وزیربهداشت با بیان اینکه امیدی برای حل مشکل افزایش شیوع دیابت در کشور نیست، راهکار آن را در دست مردم و سازمان‌های مردم نهاد دانست.

درمانگاه‌های زنجیره‌ای راه‌اندازی شوند

سلامت نیوز:وزیربهداشت با بیان اینکه امیدی برای حل مشکل افزایش شیوع دیابت در کشور نیست، راهکار آن را در دست مردم و سازمان‌های مردم نهاد دانست.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست مشترک معاون اجتماعی وزارت بهداشت و انجمن‌های فعال در حوزه دیابت با اشاره به نقش مهم پیشگیری از این بیماری که با توانمندسازی مردم و ارائه‌کنندگان خدمت صورت می‌گیرد، اظهار کرد: امیدی برای حل مشکل دیابت توسط دولت نیست؛ NGOها باید خودشان کاری کنند. این مشکل فقط به دست مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد حل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در این بیماری درمان بخشی از پیشگیری است، نقش پزشکان عمومی را در کنترل و درمان آن موثر عنوان کرد و افزود: از نظر من یک پزشک عمومی می‌تواند از بیماران دیابتی مراقبت کند. آنها همراه با پرستار و متخصصان تغذیه می‌توانند یک کلینک جامع را تشکیل دهند و الزاما نیازی به متخصص غدد نیست.

وزیر بهداشت تصریح کرد: اگر سیستم ثبت دیابت ایجاد شود، راحت‌تر می‌توان در این زمینه تصمیم‌گیری کرد؛ چرا که میزان مصرف داروها و تجهیزات مورد نیاز این بیماری و همچنین رده سنی مبتلایان به آن را تعیین می‌کند. راه‌اندازی درمانگاه‌های زنجیره‌ای با رویکرد پیشگیری نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.

هاشمی با اشاره به فعالیت شبکه‌های بهداشت و درمان در حوزه پیشگیری از بیماری دیابت، گفت: حتی اگر این سیستم برای همه کشور راه‌اندازی شود اما باز هم مردم را از کلینیک‌های زنجیره‌ای بی‌نیاز نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سیستم درمان ما از بهداشت جدا است. بیماران دیابتی مشکلات زیادی دارند و در عین حال نظام کارآمدی نیز برای آن نداریم.

وزیر بهداشت در پایان ضمن تشکر از اقدامات شهرداری تهران در حوزه سلامت، ارائه خدمات درست در این شهر را باعث الگوبرداری سایر مناطق از آن دانست.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha