معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مشکل عمده در کسری منابع بیمه سلامت ایرانیان است گفت: اگر تعرفه‌های درمانی ۲ برابر شود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و در غیر این صورت باز هم به نقطه اول برمی‌گردیم.

تعرفه‌های درمانی امسال باید ۲ برابر شود/احتمال ورشکستگی بیمارستان‌ها در سال جدید

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه مشکل عمده در کسری منابع بیمه سلامت ایرانیان است گفت: اگر تعرفه‌های درمانی ۲ برابر شود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم و در غیر این صورت باز هم به نقطه اول برمی‌گردیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،محمد آقاجانی، در مورد تعرفه‌های درمانی سال95 ،گفت:‌ تعرفه‌های درمانی در دو دهه قبل یعنی در سال‌ 74 که ایجاد شد تاکنون شاهد این بوده‌ایم که رشد تعرفه‌ها تقریبا همیشه کمتر از رشد میانگین تورم بوده است.

وی ادامه داد: این موضوع باعث شده با قیمت تمام شده خدمات و تعرفه‌های واقعی فاصله داشته باشیم و این به معنی کسری اعتباری بیمارستان‌ها است.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: اینکه تعرفه‌ها هیچ‌گاه واقعی دیده نشده‌اند، باعث مقروض بودن بیمارستان‌های دولتی به پزشکان و پرستاران،‌ طرف قراردادها،‌ شرکت‌های دارویی و مواد غذایی است.

آقاجانی گفت: در سال 93 بهبودی نسبی در تعرفه‌ها رخ داد هر چند که ما با تعرفه قیمت تمام شده مصوب شورای عالی بیمه باز هم فاصله داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: هم اکنون برای سال 95، فاصله تعرفه با قیمت تمام شده 100 درصد است یعنی اگر تعرفه‌های درمانی دو برابر شود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

آقاجانی افزود:‌ به عنوان مثال هم اکنون تعرفه هتلینگ حدود 100 هزار تومان است و قیمت تمام شده تصویب شده حدود 200 هزار تومان یعنی تعرفه هتلینگ بیمارستان‌های دولتی اگر دو برابر شود قیمت تمام شده هزینه‌هایی که امروز ارائه می‌شود با همین کیفیت فعلی تأمین خواهد شد.

معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد:‌ البته ارائه خدمات در چنین شرایطی بازهم با کیفیت استاندارد مطلوب نخواهد بود چرا که ما با آن فاصله داریم و شاخص نیروی انسانی ما پایین‌تر از حد مطلوب است.

وی گفت:‌ اگر بخواهیم به قیمت تمام شده خدمات و با همین کیفیت فعلی خدمات ارائه دهیم، تعرفه هتلینگ باید به دو برابر افزایش یابد. اگر چنین نشود و هر چقدر فاصله ما بیشتر شود کسری بودجه در بیمارستان‌های دولتی که 80 درصد خدمات را ارائه می‌دهند بیشتر و بیشتر خواهد شد.

آقاجانی با اشاره به اینکه جبران این کسری امکانپذیر نیست،‌گفت: مفهوم آن این است که پرداختی پزشک و پرستار به موقع انجام نشود و پرداختی مطالبات بیمه‌ها نیز به موقع صورت نگیرد.

معاون درمان وزیر بهداشت افزود: اگر این اتفاق افتاد باز هم بیماران به خارج از بیمارستان‌ها برای تهیه لوازم ارجاع داده می‌شوند و شاهد کاهش خدمات در بیمارستان‌ها خواهیم بود در حالی که طرح تحول سلامت برای رفع این مشکلات ایجاد شد.

وی افزود: اگر تعرفه سال 95، اصلاح نشود، باز هم به نقطه اول برمی‌گردیم و این یک آسیب جدی است. امیدوارم شورای عالی بیمه و دولت با اتخاذ تمهیدات لازم از وقوع آسیب جلوگیری کنند.

معاون درمان وزیر بهداشت گفت:‌مشکل عمده در کسری منابع بیمه سلامت ایرانیان است که ما پیشنهاد مشخصی برای بیمه‌شدگان جدید، کسری منابع موجود، حق بیمه و سهمشان از منابع عمومی ارائه کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: اگر در بودجه 95، پیشنهادهایی داده شده آمده و حمایت‌های لازم از آن شود،‌کسری بودجه تأمین می‌شود. در هر صورت اگر نرخ بیمارستان بسیار پایین‌تر از هزینه تمام شده باشد علیرغم محدودیت بودجه بیمه‌ها،‌کسری بودجه بیمه‌ها به بیمارستان‌ها منتقل می‌شود یعنی به جای ورشکستگی بیمه‌ها،‌ بیمارستان‌ها ورشکسته می‌شوند.

وی در پایان گفت:‌ در چنین صورتی ورشکستگی بیمارستان‌ها حاصل اصلاح نشدن تعرفه‌ها است و به معنی آن است که مردم نخواهند توانست خدمات به موقع درمانی دریافت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha