پژوهشگران آمریکایی و ایتالیایی دریافتند که زیاده روی در مصرف غذاهای سرشار از چربی و قند در مغز تغییراتی ایجاد کرده و به این ترتیب ذهن به مصرف این غذاها معتاد می شود.

محققان مدرسه پزشکی دانشگاه بوستون و دانشگاه ساپینزا در رم در تحقیقات خود نشان دادند که مصرف زیاد غذاهای بسیار چرب و شیرین موجب ایجاد تغییراتی در مغز می شود این تغییرات مشابه تغییرات مغز افرادی است که به مواد مخدر اعتیاد دارند.

نتایج این کشف توضیح می دهد که چرا پرهیز شدید از غذاهایی مثل انواع پاستا و شیرینیهای خامه ای برای کسانی که رژیم غذایی می گیرند بسیار دشوار است و اغلب این افراد پس از دوره چشم پوشی از غذاهای پر چرب دچار ناهنجاریهای غذایی می شوند.

این دانشمندان به منظور دستیابی به این نتایج، رفتار گروهی از افراد چاق یا افراد با ناهنجاریهای غذایی را که در دوره پرهیز از غذاهای شیرین و پرچرب قرار داشتند تحت کنترل قرار دادند و دریافتند که برای این افراد پرهیز و کنترل غذایی بسیار دشوار است و به همین علت وزن آنها در طول رژیم تغییر نمی کند.

در مرحله دوم آزمایشات، این محققان با هدف بررسی اثرات غذاهای چرب بر روی ذهن از 155 موش استفاده کردند و پاسخهای نوروبیولوژیکی آنها را مورد بررسی قرار دادند.

این حیوانات به دو گروه تقسیم شدند: برای گروه اول به مدت 5 روز رژیم غذایی منظم برپایه غذاهای مورد علاقه جوندگان و برای دو روز دیگر غذاهای پرچرب و بسیار شیرین با طعم شکلات تجویز شد و سپس غذاهای عادی به آنها داده شد. گروه دوم تنها از غذاهای استاندارد می خوردند.

نتایج این تحقیقات نشان داد پس از مصرف غذاهای چرب و شیرین، موشهای گروه اول زمانی که به غذاهای عادی بازگشتند تمایلی به خوردن آن نداشتند و از خوردن امنتاع کردند و اگر در اثر گرسنگی زیاد مجبور می شدند غذای استاندارد را به آرامی بخورند به طور ناگهانی عصبی، استرسی و مضطرب می شدند و بی تابی می کردند، درحالیکه اگر به آنها غذای چرب و شیرین داده می شد این حیوانات دوباره آرام شده و با اشتیاق غذای چرب را می خوردند.

براساس گزارش Pnas، در مرحله سوم آزمایشات، این دانشمندان نقش سیستمی را که استرس را در مغز تنظیم می کند بررسی و کشف کردند که این سیستم همانند همان سیستمی است که استرس ناشی از اعتیاد به مواد مخدر را برمی انگیزد به طوریکه در دوره پرهیز، در موشها افزایش بیان ژن Crf در بادامه مغز مشاهده می شد و تنها زمانی که به موشها غذاهای چرب و شیرین داده می شد سطح این ژن به حالت طبیعی باز می گشت.

بادامه، فضایی از مغز است که با پاسخ به ترس، اضطراب و استرس ارتباط دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha