واقعیت‌های زیادی درباره‌ی عطسه کردن وجود دارد که شاید تا به حال به آن‌ها فکر نکرده باشید. در اینجا می‌خواهیم به ۷ مورد از این واقعیت‌ها اشاره کنیم.

۷ واقعیتِ جالب که در مورد عطسه کردن نمی‌دانستید

سلامت نیوز: واقعیت‌های زیادی درباره‌ی عطسه کردن وجود دارد که شاید تا به حال به آن‌ها فکر نکرده باشید.

به گزارش سلامت نیوز در اینجا می‌خواهیم به ۷ مورد از این واقعیت‌ها اشاره کنیم.

۱. خورشید می‌تواند سبب عطسه شود


نگاه کردن به خورشید و هر منبع نورانی می‌تواند سبب عطسه شود. این واکنش در ۱۰ تا ۳۵ درصد از افراد رخ می‌دهد و از آن‌جایی که هیچ جای نگرانی برای این نوع واکنش وجود ندارد، دانشمندان خیلی در مورد آن تحقیق نکرده‌اند. اما گفته می‌شود علت این امر یک ناهنجاری در سیستم عصبی پاراسمپاتیک است. مطالعاتی که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفته، نشان داده که مغز این افراد راحتر از دیگران هیجان‌زده می‌شود.

۲. فعالیت فیزیکی سبب عطسه می‌شود

به گزارش سلامت نیوز فعالیت‌های فیزیکی سبب عطسه می‌شود. به عنوان مثال احتمال اینکه پس از رابطه‌ی جنسی عطسه کنید، زیاد است. محققان دقیقا نمی‌دانند چرا چنین اتفاقی می‌افتد، اما معتقد هستند که این قضیه به سیستم عصبی پاراسمپاتیک بدن ربط دارد که به مواردی چون ضربان قلب، هضم غذا مرتبط است.

۳. سرعت عطسه می‌تواند شما را متعجب کند


در سال ۱۹۵۰ زیست شناس دانشگاه هاروارد، ویلیام فرت ولز، تخمین زد که عطسه می‌تواند تا ۱۰۰ متر بر ثانیه یا ۲۲۴ مایل بر ساعت سرعت داشته باشد. البته اعداد و ارقام این زیست‌شناس کمی اغراق آمیز بود.

تیم محقیقان سنگاپوری به این نتیجه رسیدند که سرعت عطسه به ۱۰ مایل بر ساعت می‌رسد. البته سرعت عطسه‌ها به جثه‌ی افراد هم بستگی دارد. ثابت شده است افرادی که جثه‌ی بزرگ‌تری دارند حتی تا ۳۵ مایل بر ساعت هم عطسه می‌کنند.

۴. نمی‌توانید در خواب عطسه کنید

تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا برای عطسه کردن از خواب بیدار نشده‌اید؟ این برای دانشمندان نیز جای سوال دارد. وقتی دراز می‌کشید، غشاهای مخاطی در بینی متوم می‌شود که همین موضوع باید حساسیت بیشتری را در برابر ذرات گرد و غبار در فرد ایجاد کند. اما به نظر می‌‌رسد موقع خواب تمام عضلات شما (از جمله عضلاتی که سبب خارج شدن عطسه می‌شوند) به جز چشم، فلج می‌شوند.

۵. نمی‌توانید با چشمان باز عطسه کنید

شاید شنیده باشید که در موقع عطسه کردن می‌گویند مراقب باش چشم‌هایت از حدقه بیرون نزد! اما همه‌ی ما می‌دانیم و حتی شاید امتحان کرده باشیم که با چشم باز نمی‌توان عطسه کرد. دلیل آن هم هیچ ربطی به بیرون زدن چشم از حدقه ندارد! این موضوع صرفا یک واکنش است. عصب‌های بینی به عصب‌های چشم متصل هستند و وقتی عطسه می‌کنید ناخودآگاه چشمان خود را هم می‌بندید.

۶. عطسه کردن قلب شما را از کار نمی‌اندازد



عطسه کردن  قلب را از کار نمی‌اندازد ولی ممکن است سرعت ضربان قلب را کم کند. وقتی می‌خواهید عطسه ‌کنید، اول یک نفس عمیق می‌کشید و آن را نگه می‌دارید. این نفس عمیق ماهیچه‌های سینه را منقبض می‌کند و به ریه‌ها فشار می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز همه‌ی این‌ها سبب می‌شود فشار خون پایین بیاید و ضربان قلب افزایش یابد. وقتی هوا را با فشار از ریه خارج می‌کنید، فشار خون خیلی سریع بالا می‌رود و ضربات قلب کاهش میابد. این پایین آمدن ناگهانی مثل این است که قلب شما برای مدت کمی از کار بایستد.

۷. باید جلوی دهان‌تان را بگیرید

زمانی که عطسه می‌کنید، حجم زیادی از میکروب و باکتری و آب دهان را در هوا پخش می‌کنید. نکته‌ای که شاید خیلی از ما از آن خبر نداشته باشیم این است که این مواد پخش شده، بیشتر از آن چیزی که فکرش را بکنیم در هوا باقی می‌مانند. این مواد (از جمله میکروب و باکتری) آنقدر در هوا شناور می‌مانند تا بر روی کسی و یا چیزی قرار بگیرند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha