چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 18029

مقامات مسئول امور بهداشتی كردستان می‌گویند كه شیوع بیماری آنفلوانزای نوع «آ» در این استان در كنترل و وضعیت استان به لحاظ شیوع و شمار مبتلایان در حال حاضر مناسب است.

آنان همچنان هشدار می‌دهند كه نباید شهروندان در اتخاذ شرایط پیشگیرانه جدی و انجام توصیه‌های بهداشتی كوتاهی كنند. از165 بیمار مبتلا به آنفلوانزای «آ» در كردستان، تنها 13 نفر بستری شده‌اند كه یك نفر آنان نیز از شهروندان كرمانشاهی  است و در بیمارستان شهر كامیاران تحت معالجه قرار گرفته است.

دكتر «فرزام بیدارپور»، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: سقز، بیجار، قروه، مریوان، كامیاران و سنندج شهرستان‌هایی بوده‌اند كه بیماران مبتلا به آنفلوانزا در آنها دیده شده و تحت درمان قرارگرفته‌اند.

نخستین‌بار با بازگشت یك حاجی 25 ساله سنندجی از سفر حج در تیرماه امسال، این بیماری در كردستان دیده شد. آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد كه تا پایان هفته گذشته شمار مبتلایان به آنفلوانزا در كشور به 2 هزار و 153 نفر و شمار افرادی‌كه بر اثر ابتلا به آنفلوانزای «آ» فوت شده‌اند به 33 نفر رسیده است.

معاون بهداشت  دانشگاه علوم پزشكی كردستان گفت: براساس پیش‌بینی‌های كارشناسان، این بیماری 6 ماه تا 2 سال آینده همچنان می‌تواند در حال شیوع باشد. این بیماری نخستین‌بار سال 1918 به‌نام آنفلوانزای اسپانیایی در جهان گسترش یافت.

آنفلوانزای هنگ‌كنگی، آسیایی و خوكی دیگر نام‌هایی است كه در دوره‌های مختلف براین بیماری ویروسی نهاده شده است.این مقام بهداشتی می‌گوید كه هم‌اكنون  در بیمارستان‌های كردستان اتاق های«آی.سی.یو»، ایزوله با تهویه منفی و ایزوله تنفسی ایجاد كرده‌اند و برای مقابله با این بیماری در آمادگی كامل به‌سر می‌برند.

وی كودكان زیر 12 سال، سالمندان بالای65 سال، دیابتی‌ها، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران قلبی و سرطانی را از جمله گروه‌های پرخطر در معرض این بیماری نام برد و گفت: افراد این گروه‌ها باید بیشتر مسائل بهداشتی را برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا رعایت كنند.

از سوی دیگر رئیس سازمان آموزش و پرورش كردستان تایید كرد: آنفلوانزای فصلی، 10 مدرسه را در سنندج و 2 مدرسه را نیز در مریوان به تعطیلی كشانده است. او گفت این مدرسه‌ها با هماهنگی با دانشگاه علوم پزشكی كردستان به تناسب از 3 روز تا یك هفته تعطیل شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha