پنجشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 18049

دختران و پسران باید با چشم باز، از روی منطق و با توجه به آموزه‌های مذهبی و علمی اقدام به ازدواج كنند. مسائلی از قبیل عشق شدید و ناگهانی كه معمولا زودگذر است عامل اصلی ازدواج در نظر گرفته نشود.

فربد فدایی مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: آمار طلاق نگران كننده نیست اما نسبت به گذشته افزایش پیدا كرده است. به نظر می‌رسد مهمترین علت طلاق تغییر وضعیت اجتماعی خانواده‌ها است.

وی گفت: خانواده‌ها از خانواده سنتی به خانواده‌های هسته‌ای تغییر یافته‌اند. خانواده هسته‌ای از پدر، مادر و فرزندان تشكیل شده است. در حالی كه خانواده سنتی گسترده‌تر است و بسیاری از نزدیكان خانواده را شامل می‌شود.

وی افزود: زن و شوهر از حمایت‌ها و تجربه‌های بزرگترها و خانواده خود محروم مانده‌اند كه باعث به وجود آمدن مشكلاتی بین زن و شوهر شده است.

فدایی گفت: مواردی از قبیل افزایش اعتیاد و بی‌كاری نسبی نیز می‌تواند باعث به وجود آمدن طلاق شود. در این میان بعضی از عوامل وجود دارد كه تاثیر آن خیلی كم است مانند افزایش سطح تحصیلات زنان و استقلال اقتصادی آنان كه احتمالا می‌تواند در طلاق مؤثر باشد.

وی اضافه كرد: برای كاهش آمار طلاق احتیاج به پیشگیری است به این معنی كه زن و شوهر باید باچشم‌باز، از روی منطق و با توجه به آموزه‌های مذهبی و علمی اقدام به ازدواج كنند. مسائلی از قبیل عشق شدید و ناگهانی كه معمولا زودگذر است عامل اصلی ازدواج در نظر گرفته نشود.

او گفت: بچه‌ها بیش از هر كس دیگر در طلاق آسیب می‌بینند. بخشی از واكنش‌هایی كه فرزندان از خود نشان می‌دهند این است كه فكر می‌كنند، بچه بدی برای خانواده بوده‌‌اند یا اشتباهی كرده‌اند كه پدر و مادر از هم جدا شده‌اند.

فدایی گفت: به كار بردن عبارت «بچه‌های طلاق» به نوعی انگ‌گذاری ناموجه است.صحیح نیست و این را خاطر نشان می‌كنم كه بیشتر فرزندانی كه پدر و مادر آنها از یكدیگر جدا شده‌اند، هیچ گونه مشكل فكری، رفتاری نداشته‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha