دولت فرانسه همه فروشگاه ها و سوپرمارکت ها را موظف کرده است که از این پس پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را از داخل فروشگاه ها حذف و مردم به جای این که منتظر گرفتن کیسه‌ پلاستیکی برای حمل اجناس خریداری شده خود باشند، همراه خود ساک و سبدهای خود را آورده و از یا مواد قابل بازیافت استفاده کنند.

اقدام جالب دولت فرانسه برای حذف کیسه های پلاستیکی

سلامت نیوز:دولت فرانسه همه فروشگاه ها و سوپرمارکت ها را موظف کرده است که از این پس پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را از داخل فروشگاه ها حذف و مردم به جای این که منتظر گرفتن کیسه‌ پلاستیکی برای حمل اجناس خریداری شده خود باشند، همراه خود ساک و سبدهای خود را آورده و از یا مواد قابل بازیافت استفاده کنند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ستاره صبح: مشغول گشت و گذار در شبکه های اینترنتی و نگاه به مسائل خبری و روز دنیا هستم که در سایت فرانسوی «www.service-public.fr» می خوانم که « دولت فرانسه»همه فروشگاه ها و سوپرمارکت ها را موظف کرد ه است که از این پس پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت را از داخل فروشگاه ها حذف کرده و مردم به جای این که منتظر گرفتن کیسه‌ پلاستیکی برای حمل اجناس خریداری شده خود باشند، همراه خود ساک و سبدهای خود را آورده و از یا مواد قابل بازیافت استفاده کنند!


پلاستیک‌های غیر قابل بازیافت، یکی از معضلات مهم زیست محیطی جهان امروز شده است تا جایی که استفاده روزمره از آن‌ها به حدی است که آدمی گاه فکر می‌کند که نمی‌تواند بدون آن‌ها زندگی کند!  اما خوب که در خاطرات کودکی و گذشته جستجو کنیم می‌بینیم که در کشور ما نیز در سال‌هایی نه چندان دور در هنگام خرید از پاکت‌های زرد و قهوه‌ای رنگ کاغذی استفاده می شد و فروشندگان اجناس خود را در کیسه‌های پلاستیکی تحویل مشتری‌ها نمی‌دادند.
رفتاری که در دو دهه اخیر به یک قانون تبدیل شده و کمتر فروشگاهی است که اجناس خریداری شده را در کیسه های نایلونی تحویل مشتری ندهد، از فروشگاه های بزرگی چون  شهروند گرفته تا مغازه های کوچک در محلات مختلف ! رفتاری که موجب افزایش تولید و مصرف کیسه های پلاستیکی شده است.


 اگر خوب دقت کنیم مقدار این زیاد این کیسه ها در منازل ما مشکل ساز شده و بسیاری کیسه ها را بلافاصله پس از خرید و بردن اجناس به منزل دور می ریزند. متأسفانه در کشور به علت داشتن منابع غنی نفتی و تولیدات پتروشیمی سالانه مقادیر زیادی لوازم پلاستیکی تولید می‌شود و  به گفته آمارهای جهانی سهم ایران ۱۵/۱درصد تولید زباله پلاستیکی دنیا بوده و کشور ما از تولید‌کنندگان عمده مواد پلاستیکی در دنیا است  و مهمترین علت استفاده از این کیسه‌ها مسئله مقایسه قیمت آن‌ها با کیسه های کاغذی است!


بدون توجه به این که  در مقایسه با مخارج جمع آوری و بازیافت این مواد و از همه مهم تر هزینه زیان و خسارات زیست محیطی ناشی از پراکندگی آنها در محیط، استفاده از آن‌ها برای ما بسیار گرانتر در می‌آید چرا که پلاستیک غیرقابل تجزیه بوده و کیسه های زباله به گفته محققان تجزیه‌شان به طور متوسط ۵۰۰ سال  طول می‌کشد! سوزاندن آن‌ها نیز به جهت تسریعِ تجزیه،‌باعث تولید اسید کلریدریک و  گاز دیوکسین و در نهایت آلودگی هوا خواهد شد.


این روزها استفاده از کیسه و ظرف‌های یک بار مصرف پلاستیکی به رفتاری متمدننانه و با پرستیژ تبدیل شده است در حالی که کشورهای پیشرفته‌ای که تجربه‌هایی این‌ چنین را در بازه‌های زمانی مختلف تجربه کرده‌اند، امروز استفاده از این مواد را ممنوع اعلام می‌‌کنند و تا چندی پیش نیز اگر کسی می‌خواست از این کیسه ها استفاده کند باید قیمت‌ آن‌ها را نیز علاوه بر مبلغ خرید خود می‌پرداخت. در کشورهای اروپایی، امروز استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای جایگزینِ استفاده از کیسه های نایلونی شده است و علت آن فرهنگ‌سازی مردم در جهت شناخت مضرات این کیسه ها و خطراتشان در طبیعت است.


پس اگر اندک علاقه‌ای به محیط زیست داریم پیش از این که دیر شود و مسئولان دولتی مجبور به تنظیم قانون‌های خاص و برخوردهای ویژه یا تعیین جریمه شوند، خودمان ساک های پارچه ای یا کاغذی را که در خانه داریم همراهمان به فروشگاه ها ببریم و ظرف هاى شیشه اى مان را نیز برای خریدن محصولاتى که در ظرف هاى پلاستیکى عرضه مى شوند مانند زیتون و خیارشور و ترشى ها را همراه خود برده و این اجناس را در ظرف‌های شیشه‌ای از مغازه‌ها دریافت کنیم که تا جای ممکن از کیسه‌های پلاستیکی و ظرف‌های پلاستیکی غیر قابل بازیافتی استفاده نکنیم تا زمینی با آلودگی کمتر زیست‌محیطی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha