رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، عنوان کرد: میزان خطا و شکایت از آزمایشگاه‌ها بسیار کم‌تر از سایر گروه‌های پزشکی است اما متاسفانه موضوع خطاهای آزمایشگاه‌ها همیشه مورد خطاب و اشاره قرار گرفته است.

میزان خطا و شکایت از آزمایشگاه‌ها بسیار کم‌تر از سایر گروه‌های پزشکی است

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، عنوان کرد: میزان خطا و شکایت از آزمایشگاه‌ها بسیار کم‌تر از سایر گروه‌های پزشکی است اما متاسفانه موضوع خطاهای آزمایشگاه‌ها همیشه مورد خطاب و اشاره قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر بهزاد پوپک ضمن تبریک سی ام فروردین، روز آزمایشگاهیان درباره علل تکرار آزمایش در کشور، گفت: انجام هر آزمایش نیاز به رعایت یکسری پیش زمینه‌ها دارد که این مسائل باید توسط پزشک متخصص و آزمایشگاه‌ها به خوبی به مراجعه کننده توضیح داده شود که گاهی این توضیحات از سوی این افراد به خوبی ارائه نمی‌شود و یا مردم عمدی یا غیر عمدی موارد تذکر داده شده را به خوبی رعایت نمی‌کنند که رعایت نکردن این پیش زمینه‌ها موجب بروز خطا در نتیجه آزمایش و انجام مجدد آزمایش می‌شود.

وی افزود: گاهی نتایج آزمایش نیز صحیح است اما پزشک به دلایلی آزمایش مجدد را تجویز می‌کند و فرد برای انجام آزمایش به آزمایشگاه مراجعه می‌کند که در این مواقع نیز هم پزشک متخصص و هم فرد باید توجه داشته باشند که نتیجه آزمایش به پارامتر‌های مختلفی بستگی دارد برای مثال نوع وعده غذایی، نوع دارو و ساعتی که دارو مصرف شده، ساعت مراجعه، نوع رژیم غذایی، استرس و ... در لحظه آزمایش بر نتیجه آزمایش تاثیر می‌گذارد که ممکن است نتایج با هم بسیار متفاوت باشد اما اگر فرد اصول قبل از آزمایش را رعایت کند نتیجه آزمایش تغییراتی محسوسی خواهد داشت که این تغییر تاثیر چندانی بر نتیجه آزمایش و تشخیص پزشک نخواهد داشت.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ایران در ادامه با بیان اینکه میزان خطا در آزمایش‌ها به میزانی نیست که پزشک را دچار اشتباه در تشخیص کند، عنوان کرد: میزان خطاهای آزمایشگاه‌ها در دنیا حدود 0.1 تا 0.5 درصد گزارش شده است اما در ایران آمار دقیقی از خطای تمام مراکز آزمایشگاهی وجود ندارد بنابراین ما نمی‌توانیم آمار دقیقی در این خصوص ارائه کنیم اما به طور کلی میزان خطای آزمایشگاهی در کشور از میزان خطای آزمایشگاه‌ها سایر کشورهای دنیا چندان متفاوت نیست.

وی افزود: میزان خطا در آزمایشگاه‌ها بسیار کم‌تر از سایر گروه‌های پزشکی است اما متاسفانه همیشه خطاهای آزمایشگاه‌ها مورد خطاب بوده اما باید دانست آمار شکایت از آزمایشگاه‌ها نیز بسیار کم است.

رئیس انجمن علمی دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، یادآور شد: با توجه به افزایش نظارت‌های وزارت بهداشت از آزمایشگاه‌های کشور و استفاده از تجهیزات مدرن در آزمایشگاه‌ها میران خطا در آزمایشگاه‌ها نسبت به گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha