یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 180857

وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از روند كاهشی منحنی ابتلا به ایدز در كشور خبر داد و گفت: برنامه های آموزشی و پیشگیری این بیماری تاكنون موثر بوده اند.

منحنی ابتلا به ایدز دركشور رو به كاهش است

سلامت نیوز: وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از روند كاهشی منحنی ابتلا به ایدز در كشور خبر داد و گفت: برنامه های آموزشی و پیشگیری این بیماری تاكنون موثر بوده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی ربیعی شامگاه شنبه در حاشیه نشست كمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز كه در محل وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: براساس مطالعات وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی خط كنترل این بیماری رو به افزایش و منحنی ابتلا به ایدز كاهشی است و این امر نشان می دهد برنامه های كنترل در این زمینه موثر بوده است.


ایدز(AIDS) یا سندرم نقص ایمنی اكتسابی(Acquired immune deficiency syndrome)، نوعی بیماری است كه در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی(HIV) ایجاد می شود.


وی افزود: یكی دیگر از مطالعات نشان می دهد در كشورهای اروپایی و سایر كشورهایی كه جامعه سهلتر به دنبال آموزش و اطلاع رسانی صحیح، ایدز را به عنوان یك بیماری پذیرفته و با آن ساده تر برخورد كرده است، این منحنی روند نزولی دارد.


ربیعی ابراز امیدواری كرد با آگاهی سازی و برخورد صحیح با این بیماری نظیر سایر بیماری ها در كشور، روند كاهش در ایران هم رخ دهد و همگان بدانند این گونه نیست كه مجاورت با این بیماران خطرناك باشد، زیرا افراد مبتلا باید در بطن جامعه زندگی كنند و مورد حمایت اجتماعی قرار گیرند تا تعداد مبتلایان به ایدز كاهش بیشتری داشته باشند.


به گفته وی ، موضوع های بهداشت و درمان بخشی از فعالیت كمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز به شمار می رود كه وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكی با جدیت تمام بر روی آن متمركز است و بخش دیگر آن حوزه حمایت اجتماعی است كه برعهده وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی است.


وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی درباره نشست مذكور گفت : مهمترین موضوع مطرح شده در نشست امروز كمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز این بود كه جامعه باید این بیماران را نظیر سایر بیماران بپذیرد و به هیچ عنوان بیماران ایدزی دچار طرد اجتماعی نشوند چرا كه با حمایت اجتماعی از افراد مبتلا و خانواده های آنها، درمان افراد نیز راحتتر انجام می شود .


ربیعی ادامه داد: چنانچه افراد مبتلا به بیماری ایدز دچار طرد اجتماعی شوند هم درمان آنها به تاخیر می افتد و هم شیوع این بیماری سریعتر رخ خواهد داد.
وی تصریح كرد : برهمین اساس سامانه aids.ir طراحی شده است كه درآن اطلاعات افراد به طور محرمانه حفظ می شود و بیماران از طریق این سامانه می توانند از مشاوره رایگان بهره مند شوند و مورد حمایت مددكاری قرار گیرند .


وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعی طراحی مددكاری اجتماعی خاص بیماری ایدز را در كنار سایر مددكاری ها،از مصوبات امروز كمیته فنی حمایت های ایدز اعلام كرد و گفت: به این مددكاران آموزش های خاصی نیز داده می شود .


ربیعی بر تلاش بیشتر و كمك به سازمان زندان ها و آگاه سازی و اقدام برای اینكه افراد و خانواده های آنها از این بیماری به طور كامل قابل كنترل، هراسی نداشته باشند، تاكید كرد .


وی اضافه كرد: نوع نگاه افراد باید این گونه باشد كه این بیماری قابل پیشگیری است و بتوانند برای درمان مراجعه كنند و هراس ایجاد شده از موضوع بیماری ایدز می تواند با كمك رسانه ها كنترل شود .


وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 100 كودك مورد سوءاستفاده جنسی تحت پوشش هستند و حدود هشت هزار كودك مبتلا به بیماری ایدز نیز با كمك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان بهزیستی كشور در مجموعه افرادی هستند كه حمایت می شوند .


ربیعی یادآورشد : در نشست امروز كمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز، مقرر شد علاوه برفعالیت های درمانی و بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان بهزیستی كشور شیوه اتصال آنها و آموزش در مدارس نیز بررسی شود و با آموزش ها برروی آگاهی افراد متمركز شویم و بایك برنامه ریزی منسجم و حمایت مالی از افرادی كه به دلیل فقر گرفتار می شوند، اقداماتی انجام دهیم .


وی با تاكید بر آموزش و افزایش آگاهی عمومی در جامعه به دعوت از سمن های فعال در این كمیته اشاره كرد و گفت : كمیته فنی حمایت های اجتماعی ایدز كماكان برای دستیابی به نتایجی كه در نشست امروز بحث شد به كار خود ادامه خواهد داد.


 بیماری ایدز در كشور از راه‌های استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده، آمیزش جنسی و در موارد محدودی، انتقال ویروس از مادر مبتلا به كودك رواج یافته است.


در كشور حدود 30 هزار نفر شامل 88 درصد مرد و 12 درصد زن مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند. تعداد كل بیماران مبتلا به ایدز در كشورمان حدود 85 هزار تا یكصد هزار نفر تخمین زده می شود.


دلایل ابتلا به ایدز در كشورمان 67.5 درصد از اعتیاد تزریقی، 22.4 درصد از روابط جنسی، 1.8 درصد از مادر به كودك، 7.1 درصد نامشخص و 1.2 درصد از خون آلوده اعلام شده است.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha