از امسال تا سال 2013 همزمان با 14 نوامبر روز جهانی دیابت با شعار «دیابت، پیشگیری و آموزش» گرامی داشته می‌شود؛ به طوری كه انجمن‌ها و نهادهای مرتبط با دیابت از مدت‌ها قبل با تدارك همایش‌ها، جشنواره‌ها و برنامه‌های ویژه‌ به استقبال این روز رفته‌اند.

امروزه تغییر شرایط زندگی، كم تحركی، ‌چاقی و عوامل تغذیه‌ای دست به دست یكدیگر داده‌ و دیابت را به عنوان شایع‌ترین بیماری متابولیك در دنیا مطرح كرده است. از آنجا كه دیابت می‌تواند عوارض جدی و غیر قابل برگشتی را به دنبال داشته باشد، پیشگیری از بروز و همچنین پیشگیری از عوارض آن بسیار قابل تامل است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، دنیای مدرن امروز همواره بر آموزش در تمام زمینه‌ها از جمله آموزش درباره بیماری‌های مختلف و پیشگیری از بروز آنها تاكید دارد. از آنجا كه امروزه دیابت از بیماری‌هایی است كه كودك و بزرگ نمی‌شناسد، به نوعی می‌توان گفت كه هیچ كس از خطر دیابت در امان نیست؛ بنابراین كارشناسان، آموزش را یكی از پایه‌های اصلی پیشگیری و درمان دیابت می‌دانند.

براساس یك بررسی، بیست سال قبل در 156 روزنامه و مجله كشور تنها شش مطلب به موضوع دیابت اختصاص داشت كه با حجم انبوه اخباری كه طی چند سال اخیر در این زمینه منتشر می‌شود قابل مقایسه نیست اما وفور هرچه بیشتر مطالب مرتبط با دیابت در رسانه‌های امروز، باز هم كافی به نظر نمی‌رسد؛ چرا كه در همین كلانشهر تهران هم هنوز یك كودك دیابتی در حالت اغماء به مراكز درمانی ارجاع داده می‌شود. این امر نشات گرفته از هیچ چیزی نیست جز اطلاعات ناچیز بیماران و خانواده‌ها از دیابت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha