بر اساس مطالعه ملی بار بیماریها كه در سال 83 در كشور انجام شد، سالیانه یك میلیون و 456 هزار سال عمر مفید ایرانیان بر اثر ابتلا به بیماریهای كلیوی از دست می‌رود.

مصطفی قاسمی رییس انجمن خیریه حمایت از بیماریهای كلیوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه از هر ده نفر جمعیت یك نفر به بیماریهای كلیوی مبتلا می‌شود، اظهار كرد: این در حالی است كه اكثر این افراد پیش از رسیدن به مرحله حاد از بیماری خود اطلاعی ندارند.

وی با تاكید بر ضرورت شناسایی و تشخیص زودهنگام و تاثیر آن در پیشگیری گفت: نتایج یك بررسی در كشور نشان داد كه تا سال 1400 به طور میانگین سالیانه حدود 4 هزار بیمار به لیست بیماران حاد كلیوی كشور اضافه می‌شود و بدین ترتیب شمار بیماران كلیوی تا این سال به یك صد هزار نفر می‌رسد.

رییس انجمن خیریه حمایت از بیماران كلیوی با بیان اینكه 70 درصد مشكلات كلیوی در رده سنی 20 تا 44 سال است، افزود: این رده سنی 39 درصد جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند.

قاسمی ادامه داد: دیابت 25 درصد، پرفشاری خون 22 درصد، گلومرولونفریت 11 درصد و موارد ناشناخته 30 درصد علت بیماریهای كلیوی است.

قاسمی با بیان اینكه میزان بروز و شیوع بیماریهای كلیوی طی سه دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: به طور مثال شمار بیماران حاد كلیوی (ESRD) در آمریكا از 14 هزار و 500 مورد در سال 1978 به یكصد هزار و سیصد و 59 مورد در سال 2002 رسیده است از این رو می‌توان به نقش و اهمیت پیشگیری از ابتلا به بیماریها و كاهش هزینه‌های درمان پی برد.

گفتنی است، از 23 تا 30 آبان هفته حمایت از بیماران كلیوی نام گذاری شده است كه «دیابت شایع‌ترین علت نارسایی كلیه را جدی بگیرید» به عنوان شعار جهانی امسال انتخاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha