محققان یک شرکت آمریکایی یک آزمایش خون جدید برای ضربه مغزی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به اجتناب از گرفتن اسکن‌های تابشی کمک کند.

طراحی آزمایش خون برای تشخیص ضربه مغزی

سلامت نیوز:محققان یک شرکت آمریکایی یک آزمایش خون جدید برای ضربه مغزی طراحی کرده‌اند که می‌تواند به اجتناب از گرفتن اسکن‌های تابشی کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، این روش جدید می‌تواند یک نشانگر زیستی را شناسایی کند که در زمان آسیب مغزی آزاد می‌شود.

تحقیق شرکت Orlando Health در فلوریدا نشان داده که این نشانگر زیستی می‌تواند تا هفت روز در جریان خون فرد باقی بماند. رویکرد جدید محققان می‌تواند به سادگی ضربه مغزی را حتی زمانی که بیماران علائم را با تاخیر تجربه کرده‌اند، شناسایی کند.

این نشانگر که "پروتئین رشته‌ای اسیدی گلیال " نام داشته، از میان سد مغز و خون می‌گذرد و طی آسیب مغزی در جریان خون آزاد می‌شود.

محققان برای این تحقیق حدود 600 بیمار در یک دوره سه ساله بررسی کردند. آن‌ها در میان شرکت‌کنندگان بزرگسال دریافتند که یک آزمایش خون ساده می‌تواند ضایعات تروماتیک مغز (خفیف تا متوسط) را با حداکثر دقت 97 درصد تشخیص دهد. این آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا بیمار به عمل جراحی اعصاب برای نجات زندگی‌اش نیاز دارد یا خیر.

دانشمندان بر دو پروتئین خون تمرکز کردند که تحقیقات پیشین آن‌ها را با آسیب مغزی مرتبط دانسته بودند. آن‌ها بر چگونگی تغییر سطوح پروتئین پس از آسیب مغزی متمرکز شدند.

محققان تاکید کردند که به حداقل رساندن نیاز برای سی‌تی اسکن در بیماران بویژه کودکان برای اجتناب از عوارض جانبی مهم است. روش آزمایش خون جدید در حقیقت ساده است اما بطور خاص به بررسی سطوح یک نشانگر زیستی خاص می‌پردازد.

این آزمایش جدید برای ضربه مغزی یک ابزار اساسی در اختیار پزشکان برای تشخیص بیمار با استفاده از یک نشانگر خاص می‌گذارد. ضربه مغزی در صورت عدم تشخیص و درمان می‌تواند به عوارض طولانی ‌مدت منجر شود.

این تحقیق در مجله Jama Neurology منتشر شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha