پنجشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 180665

مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در خصوص سلامت نان های سنتی، توضیحاتی ارائه داد.

وضعیت سلامت نان سنتی/نان یک متولی ندارد

سلامت نیوز:مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در خصوص سلامت نان های سنتی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش مهر، دکتر بهروز جنت در حاشیه برگزاری سومین همایش صبحانه سالم، با اشاره به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی گفت: شعار امسال سازمان بهداشت جهانی غلبه بر دیابت است که دیابت از آسیب‌ رسان‌ترین بیماری ها به سلامت است و می‌تواند موجب ابتلا به سایر بیماری ها شود. 
وی تاکید کرد: سازمان غذا و دارو در خصوص مصرف روغن و کالری در جامعه فرهنگ‌ سازی می‌کند که این مسئله با برنامه راهنمای تغذیه‌ بر روی محصولات که امیدواریم تا سال ۹۵ به اتمام برسد.


جنت افزود: سازمان غذا و دارو تمام محصولات وارداتی را کنترل می‌کند همچنین در صورت لزوم با فتواهای صادر شده در دفتر رهبری تصدیق می‌دهد؛ این سیستم از زمان جنگ در سازمان غذا و دارو وجود داشته است و موضوع جدیدی نیست.


وی در خصوص نظارت بر آرد نانوایی‌ها گفت: سازمان غذا و دارو در مورد سلامت آرد تولیدی نظارت کامل دارد. اما در این بخش سازمان غذا و دارو بر نان‌های سنتی که روز به روز در حال گسترش است نظارت دارد و برای ترویج مصرف نان صنعتی به جای نان‌ سنتی تبلیغات گسترده‌ای انجام داده ولی این فرهنگ‌سازی ۵ تا ۱۰ سال زمان می‌برد. 


جنت در خصوص میزان مصرف گلوتن در نان، تاکید کرد: با اقداماتی که سازمان غذا و دارو برای کنترل میزان گلوتن بر نان‌ها داشته است توانسته‌ایم میزان مصرف نمک در نان‌های سنتی را تا حدودی کاهش دهیم، اما پایش نان بر عهده مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت است. 


مدیر کل نظارت و ارزیابی فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: میزان مصرف نمک در نان‌های سنتی طبق مصوبه ۱۰ درصد کاهش یافته است. 


جنت در خصوص نان‌های صنعتی توضیح داد: از مزایای نان‌های صنعتی این است که اگر میزان گلوتن در آنها کم باشد با فرآیندهای دیگر در زمان تولید این کمبودها تامین می‌شود. 


وی در خصوص نظارت بر سلامت نان، گفت: متاسفانه نان یک متولی ثابت ندارد و در هر مرحله از تولید آن یک سازمان موظف به نظارت بر آن است. 
جنت، در خصوص مصرف جوش‌شیرین در نان‌های سنتی گفت: از آنجایی که استفاده از خمیر مایع در نان ها برای نانوایی‌ها هزینه بالایی دارد، نانوایی ها برای پخت نان از جوش‌شیرین استفاده می‌کنند. همچنین مسئله بلانکیس که همان سفید کردن نان است در خصوص نان‌های سنتی مطرح می‌شود که تنها راه حل آن گرایش به مصرف نان‌های صنعتی ضمن اصلاح تولید نان‌های سنتی است. 


وی خاطر نشان کرد: در زمان گذشته مواردی مثل اسپری نفت کوره بر روی نان مطرح شده بود که مدتی مردم این نان‌ها را مصرف می‌کردند و دچار مشکلات شده بودند بنابراین باید با یک برنامه‌ریزی دقیق مصرف نان‌های سنتی را کاهش دهیم و برای مصرف نان صنعتی فرهنگ سازی های لازم را انجام دهیم. 


جنت با بیان اینکه ۵۰ درصد محصولات نشانگر تغذیه سلامت را دریافت کرده‌اند، گفت: تلاش داریم تا پایان سال ۹۵ بیشتر کالاهای سطح بازار را به برچسب تغذیه‌ای مجهز کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha