اضافه وزن به میزان 40 درصد بیش از وزن ایده آل، احتمال ابتلا به برخی سرطان‌های خاص را به شدت افزایش می‌دهد.

دکتر احمد کاویانی، جراح عمومی و مدیر بیمارستان امام خمینی (ره) در گفت وگو با ایسنا با بیان این كه هورمون استروژن با سرطان پستان در ارتباط است، گفت: این هورمون در بافت چربی ذخیره می‌شود و هرچه میزان چربی در بدن ما بیشتر باشد، مقادیر بیشتری از استروژن جهت تأثیر بر بافت پستان و سیستم غددی بدن ما در دسترس خواهد بود.

وی ادامه داد: مقدار اضافه وزن زنان در زمان تشخیص بیماری وی می تواند بر شانس ابتلای مجدد وی به سرطان پستان نیز اثر بگذارد.

دکتر کاویانی تصریح کرد: بسیاری از محققان برخورداری از یك رژیم غذایی سالم به همراه ورزش را به عنوان بخش مهمی از بهبودی و سلامت قلمداد می‌كنند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: مقدار كالری دریافتی و میزان چربی كه به طور معمول مصرف می‌شود می‌تواند در ابتلا به سرطان پستان موثر باشد. با وجود این هنوز تحقیقات كافی برای اثبات این موضوع انجام نشده است.

وی با بیان این که حدود 30 درصد از كل سرطان‌های زنان و مردان با رژیم غذایی آنان ارتباط دارد، تصریح کرد: مطالعات معدودی نشان داده‌اند که مصرف چربی زیاد به ویژه چربی حیوانی، غذاهای نمك سود و نیزغذاهای شور و دودی شده می‌توانند خطر ابتلا به برخی سرطانها از جمله سرطان پستان را افزایش دهند.

دکتر کاویانی افزود: طبخ غذا در حرارت‌های بسیار بالا نیز باعث تولید مواد سرطان زا می‌شود. علاوه بر این، برخی از محققان دریافته‌اند كه برخی ویتامین‌ها (مثل A، C و E) و سلنیوم كه به نام آنتی اكسیدان‌ها معروف هستند، ممكن است در پیشگیری از سرطان پستان مؤثر باشند.

وی تصریح كرد: این مواد در بیشتر سبزیجات و میوه‌جات (مانند كلم و گل كلم، كاهو، هویج، اسفناج، زردآلو، طالبی و مركبات) و همچنین در گوشت قرمز، غذاهای دریایی، شیر و غلات یافت می شوند. همچنین مصرف الكل نیز با افزایش احتمال بروز بیماری در برخی مطالعات مورد تأکید قرار گرفته است.

این جراح عمومی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که علیرغم تمام موارد ذکر شده بالا هنوز ارتباط  قطعی و صددرصد بین یک ماده غذایی  خاص و بروز حتمی سرطان پستان به اثبات نرسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha