سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 18094

یک متخصص اورولوژی گفت: سیگار عامل 50 درصد تومورهای مثانه است و احتمال ابتلا به سرطان مثانه در افراد را افزایش می‌دهد.

دکتر ندا جعفریان گفت:درباره سرطان مثانه اظهار داشت: سرطان مثانه دومین سرطان شایع دستگاه ادراری است که از کل سرطان‌های موجود حدود 7 درصد از سرطان‌های مردان و حدود 2 درصد از سرطان‌های زنان را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه افزود: سنین بعد از 65 سالگی سن متوسط ابتلا به این نوع سرطان است.

این متخصص اورولو‍ِژی تصریح كرد: سرطان مثانه در 15 تا 35 درصد مردان و 1 تا 6 درصد زنان به علت تماس‌های شغلی با مواد سرطان زا بروز می‌یابد.

وی گفت: کسانی که با موادی مثل رنگ، بنزین یا مواد چاپ و شیمیایی سر و کار دارند بیشتر در معرض خطر هستند و استفاده از داروهایی مانند سیکوفسفامید و شیرین کننده‌های مصنوعی نیز این خطر را افزایش می‌دهد.

دكتر جعفریان در خصوص سایر موارد خطرزا افزود: علاوه بر استعمال سیگار، عفونت و سنگ مثانه نیز خطر بدخیمی مثانه را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص علائم سرطان مثانه گفت: شایع‌ترین علامت سرطان مثانه وجود خون در ادرار است که در 85 تا 90 درصد موارد مشاهده می‌شود. درد در پهلوها و درد استخوانی از سایرعلایم این بیماری است.

این متخصص اورولوژی در مورد راه‌های تشخیص این بیماری گفت: سرطان مثانه در ابتدا با آزمایشات روتین از لحاظ وجود خون و سلول‌های بدخیم در ادرار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در ادامه برای اطمینان از منشا مثانه‌ای خون، تصویربرداری آی. وی. پی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: در نهایت انجام سیتوسکوپی (مشاهده مستقیم مثانه) و نمونه برداری از تومور جهت تأیید نهایی انجام می‌شود.

دكتر جعفریان همچنین تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به سرطان مثانه لازم است افراد از مصرف سیگار خودداری کنند. چون سیگار عامل ایجاد کننده نیمی از سرطان‌های مثانه است و به علاوه افراد باید از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خودداری کنند.

این متخصص اورولوژی در پایان تأکید کرد: نوشیدن مایعات به مقدار زیاد می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را کاهش دهد، زیرا نوشیدن مایعات زیاد تولید ادارار را افزایش داده و هر نوع ماده سرطان زایی را که ممکن است در ادرار وجود داشته باشد رقیق و اثرش را محدود می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha