رئیس شورای عالی نظام پزشكی گفت: مطالبه اصلی ما به عنوان سازمان نظام پزشكی بازگشت نظام تعرفه گذاری در حوزه خدمات پزشكی به این سازمان است

ضرورت بازگشت تعرفه گذاری به نظام پزشكی

سلامت نیوز: رئیس شورای عالی نظام پزشكی گفت: مطالبه اصلی ما به عنوان سازمان نظام پزشكی بازگشت نظام تعرفه گذاری در حوزه خدمات پزشكی به این سازمان است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، اسماعیل ایدنی، قانون برنامه پنجم را قانونی دوره ای عنوان كرد و گفت: انتظار می رود در برنامه ششم، حق تعرفه گذاری به جامعه پزشكی بازگردد چرا كه در هر جایی كه تعرفه گذاری با دخالت نمایندگان صنف انجام شود، امكان تحقق، نظارت و رعایت حقوق مصرف كننده، بهتر انجام می شود.


به گفته وی اگر به دنبال حفاظت مالی از بیماران هستیم و هدفمان پیشگیری و اجتناب از دریافت های غیر متعارف در ارائه خدمات پزشكی است، نباید نظام تعرفه گذاری را از سازمان نظام پزشكی خلع كنیم.
به گزارش سازمان نظام پزشكی ، ایدنی بیشترین پرداختی از جیب مردم را به زمانی مربوط دانست كه تعرفه گذاری از سازمان گرفته شد.
وی ادامه داد: اولین گام در این زمینه، تقاضا از دولت و مجلس شورای اسلامی برای بازگرداندن حق تعرفه گذاری به نظام پزشكی از یك طرف و تعرفه گذاری با شرایط پیش بینی شده در قانون از طرف دیگر است.

**تعرفه گذاری قیمت واقعی خدمات براساس سیاست های ابلاغی
وی در خصوص سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر تعرفه گذاری بر اساس قیمت واقعی خدمات، گفت: كارشناسی هایی در كمیسیون تعرفه نظام پزشكی انجام شده است كه می تواند فصل مشتركی برای تمام كسانی باشد كه می خواهند در زمینه تعرفه اعلام موضع كنند.


رئیس شورای عالی نظام پزشكی با گلایه از اینكه امكان دارد تعرفه خدمات پزشكی در سبد هزینه های سلامت، سهم قابل توجهی نداشته باشد، افزود: آن چیزی كه منابع مالی نظام سلامت را تهدید می كند، اجرا نشدن سیستم ارجاع و طبابت براساس گاید لاین (راهنمای بالینی ) است.
وی ادامه داد: در زمان حاضر از معضلات نظام سلامت، چالش تامین منابع مالی و ارائه خدمات مطلوب هم در كمیت و هم در كیفیت است كه برای رفع آن باید ارزش واقعی خدمات در تعرفه گذاری لحاظ و برای پیشگیری از هدر رفتن منابع مالی نظام ارجاع و طبابت پیش بینی شود.

** كاهش هزینه ها با كاهش تعرفه ها میسر نمی شود
ایدنی تاكید كرد:كاهش هزینه ها با كاهش تعرفه ها میسر نمی شود و با رجوع به كل هزینه های سلامت در سال های گذشته، پیش گرفتن سیاست های انقباضی به ویژه عدم تعیین تعرفه واقعی، تاثیر بسزایی در كاهش هزینه ها ایجاد نكرد؛ چرا كه با فرآیندهای دیگر، هزینه های جانبی سلامت افزایش یافت.
به گفته این كارشناس سلامت ، امروزه سهم تعرفه پزشكی در هزینه های سلامت آن قدر بالا نیست كه با محدود كردن و عدم تعیین تعرفه واقعی، تصور كنیم می توانیم از منابع مالی نظام سلامت صیانت كنیم و یا حفاظت مالی از بیماران داشته باشیم.


رئیس شورای عالی نظام پزشكی تصریح كرد: خوشبختانه در زمان حاضر نگاه مشتركی در بسیاری از اعضای شورای عالی بیمه برای این مهم وجود دارد اگر چه سازمان های بیمه گر با توجه به مشكلات تامین منابع، چالش های خاص خود را دارند اما تصور من این است كه راه حل كاهش هزینه ها، پایین نگه داشتن تعرفه ها نیست.


 تعیین تعرفه خدمات پزشكی بخش خصوصی پس از تصویب قانون جدید سازمان نظام پزشكی در سال 83 به عهده این سازمان گذاشته شده بود اما به علت افزایش ناگهانی تعرفه‌های پزشكی بخش خصوصی در سال 84، این اختیار از سازمان نظام پزشكی گرفته شد و از آن پس دولت با نظر كارشناسی شورای عالی بیمه، تعرفه خدمات پزشكی بخش خصوصی را نیز تعیین و ابلاغ می‌كند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha