشور رسیده است و در حال حاضر منتظر ابلاغ دولت در این زمینه هستیم.

وی همچنین با اشاره به دیگر تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه، بیان داشت: از بودجه هزار میلیارد ریالی که برای مقابله به آنفلوآنزا دیده شده مبلغ 260 میلیارد ریال برای توسعه تخت های ویژه کل کشور در نظر گرفته شده که به محض اختصاص تجهیز خواهند شد.

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: البته در حال حاضر گسترش تخت های ویژه در سطح کشور از سوی این وزارتخانه آغاز شده است.

فوت 33 نفر از مبتلایان به آنفلوآنزای نوع "A"

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آخرین تلفات آنفلوآنزا در کشور، گفت: تاکنون دو هزار و 153 نفر در زمینه ابتلا به آنفلوآنزای نوع "A" در کشور مورد آزمایش قرار گرفته اند و ابتلا به بیماری در آنها ثابت شده که از این تعداد 33 نفر جان خود را از دست داده اند.

امامی رضوی با تاکید بر اینکه این تعداد نمایانگر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نیستند، افزود: اوج گیری بیماری با شروع فصل پاییز اتفاق افتاده و تعدادی از کلاسهای مدارس کشور تعطیل شده است.

وی تصریح کرد: با تدابیر وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و دستگاه های اجرایی خوشبختانه موج اول بیماری تقریبا افت کرده است ولی باید مردم آمادگی خود را همچنان حفظ کنند.

معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت توجه مردم به راهکارهای پیشگیرانه مانند شستن دستها، عدم روبوسی و دست دادن به ویژه در مواجهه با حجاج، بیان داشت: مردم باید با رعایت این توصیه ها کمک کنند تا شاهد اوج گیری دوم این بیماری در کشور نباشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha