سه‌شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۸

چند روز بعد از رسانه ای شدن قتل دختر خردسال افغان در ورامین واکنش ها به این جنایت فجیع ادامه دارد. در حالی که در روزهای قبل استاندار تهران، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، پلیس تهران و... به این ماجرا واکنش نشان داده بودند، روز گذشته نیز علاوه بر اینکه دادستان تهران خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده جنایت ورامین شد، سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با خانواده ستایش قریشی ابرازهمدردی کرد. همزمان فرمانده انتظامی ویژه شرق تهران از برخورد قاطع با متهم این پرونده خبر داد.

محاکمه قاتل ستایش در دادگاه اطفال

سلامت نیوز: چند روز بعد از رسانه ای شدن قتل دختر خردسال افغان در ورامین واکنش ها به این جنایت فجیع ادامه دارد. در حالی که در روزهای قبل استاندار تهران، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، پلیس تهران و... به این ماجرا واکنش نشان داده بودند، روز گذشته نیز علاوه بر اینکه دادستان تهران خواستار تسریع در رسیدگی به پرونده جنایت ورامین شد، سید حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی نیز با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود با خانواده ستایش قریشی ابرازهمدردی کرد. همزمان فرمانده انتظامی ویژه شرق تهران از برخورد قاطع با متهم این پرونده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، درد را ازهر طرف که بخوانی درد است. این جمله ای از حزن‌نامه شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پی قتل و تجاوز به ستایش قریشی دختر بچه افغانستانی است؛ دختر شش ساله که با دایی خود در یکی از محلات ورامین واقع در جنوب شرق تهران از خانه خارج شده و دیگر هرگز به منزل بازنگشت. تنها یک لحظه غفلت کافی بود تا ستایش کوچولو توسط دزدی که دوست و همسایه نزدیک بود ربوده شود و به سرنوشتی تلخ گرفتار آید. پسربچه ۱۷ ساله همسایه که همه جا نقل خوبی و سربه زیری او و خانواده اش بود متهم یا قاتل بود. او بعد از ربودن و تجاوز و شکنجه جنازه ستایش را در حمام با اسید سوزانده بود، اما پلیس خیلی زود رد متهم را پیدا کرد.

تشكیل پرونده شخصیت برای متهم

در رابطه با این اتفاق واكنش‌های زیادی برانگیخته شد؛ از راه افتادن كمپین «من ستایش هستم» در فضای مجازی تا واكنش تند برخی كاربران و مسئولان كه تقاضای اشد مجازات برای پسر سر به زیر ۱۷ساله منطقه خیرآباد ورامین را داشتند. استاندار تهران از دستور ویژه به تمام دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی استان برای پیگیری حادثه قتل دختر شش ساله افغان در ورامین خبر داد. سیدحسین هاشمی گفت: تمهیدات لازم از سوی دستگاه امنیتی استان تهران برای پیگیری دقیق حادثه و روشن شدن زوایا و دلایل آن اندیشیده شده است. او با بیان اینكه به خانواده مقتول قول داده شد كه این قضیه به‌صورت جدی پیگیری شود، تصریح كرد: درهمین ارتباط نمایندگانی از سوی استانداری تهران در آیین ختم این دختر شش ساله حضور پیدا كردند تا تسلی خاطر و آرامشی برای خانواده مقتول باشد. به گزارش خبرآنلاین، جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز یکی از سیاست‌های دادستانی تهران را رسیدگی دقیق به جرایم مهم دانست و با اشاره به جنایت اخیر در ورامین اظهار داشت: جرایم مهمی که امنیت اجتماعی را تهدید کرده و افکار عمومی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، باید توسط دادستان‌ها و سرپرستان دادسراها به سرعت پیگیری و رسیدگی شود. سید حسن خمینی هم در صفحه اینستاگرام خود در این زمینه نوشت:خبر بسیار تلخ بود. و عجیب اینکه در عصر انفجار اطلاعات دیر مطلع می شویم.

خانواده ها بررسی کنند

یک روانشناس و فعال حقوق کودک در مورد این حادثه تلخ می گوید: آزارهای جنسی ویژه مناطق محروم نیست، اما در مناطق پرخطر فراوانی بیشتری دارد. در منطقه ورامین به دلیل تراکم جمعیت و محرومیت احتمال ارتکاب جرایم بیشتر است.ثریا عزیزپناه می افزاید: این حادثه به شدت تاسفبار است زیرا هم قاتل و هم مقتول هردو کودک هستند و همین باعث می شود ما در بررسی این پرونده دچار احساسات شویم. این فعال حقوق کودک با بیان اینکه نباید در آسیب شناسی این پرونده دچار احساسات شویم می افزاید: یکی از این احساسات نادیده گرفتن نقش خانواده هاست. خانواده ها باید ببینند کجای کارشان مشکل داشته که این روند رخ داده است. عزیزپناه می گوید: تقابل ایرانی و افغان بدترین معضلی است که وارد این پرونده شده و شکل طایفه ای به آن داده و از ایجاد تقابل باید جلوگیری شود. این روانشناس عنوان می کند: شرایط وقوع جرم باید بررسی شود و نباید این حادثه صرفابه مجازات نوجوان محدود شود. همچنین باید آموزش های جنسی وارد مدارس شده و از سنین کم نقاط آسیب پذیربدن به دختران و پسران آموزش داده شده و نحوه مراقبت از آن به افراد یاد داده شود. عزیزپناه از رسانه ها و سایر متولیان خواست تا از تشویش اذهان عمومی و سیاه نمایی در بازگویی حقیقت دراین ماجرا خودداری کنند. او به موقعیت جغرافیایی جنایت نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه در مناطق فقیرنشین و حاشیه‌نشین اوضاع وخیم‌تر است. چند سال پیش «بیجه» نیز در همین موقعیت جغرافیایی دست به آن جنایات زد و این نشان می‌دهد که دولت و دیگر دستگاه‌های مسئول باید مداخلات جدی‌تری در مناطق حاشیه‌نشین و فقیر داشته باشند و در کنار آن به سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های داوطلب‌نیز اجازه فعالیت بدهند.

دادگاه اطفال، مسئول رسیدگی به پرونده

یک عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اشاره به حادثه ورامین، گفت: شواهد اینطور نشان می‌دهد که قتل عمد اتفاق افتاده؛ مجازات قتل عمد هم می‌تواند مطابق با درخواست اولیای مقتول قصاص باشد. آنها می‌توانند با پرداخت تفاضل دیه درخواست قصاص را مطرح کنند. حتی اگر والدین هم درخواست قصاص نکنند و این پرونده به دیه ختم شود باز هم می‌توان تا ۱۰ سال برای قاتل حبس در نظر گرفت. محمدعلی اسفنانی افزود: قانون حاکم، قانون ایران است و طبیعتا برای چنین جرمی قصاص در نظر گرفته شده است. به گزارش ایسنا، او با اشاره به سن قاتل توضیح داد: این جرم در دادگاه اطفال بررسی می‌شود؛ البته حد فاصل بین سن بلوغ تا سن رشد، فقط دادگاه را تغییر می‌دهد نه مسئولیت را. از این بابت پسری که از سن ۱۵ سال عبور کرده تکلیف بر عهده‌اش است. منتها دادگاه رسیدگی کننده دادگاه اطفال است. یک حقوقدان و وكیل پایه یك دادگستری هم درباره اینكه آیا نحوه محاكمه مجرمی كه كودك مهاجر افغانی را مورد تجاوز قرار داده و به قتل رسانده است، به‌دلیل اینكه مقتول كودك افغان بوده است طبق قوانین داخل ایران است، می‌گوید: مجرم ایرانی بوده است و مقتول افغانی بوده است. باتوجه به اینكه قوانین كیفری ما سرزمینی است و شامل تمام افرادی می‌شود كه در قلمرو حكومت جمهوری اسلامی ایران مرتكب جرم شوند، ملیت و تابعیت و سایر اوصاف عارضی افراد متهم یا مجرم تاثیری در شمول قانون نسبت به آنها ندارد. بنابراین اگر متهم به این قتل از جهات دیگر شرایط تحمل مجازات را داشته باشد حتما باید مجازات شود. بهمن كشاورز، درباره اینكه همه تقاضا دارند تا مجرم به اشد مجازات برسد و همچنین این موضوع كه مجرم ۱۷ساله است و آیا در دادگاه بزرگسالان به حكم اعدام مجازات می‌شود، به امید ایرانیان می‌گوید: اولا باتوجه به اینكه ادعا شده است متهم ۱۷ سال دارد، بنابراین مرجع رسیدگی به اتهام او دادگاه كیفری یك ویژه اطفال است كه موضوع بلافاصله نزد آن مطرح می‌شود، مضافا طبق ماده ۲۰۶ قانون آیین دادرسی كیفری باید برای این متهم پرونده شخصیت تشكیل شود كه در آن با كمك پزشكان قانونی و روانشناسان و مددكاران وضعیت خانوادگی، روحی، اخلاقی و سایر اوصاف متهم روشن خواهد شد. یک جامعه‌شناس و مددکار اجتماعی هم در آسیب‌شناسی وقوع این حادثه به نقش دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اشاره می‌کند که تاکنون کوتاهی‌های مختلفی از سوی آنان سر زده است. به گزارش ایسنا، امیرمحمود حریرچی در این باره با بیان اینکه خط قرمزها در این حوزه بسیار زیاد شده است، گفت: از سوی دیگر بسیاری از دستگاه‌های فرهنگ‌ساز در این زمینه کار چندانی انجام نمی‌دهند. سینما، تئاتر و... ظرفیت‌های بالایی است که از آن غافل شده‌ایم.امیر محمود حریرچی کودک‌آزاری‌ها و مواردی از این دست را جزو آسیب‌های پنهان جامعه برشمرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • آتوسا ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۴
    26 2
    چرابه بهانه های آسیب شناختی ازاین پسردفاع میکنیدتوشرایط فعلی همه به سایتهاوبرنامه های مخرب کمابیش دسترسی دارن آ آیااین میشه یه مجوزواسه تجاوزوقتل تواین شرایط بقیه هم هستن دلیل نمیشه دست به هرکاری بزنن خوداجرای قصاص بزرگترین ابزاربازدارنده هست برای جلوگیری ازقتل واین جورچیزا بایددیگران عبرت بگیرن پس لطفااشدمجازات روبرای چنین افراددرنظربگیرید