رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، پوسیدگی دندانی را از مهم‌ترین بیماری‌های دهان و دندان كودكان عنوان كرد و با اشاره به ارتباط میان دندان‌های شیری پوسیده و دندان‌های دائم پوسیده، بر نقش مادر در سلامت دهان و دندان كودكان تاكید كرد.

دكتر حسین حصاری در گفت‌وگو با ایسنا تاكید كرد: پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان باید از سنین كودكی آغاز شود. طبق مطالعات صورت گرفته، نقش مادر در سلامت دهان و دندان كودك بسیار مهم است؛ به طوری كه توجه ساده به دندان‌های كودك زیر شش سال می‌تواند حلقه شیوع پوسیدگی دندانی را بشكند.

وی، میانگین دندان‌های پوسیده در كودكان شش سال كشور را پنج تا شش دندان عنوان كرد و گفت: تا سن سه سالگی همه دندان‌های كودك رشد می‌یابد، میانگین تعداد دندان‌های پوسیده در كودكان سه ساله ایرانی حدود دو دندان پوسیده است كه این آمار بالایی است.

دكتر حصاری با بیان اینكه ارتباط معنی داری میان دندان‌های شیری پوسیده و دندان‌های دائم پوسیده وجود دارد، ادامه داد: كودك تا قبل از سن چهارسالگی توانایی مراقبت كامل از دندان‌های خود را ندارد. بنابراین نقش مادر در سلامت دندان كودكان در این سنین بسیار حائز اهمیت است. بنابراین لازم است كه مادر حداقل هفته‌ای یك بار دهان كودك را مورد بررسی قرار دهد و نسبت به هرگونه تغییر رنگ در دندانها حساس باشد.

وی در این باره ادامه داد: لازم است كه از سن دو سالگی تمیز كردن دندان‌های كودك و توجه به بهداشت دهان و دندان وی از سوی مادر آغاز شود.

دكتر حصاری از محصولات فلوراید به عنوان واكسن دندانپزشكی یاد كرد و گفت:‌ استفاده از محصولات حاوی فلوراید می‌تواند بر حسب میزان خطر پوسیدگی دندانی، از این پوسیدگی‌ها جلوگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha