تیمی از پژوهشگران برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی موفق به کشف راهی جهت کنترل رفتارهای عظلات و سلول های قلبی با کمک امواج لیزری شده اند .

سلامت نیوز:   تیمی از پژوهشگران برای نخستین بار در تاریخ علم پزشکی موفق به کشف راهی جهت کنترل رفتارهای عظلات و سلول های قلبی با کمک امواج لیزری شده اند .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا،گروهی از پژوهشگران روسیه موفق به ابداع روشی شده اند که با کمک آن می توان از بیماری های قلبی پیشگیری کرده و بسیاری از آن ها را درمان کرد. این موضوع به دلیل حساسیت بسیار خود و ارائه راهکاری مناسب جهت درک مکانیزم حرکات قلبی و اختلال در ریتم حرکتی این عضو حیاتی بدن دارای اهمیت است زیرا بر اساس آمارهای جهانی ؛ یک مورد از هر هشت مورد مرگ انسان ها در سراسر دنیا  ناشی از اختلالات قلبی است.

    در حال حاضر نتایج این تحقیقات ممکن است تنها در حوزه مطالعات بالینی مکانیزم عملکرد قلب بسیار مفید باشد ؛ اما در آینده پژوهشگران قادر خواهند بود با کمک این روش اختلال در ضربان قلب بیماران را تنها با فشردن یک دکمه متوقف کنند.

در همین رابطه کنستانتین آگلادز سرپرست این تیم تحقیقاتی و دانشمند شاغل در موسسه فیزیک و فناوری مسکو اعلام کرد : در حال حاضر نتایج این تحقیقات ممکن است تنها در حوزه مطالعات بالینی مکانیزم عملکرد قلب بسیار مفید باشد ؛ اما در آینده پژوهشگران قادر خواهند بود با کمک این روش اختلال در ضربان قلب بیماران را تنها با فشردن یک دکمه متوقف کنند.

لازم به توضیح است که تیم مطالعاتی فوق برای بررسی این موضوع از azoTAB آزوتب یا (azobenzene trimethylammonium bromide)  استفاده کردند که  مولکول آن متشکل از دو حلقه بنزن متصل شده از طریق یک پل از دو اتم نیتروژن است. در این شرایط اگر به مولکول های فوق نور ماورا بنفش تابیده شود، حلقه های بنزن موقعیت خود را به سمت دیگری تغییر داده و بر اثر نور وارد شده ، خم  شده و حلقه ها به سمت محل اصلی خود باز می گردند.

تیم پژوهشی فوق در نتیجه آزمایش های انجام شده دریافت که با استفاده از این روش امکان کنترل انقباضات ماهیچه های قلب وجود داشته و می توان ریتم حرکتی این ماهیچه ها را تنظیم کرد.

برای انجام این کار نیاز به استفاده از یک دستگاه بسیار کوچک و شبیه به پروژکتور وجود دارد که به جای چراغ؛ در آن یک تابنده لیزری نصب شده است. دانشمندان به کمک این دستگاه قادر به فعال کردن و کنترل سلول های آزوتب در هر نقطه ای که مایل باشند ؛ خواهند بود.

به گفته کارشناسان ، عملی شدن این طرح ، کنترل میوست قلبی cardiomyocytes در تمامی بخش های قلب را امکان پذیر می کند. از سوی دیگر نتایج آزمایش های بالینی انجام شده در این زمینه نشان می دهد که تاثیر آزوتب بر سلول ها قابل بازگشت بوده و دائمی نیست. این موضوع نوید ارائه یک روش درمان قطعی و کاربردی برای مواجهه با عوارض اختلال در ضربان قلب و سایر بیماری های قلبی را می دهد.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در اخرین شماره مجله علمی تخصصی PLOS ONE منتشر شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha