یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 180911

وزارت بهداشت تلاش می‌کند از افزایش تعرفه‌ها هم بیمه‌ها و هم پزشکان راضی باشند، مردم هم هیچ! با وجود آنكه چند روزی می‌شود كه وارد دومین ماه سال جدید شده‌ایم اما هنوز تكلیف تعرفه‌های پزشكی سال 95 روشن نیست.

باخت بیماران در تعرفه درمان

سلامت نیوز: وزارت بهداشت تلاش می‌کند از افزایش تعرفه‌ها هم بیمه‌ها و هم پزشکان راضی باشند، مردم هم هیچ! با وجود آنكه چند روزی می‌شود كه وارد دومین ماه سال جدید شده‌ایم اما هنوز تكلیف تعرفه‌های پزشكی سال 95 روشن نیست.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: با وجود آنكه چند روزی می‌شود كه وارد دومین ماه سال جدید شده‌ایم اما هنوز تكلیف تعرفه‌های پزشكی سال 95 روشن نیست. در این بین برخی از صاحب‌نظران حوزه بهداشت و درمان معتقدند تعرفه‌های درمان در یكی دو سال گذشته آنقدر افزایش داشته كه تا چند سال آینده نیازی به افزایش ندارد و برخی حتی اصلاح تعرفه‌های درمان را به معنای تعدیل در برخی بخش‌ها می‌دانند. بخش خصوصی اما همچون همیشه معتقد است تعرفه‌ها باید هر چه بیشتر افزایش یابد. اما وزارت بهداشت در تلاش است افزایش تعرفه‌ها هم بیمه‌ها را راضی كند و هم رضایت نسبی پزشكان را به دست آورد.
تعرفه‌های تازه چالش هر‌ساله نظام بهداشت و درمان است. با وجودی كه طبق قانون باید هر سال پیش از آغاز سال تازه تكلیف مزد درمان معین شود اما در عمل تقریباً هیچ وقت چنین اتفاقی نیفتاده و چانه‌زنی میان بیمه‌ها، ‌وزارت بهداشت و نظام پزشكی انقدر بالا می‌گیرد كه همیشه تعیین تعرفه‌های جدید تا ماه‌های نخستین سال تازه طول می‌كشد. امسال اما تأمین اجتماعی در تعیین تعرفه‌های سال تازه پیشقدم شده است. محمد‌علی همتی، معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی، از اعلام تعرفه‌های پزشكی سال ۹۵ در اردیبهشت ماه خبر می‌دهد. به گفته وی جلسات كارشناسی در زمینه تعیین تعرفه‌های پزشكی سال ۹۵، در سال گذشته برگزار شد، اما برای اعلام تعرفه‌ها، توافقی حاصل نشد.
 
افزایش تعرفه‌ها لازم نیست
بیمه‌ها معتقدند لزومی به افزایش تعرفه‌های پزشكی وجود ندارد اما در مقابل بخش خصوصی پیشنهاد افزایش 25 درصدی مزد درمان را داده است. تعرفه‌های خدمات پزشكی در فاز سوم طرح تحول سلامت با ابلاغ كتاب جدید ارزش ‌نسبی خدمات سلامت در آبان 93 به طور متوسط حدود 120 تا 300 درصد رشد داشته و از فروردین 94 نیز با تصویب شورای عالی بیمه و دولت بار دیگر به طور میانگین حدود 9 درصد افزایش یافته است. این توجیه مخالفان افزایش تعرفه‌هاست. حسینعلی شهریاری، رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس یكی از این افراد است. وی با ابراز تأسف از اختلاف تعرفه‌ای میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه می‌گوید: طبق قانون بر اساس تورم سالانه، تعرفه‌های پزشكی هم هرساله باید افزایش پیدا كند اما به نظر می‌رسد با توجه به اینكه در كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، تعرفه‌های پزشكی به طور چشمگیری افزایش پیدا كرد تا دو الی سه سال آینده هم نیازی نیست تعرفه‌های پزشكی افزایش یابد.

به گفته رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، واقعیت آن است كه بعد از اعلام تعرفه‌ها در كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات، هزینه‌های خدمات سرپایی افزایش چشمگیری پیدا كرد، در حالی كه بیمه‌ها حمایت كافی از آن ندارند و به همین سبب اكنون پرداختی از جیب مردم نیز افزایش یافته است. اظهارات شهریاری درباره افزایش پرداخت از جیب مردم در حالی است كه وزیر بهداشت پیش از این اعلام كرده بود كه افزایش پرداختی مردم از هزینه‌های سلامت خط قرمز این وزارتخانه است و یكی از اهداف اصلی اجرای طرح تحول سلامت كاهش پرداخت مردم و حفاظت مالی مردم در برابر هزینه‌های سلامت است.
 
كسری بیمه‌ها از اجرای طرح تحول
افزایش متوسط بیش از 120 درصدی تعرفه‌های پزشكی طی دو سال گذشته در حالی انجام شد كه بودجه سازمان‌های بیمه‌گر در سال 94 حدود 15 درصد رشد داشت و به همین علت، سازمان‌های بیمه‌گر اكنون با كسری بودجه بیش از 6 هزار میلیارد تومانی و عقب‌ماندگی چند ماهه در پرداخت مطالبات مراكز درمانی مواجه شده‌اند. معاون درمان تأمین اجتماعی با اعلام اینكه برای تعیین تعرفه‌های پزشكی می‌بایست به منابع مالی بیمه‌ها توجه شود، می‌افزاید: بیمه‌ها سال جدید را با 8هزار و 800 میلیارد تومان كسری آغاز كرده‌اند. به گفته وی یكی از مهم‌ترین دلایل تأخیر منابع موجود نظام سلامت است كه باید به مصارف برسیم و طرح تحول نظام سلامت جدای از منافع بسیاری كه برای مردم داشت اما برخلاف تصور و برنامه‌های ما از منابع پایداری برخوردار بود و سازمان‌های بیمه‌گر با كسری منابع وارد سال جدید شده‌اند. از نگاه سلیمان عباسی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی هم بر اساس قانون، تعرفه‌های پزشكی باید هر سال مورد بازنگری و بازبینی قرار گیرد و بر اساس شرایط موجود، تصمیماتی در خصوص میزان تعرفه‌های پزشكی اتخاذ شود. در واقع این بازبینی لزوماً به معنای افزایش تعرفه نیست بلكه برای رفع نقایص است و گاهی می‌تواند به معنای ثابت نگه داشتن یا حتی كاهش تعرفه‌ها باشد.

افزایشی حدود 12 درصد
سید‌حسن هاشمی، وزیر بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت تصویب و ابلاغ تعرفه درمانی سال 95 می‌گوید: در حال حاضر با سازمان نظام پزشكی تعرفه پیشنهادی را در آبان‌ماه به دبیرخانه شورای عالی بیمه داده‌ایم اما تاكنون تصمیم‌گیری نشده است. به گفته وی، بیمه‌ها افزایش اعتبارشان 12 درصد بیشتر نبوده، بنابراین حدود افزایش نرخ تعرفه درمانی 95 نزدیك به این عدد خواهد بود.
هاشمی ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود تا یك ماه آینده مجموعه دولت و شورای عالی بیمه تصمیم‌گیری كند، البته فاصله زیادی بین قیمت تمام‌شده خدمات با آنچه تاكنون دولت‌ها تصمیم گرفته‌اند، وجود دارد. در بیمارستان‌های دولتی 40 درصد هزینه‌های‌مان بیش از رقمی است كه بیمه‌ها خریداری می‌كنند و این ما را فلج كرده، ولی باید صبوری كنیم.
 
مردم بازنده تعلل در تعیین تكلیف مزد درمان
معاون نظارت سازمان نظام پزشكی تهران با بیان اینكه مشكل تأخیر تعرفه هر سال تكرار می‌شود، تصریح می‌كند: این موضوع سبب ضرر و زیان مردم، بیمارستان‌ها و در نهایت جامعه پزشكان است. به باور خسرونیا حتی 10 روز تأخیر سبب بروز ضرر و زیان زیادی به جامعه پزشكی است. این در حالی است كه ماه به ماه از حقوق كارمندان و كارگران حق بیمه كسر می‌شود و انتظار دارند كه در زمان نیاز هزینه‌های درمانشان توسط سازمان بیمه گر پرداخت شود.  افزایش، كاهش یا ثبات تعرفه‌ها سه حالتی است كه می‌توان برای مزد درمان در سال 95 متصور بود. تجربه ثابت كرده زور پزشكان معمولاً بیشتر از آن است كه بخواهند زیر بار كاهش یا ثبات تعرفه‌ها بروند اما تعیین تكلیف نشدن تعرفه‌ها و نظارت ضعیف بر اجرای تعرفه‌های مصوب در نهایت منجر به آشفته‌بازاری می‌شود كه مردم بازنده آن هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha