وزیر بهداشت با ابراز نارضایتی از تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت طلب بیمارستان‌های دولتی و با بیان اینكه سازمان بیمه تامین اجتماعی تا پایان شهریور ماه حدود 300 میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌های دولتی بدهكار است، ابراز امیدواری كرد كه با اقدام وزیر رفاه كسری‌ها و بدهی‌های این وزارتخانه و سازمان تامین اجتماعی به وزارت بهداشت پرداخت شود.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه نخستین نشست هم اندیشی وزارت بهداشت با وزرای سابق این وزارتخانه گفت: سازمان بیمه تامین اجتماعی از فروردین ماه طلب دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستان‌های دولتی را پرداخت نكرده است. این در حالی است كه در بسیاری از دانشگاه‌ها حدود دو سوم درآمدها به ویژه شهرها و استانهای كارگری از بیمه تامین اجتماعی است.

وی گفت: سازمان بیمه تامین اجتماعی تا پایان شهریورماه حدود300 میلیارد تومان به دانشگاه‌های علوم پزشكی بدهكار است كه این قطعا بحرانی برای فعالیت بیمارستان‌های دولتی خواهد بود. مشكل آن است كه متاسفانه این پول‌ها مانند قلكی در سازمان تامین اجتماعی است و هیچ استفاده و سرمایه گذاری در آن نمی‌شود؛ چرا كه در حقیقت بیمه شدگان حق بیمه خود را می‌پردازند اما سیستم تامین اجتماعی این پول‌ها را به وزارت بهداشت نمی‌پردازد.

دكتر دستجردی در ادامه افزود: سازمان بیمه تامین اجتماعی دلیل تاخیر در پرداخت‌ها را كسری اعتبارات عنوان می‌كند. این در حالی است كه این اعتبارات، اعتباراتی است كه از بیمه مردم بوده و مردم خود هزینه‌هایشان را پرداخت كرده‌اند. بنابراین این سازمان بیمه‌گر نباید در پرداخت به وزارت بهداشت مشكل داشته باشد. در مجموع امیدواریم با مشخص شدن وزیر رفاه، كسری‌ها و بدهی‌های این وزارتخانه سریعتر به وزارت بهداشت پرداخت شود.

به گفته وزیر بهداشت، سازمان بیمه خدمات درمانی نیز تقریبا تا مرداد ماه مطالبات تمام دانشگاه‌ها را پرداخت كرده است. در برخی از دانشگاه‌ها نیز پرداخت مطالبات از مرداد ماه هم بیشتر است. در مجموع دانشگاه‌های علوم پزشكی و بیمارستانهای دولتی فعلا با بیمه خدمات درمانی مشكل جدی ندارند اما اگر این سازمان بیمه‌گر نیز در پرداخت مطالبات بیمارستان‌های دولتی به همین ترتیب پیش رود باز هم به این بیمارستان‌ها بدهكار می‌شوند.

وی با تاكید بر لزوم حل مشكلات بیمه‌ها خواستار تولیت سلامت با وزارت بهداشت شد و گفت: ما باید بتوانیم اعتبارات لازم را برای تامین سلامت مردم داشته باشیم این طور نمی‌شود كه بیمارستان‌ها خدمات سلامت را ارائه كنند اما بعد از هشت ماه هنوز از بیمه‌ها طلبكار باشند یا این كه بیمارستان‌ها كاری را انجام دهند كه پشتوانه مالی نداشته باشد.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر بازگشت بیمه‌ها به وزارت بهداشت به عنوان راهكاری برای برون رفت مشكلات كنونی بیمارستان‌های دولتی گفت: قطعا با بازگشت بیمه‌ها به وزارت‌ بهداشت بسیاری از مشكلات كنونی حل می‌شود چرا كه زمانی كه پول و بیمه در دست ارائه دهنده خدمت باشد از همان صندوقی كه مردم حق بیمه خود را می‌پردازند از همان صندوق هم مطالبات دانشگاه‌ها و بیمارستان‌های دولتی پرداخت می‌شود. وزارت بهداشت در قسمت اعتبارات دولتی مشكلی ندارد اما بخش اعظم مشكلات مربوط به بیمه‌هاست.

به گزارش ایسنا وی در ادامه توسعه سیستم شبكه و نظام ارجاع را از اولویت‌های وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: تنها از این طریق است كه می‌توان خدمات مربوط به سلامت را به صورت عادلانه به همه مردم ارائه كرد. از طرف دیگر، امكان اجرای این طرح در شهرها بدون حضور پزشك خانواده وجود ندارد. همچنین این طرح باید مرحله به مرحله پیش رود؛ به طوری كه این طرح تاكنون در شهرهای زیر 20 هزار نفر انجام شده هرچند كه كامل نبوده است. اما در مجموع باید تا شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرا شود.

وی در این باره ادامه داد: به منظور توسعه سیستم شبكه در شهرهای زیر100 هزار نفر نیز دو مرحله در نظر گرفته شده كه با توجه به اعتبارات تا پایان سال این طرح در شهرهای تا 50 هزار نفر جمعیت اجرا شود و در صورت تامین اعتبارات به شهرهای زیر 100 هزار نفر برسد. این اعتبارات را وزارت بهداشت باید از وزارت رفاه دریافت كند كه امیدواریم با مشخص شدن وزیر رفاه هرچه سریعتر ستاد ملی پزشك خانواده تشكیل شده و قراردادهای مربوط به آن هرچه سریعتر منعقد شود.

وزارت بهداشت كلیه اقدامات مربوط به خود را انجام داده و پكیج سلامتی در این زمینه و همچنین برنامه‌های تئوریك آن آماده است. این در حالی است كه همزمان با توسعه این طرح باید اشكالات آن نیز اصلاح شود.

وی اشكالات مربوط به عدم توسعه نظام شبكه به شهرهای زیر100 هزار نفر را مربوط به منابع بودجه‌ای و همچنین آموزش پزشكان خانواده دانست و گفت: اشكال اساسی انجام نشدن این امر منابع بودجه‌ای آن است. همچنین مشكلی كه مربوط به وزارت بهداشت است به آموزش پزشكان خانواده مربوط می‌شود؛ چرا كه پزشكان عمومی باید آموزش‌هایی را دریافت كنند تا ظرف چند ماه بتوانند مسئولیت پزشك خانواده را برعهده بگیرند. این آموزش‌ها اكنون آغاز شده اما مدت زمان آن كوتاه است كه باید مقداری زمان آن طولانی‌تر شود. برنامه‌ریزی‌های معاونت سلامت وزارتخانه بر آن است كه این برنامه‌ها به طور مكرر ادامه داشته باشد.

به گزارش ایسنا وی از نظام تشویقی برای ایجاد انگیزه فعالیت در پزشكان خانواده خبر داد و گفت: نباید پزشكان خانواده در همان حد خود متوقف شوند و باید امكان ارتقا داشته باشند. در این زمینه سیستم تشویقی در نظر گرفته شده تا این پزشكان بعد از چند سال بتوانند ارتقا یابند. این امرعلاوه بر ایجاد انگیزه در پزشكان، كیفیت خدمات را به دنبال خواهد داشت.

وی اداد: همچنین پزشكان خانواده در مناطق مختلف باید تفاوت دستمزد داشته باشند تا بتوان در آنها انگیزه بیشتری برای ارائه خدمات ایجاد كرد. در حال حاضر این تفاوت‌ دستمزدها وجود دارد اما باید ساماندهی در این زمینه صورت گیرد. اگر اعتبارات مربوط به این امر وجود داشته باشد می‌توان كم و كاستی‌های آنرا جبران كرد.

وزیر بهداشت با بیان اینكه در حال حاضر در حدود 67 تا 70 درصد مكان‌هایی كه باید از پزشك خانواده برخوردار باشند، از این خدمت بهره می‌گیرند، در رابطه با میزان رضایتمندی پزشكان خانواده گفت: تقریبا حدود 25 درصد از پزشكان خانواده از فعالیت در این زمینه رضایت‌مندی كاملی نداشتند. در 70 تا 75 درصد باقی مانده هم رضایتمندی صددرصد نیست. بنابراین باید اقداماتی صورت گیرد تا این رضایت مندی‌ها به 100 درصد افزایش یابد.

وی با تاكید بر لزوم اجرای نظام شبكه و پزشك خانواده در شهرهای زیر 50 هزار نفر تا پایان سال تاكید كرد و گفت: وزارت بهداشت در صورت تامین اعتبارات می‌تواند اجرای این طرح را تا شهرهای 50 هزار نفر به راحتی انجام دهد. برای اجرای این طرح در شهرهای 50 تا 100 هزار نفر نیز وزارت بهداشت آماده است اما باید مشخص شود كه اعتبارات وزارت رفاه برای اجرای آن تا چه حدودی است.

به گزارش ایسنا وزیر بهداشت در ادامه در رابطه با تبلیغات واكسن آنفلوآنزای نوع آ در عربستان برای حجاج گفت: واكسن پس از دو هفته از زمان تزریق تاثیر خود را نشان می‌دهد. بنابراین تزریق این واكسن برای حجاج در زمان حضور در عربستان تاثیری نخواهد داشت. ولی برای زمانی كه به كشور بازمی‌گردند موثر خواهد بود.

وی در رابطه با اینكه این واكسن‌ها كه در عربستان برای مصرف حجاج تبلیغ می‌شوند آیا از تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برخوردارند یا نه؟ گفت: ما تنها می‌توانیم برای سیستم خودمان تعریف كنیم كه واكسنی كه وارد كشور می‌شود آیا از جای معتبری بوده و آیا تایید شده است یا نه؟ ولی در مورد عربستان نمی‌توانیم این را مطرح كنیم اما در مجموع پزشكان و متخصصان عفونی و بهداشتی كشور كه در عربستان حضور دارند می‌توانند این واكسن‌ها را بررسی كرده و به وزارت بهداشت گزارش دهند.

وی از ورود آنفلوآنزای نوع آ تا كمتر از یك ماه دیگر به كشور خبر داد و گفت: تایید این واكسن‌ها از نظر سلامت برای وزارت بهداشت بسیار مهم بود. بر همین اساس ما نیز این واكسن‌ها را از فرانسه كه كشور معتبری بوده و این واكسن‌ها تایید شده، وارد خواهیم كرد.

وزیر بهداشت ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی در مورد واكسن آنفلوآنزای نوع آ بررسی‌های دقیقی انجام داده و بر اساس گزارش‌های ارائه شده عوارض این واكسن‌ها چندان زیاد نبوده و خطرساز نیست. بنابراین زمانی كه سازمان بهداشت جهانی به عنوان یك مرجع واكسن آنفلوآنزای نوع آ را تایید كند ما نیز آنرا تایید می‌كنیم.

وی در ادامه اخباری مبنی بر جلوگیری سازمان بهشت زهرا (س) از دفن فوت شدگان آنفلوآنزای نوع آ را رد كرد.

وزیر بهداشت در پایان به جلسه امروز خود با وزرای سابق بهداشت كشور اشاره كرد و گفت: لازم است كه برای رسیدن به اهداف نظام سلامت از تجربیات گذشتگان در این زمینه استفاده شود. در جلسه امروز نیز در مجموع دیدگاه‌های وزرا نسبت به یكدیگر نزدیك بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha