دکتر امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت: بودجه ‌سال گذشته هلال‌احمر پرداخت نشد نمایندگان مجلس: هیچ نهادی نمی‌تواند مانند هلال احمر خدمت رسانی کند این جمعیت نیازمند بودجه پایدار است کوتاه‌کردن بودجه هلال ‌احمر یک رویه شده است؛ پیش از این برای سال ٩٥ این بودجه یک کاهش ٢٠٠ میلیارد تومانی را نیز تجربه کرده بود.

یک تصمیم عجیب در مجلس/ کاهش ١٠٠میلیارد تومانی بودجه بزرگترین نهاد امداد‌و‌نجات کشور

سلامت نیوز: دکتر امیر محسن ضیایی رئیس جمعیت: بودجه ‌سال گذشته هلال‌احمر پرداخت نشد نمایندگان مجلس: هیچ نهادی نمی‌تواند مانند هلال احمر خدمت رسانی کند این جمعیت نیازمند بودجه پایدار است کوتاه‌کردن بودجه هلال ‌احمر یک رویه شده است؛ پیش از این برای سال ٩٥ این بودجه یک کاهش ٢٠٠ میلیارد تومانی را نیز تجربه کرده بود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: کشور این روزها درگیر سیلاب است و نهادی که در خط مقدم امداد و نجات به سیل‌زدگان مشغول فعالیت است، هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران است. با توجه به گستره وسیع فعالیت‌های هلال‌احمر در بحث امداد و نجات، بدیهی است که این نهاد نیاز به منابع مالی کافی برای ارایه خدمات به مردم دارد. اما از آغاز ‌سال ‌جاری هلال‌احمر آن‌طور که باید و شاید درخصوص تخصیص بودجه مورد توجه قرار نگرفته است.


برای مثال روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از ٥٠٠ میلیارد تومان بودجه‌ای که برای هلال‌احمر تصویب کرده بودند، ١٠٠‌میلیارد تومان کسر کردند و به تجهیز بالگرد‌های هوانیروز و هواپیماهای ١٣٠C اختصاص دادند، این درحالی است که هلال‌احمر برای تجهیز و تکمیل ناوگان بالگرد خود با کمبود منابع مالی مواجه است. به این ترتیب بودجه ‌‌سال ٩٥ هلال‌احمر نه‌تنها از ٧٠٠‌میلیارد به ٥٠٠‌میلیارد تومان کاهش یافت بلکه ١٠٠‌میلیارد تومان از این بودجه ٥٠٠ میلیاردی نیز عملا از دسترس هلال‌احمر خارج شد.نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ٩٥ کل کشور با پیشنهادی نسبت به الحاق بند الف به تبصره ١٣ این لایحه موافقت کردند و ۱۰۰‌میلیارد تومان به تجهیز بالگردهای هوانیروز و هواپیماهای ١٣٠ C اختصاص دادند. براین اساس، سیدمحمدباقر عبادی، نماینده بیرجند که به‌عنوان پیشنهاددهنده الحاق این بند سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: در بحث زلزله بم، هوانیروز کمک خوبی به زلزله‌زدگان داشت، همچنین در سیل اخیر در استان‌های کشور کمک‌رسانی خوبی صورت گرفت، این درحالی است که اعتبارات مناسبی برای آن دیده نشده است. پس از سخنان این نماینده، نمایندگان با ١٣٢ رأی موافق، ٣٢رأی مخالف و ٩رأی ممتنع از مجموع ١٩٤نماینده حاضر در صحن با این پیشنهاد موافقت کردند.براساس این پیشنهاد دولت مکلف است جهت تجهیز و اورهال کردن بالگردهای هوانیروز و هواپیماهای C١٣٠  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که همیشه جزو نخستین گروه‌های امداد و نجات در حوادث غیرمترقبه کشور بوده از محل بند الف تبصره ١٣ (کمک به هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران) مبلغ یک‌هزار ‌میلیارد ریال معادل ١٠٠‌میلیارد تومان کسر و به ذیل ردیف بودجه‌ای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران اضافه کند.


این درحالی است که نمایندگان مجلس هفته گذشته در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه‌ سال ٩٥ ضمن موافقت با بند الف تبصره ١٣ این لایحه با اختصاص ۵۰۰‌میلیارد تومان به هلال‌احمر، مقرر کردند ٤٠‌درصد از اعتبارات مذکور برای خرید و تامین بالگرد و تجهیزات امداد هوایی تعلق گیرد، بودجه‌ای که ‌سال گذشته ٧٠٠‌میلیارد بود. اما پس از این مصوبه روح‌اله فروزش، مدیرکل امور مجلس جمعیت هلال‌احمر ضمن اشاره به عدم تخصیص اعتبارات بودجه‌ای این نهاد در‌ سال گذشته و همچنین کاهش ٢٠٠ میلیاردی بودجه ٩٥، گفت: جمعیت هلال‌احمر در ‌سال ٩٥ نیازمند توجه ویژه دولت در تخصیص‌های بودجه‌ای است. وی افزود: امیدواریم در تصویب برنامه ششم توسعه از همراهی و کمک‌های نمایندگان مجلس بهره‌مند  باشیم.


خضری: از کاهش بودجه هلال‌احمر گلایه‌مندیم
در همین حال؛ رسول خضری، نماینده مردم سردشت و پیرانشهر و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم درباره کاهش بودجه‌ای که نصیب هلال‌احمر شده است، گفت: هلال‌احمر به‌عنوان سازمانی که در بحران‌ها نخستین گروهی است که ورود می‌کند و آخرین گروهی است که خارج می‌شود باید مورد توجه ویژه قرار گیرد، چراکه هیچ گروهی همچون هلال‌احمر نمی‌تواند خدمت‌رسانی سریع داشته باشد. وی افزود: هلال‌احمر نقش بسزایی در جلوگیری از گسترش آسیب‌ها دارد و به نوعی علاوه بر بحث درمان، پیشگیری از روند توسعه عارضه را نیز بر عهده دارد، اما با وجود اهمیت هلال‌احمر متاسفانه شاهد کاهش بودجه آن بودیم که از این جهت گلایه جدی نسبت به دولت داریم.  وی خاطرنشان کرد: بودجه هلال‌احمر در ‌سال گذشته ٧٠٠‌میلیارد تومان بود اما می‌توان به ضرس قاطع گفت که کمتر از ٣٠‌درصد آن به هلال‌احمر اختصاص یافت و امسال نیز دولت ٥٠٠‌میلیارد تومان به هلال‌احمر اختصاص داد که البته برای تحقق آن هم باید از هفت خوان رستم گذشت و اگر روال تخصیص بودجه ٩٥ نیز همچون ٩٤ باشد، فاجعه است.

درحالی‌که کشور ما هر‌ سال با بلایا و حوادث طبیعی و غیرمترقبه‌ای همچون سیل و زلزله روبه‌رو است اما میزان خدمات ارایه شده توسط هلال‌احمر با میزان اعتبارات اندکی که برای آن در نظر گرفته شده تناسبی ندارد.خضری تاکید کرد: در ‌سال گذشته حداقل پیشنهاد ما سه‌برابر شدن بودجه هلال‌احمر بود و امسال نیز انتظار داشتیم کم‌لطفی دولت در کمیسیون تلفیق جبران شود و اعتبار مناسبی به هلال‌احمر اختصاص پیدا کند، هر چند که قدرت مانور مجلس روی بودجه ٣ تا ٥‌درصد بیشتر نیست. وی افزود: می‌شد در بودجه از محل عوارض برای هلال‌احمر خلق منبع کرد و مجموعه دولت، مجلس و هلال‌احمر با همکاری و تعامل با یکدیگر می‌توانستند این کار را انجام دهند اما بودجه هلال‌احمر امسال نه‌تنها افزایش نیافت که با کاهش محسوسی روبه‌رو شد؛ درحالی‌که در‌ سال گذشته از محل اخذ عوارض واردات کالاها و خودرو‌های لوکس بیش از چند‌هزار آمبولانس خریداری شد که این عوارض می‌توانست در اختیار هلال‌احمر نیز قرار گیرد.این عضو کمیسیون بهداشت خاطرنشان کرد: می‌طلبد که احکام بودجه برای هلال‌احمر دایمی شود تا این سازمان خدمت‌رسان تا این اندازه دغدغه بودجه نداشته باشد. همان‌طور که یک‌درصد از ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص یافت، هلال‌احمر که در ١٨٠ کشور شعبه دارد، به‌عنوان ویترین نظام جمهوری اسلامی می‌تواند از این اعتبارات بهره‌مند شود. وی ادامه داد: هلال‌احمر به‌عنوان مجموعه‌ای که خدماتی همچون اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی را به مصدومان حوادث ارایه می‌دهد از هزینه‌های سنگین درمان جلوگیری می‌کند و از این جهت باید تقویت شود.


حسینی‌صدر: باید جایگاه هلال‌احمر را ارتقا ببخشیم
همچنین مؤید حسینی‌صدر، نماینده مردم خوی و عضو فراکسیون هلال‌احمر مجلس در گفت‌وگو با «شهروند» درباره مشکلات تصویب بودجه هلال‌احمر خاطرنشان کرد: مسئولان هلال‌احمر باید تعامل بیشتری با مجلس و رایزنی‌ها و هماهنگی‌های بیشتری با نمایندگان بر سر بودجه این نهاد داشته باشند. وی افزود: انتظار ما از مسئولان این جمعیت این بوده و هست که تعامل خوبی با مجلس داشته باشند و برای حل مشکلات خود با نمایندگان جلسه گذاشته و به آنها درباره مشکلات و نیازهایی که داشته و دارند توضیح دهند. این نماینده مجلس تصریح کرد: ما می‌خواهیم به هلال‌احمر کمک کنیم و جایگاه آن را در سطح کشور ارتقا ببخشیم که این مهم با جلسات مستمری که میان این مجموعه و نمایندگان برقرار می‌شود، امکان‌پذیر خواهد بود.


رستمیان: هلال‌احمر نیازمند بودجه‌ای پایدار است
عبدالرحمان رستمیان، عضو دیگر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم نیز با نامناسب خواندن بودجه جمعیت هلال‌احمر در‌ سال ٩٥ به «شهروند» گفت: با توجه به این‌که دولت هر ساله بودجه‌ای را برای هلال‌احمر از محل ماده ۱۰ قانون بخشی از مقررات مالی دولت و ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور درنظر می‌گیرد، اما جمعیت هلال‌احمر در پیشبرد اهداف خود مشکلات بسیاری دارد، زیرا این بودجه ناپایدار بوده و مناسب جمعیت هلال‌احمر نیست. نماینده مردم دامغان در مجلس نهم تاکید کرد: اختصاص بودجه ناپایدار به هلال‌احمر طی سال‌های گذشته اجرای برنامه‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده و نتایج مناسبی در مدیریت بحران کشور حاصل نشده است، بنابراین پیشنهاد می‌شود که از محل پایدار بودجه مناسبی برای این جمعیت در نظر گرفته شود. رستمیان گفت: همان‌طور که‌ سال گذشته بودجه ۷۰۰‌میلیارد تومانی به این جمعیت اختصاص پیدا نکرد، ممکن است ٥٠٠ میلیاردی که امسال نیز تصویب شده است، به این نهاد اختصاص پیدا نکند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha