سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 18096

مسئول بخش گلوكوم بیمارستان فارابی، با بیان این كه پنج درصد افراد به دنبال استفاده از انواع اشكال دارویی كورتیكواستروییدها (كورتون‌ها)، به آب سیاه مبتلا می‌شوند، گفت: استفاده از برخی از داروها و ضربه ازعلل بروز آب سیاه است.

دكتر رضا زارع ابیانه، با بیان اینكه گلوكوم (آب سیاه) دومین علت كوری قابل پیشگیری در دنیا و نخستین علت كوری در آمریكاست، اظهار كرد: نتایج تحقیقات كشوری نشان داده كه احتمال ابتلا به آب سیاه در 40 تا 50 سالگی یك درصد و در 80 تا 90 سالگی 8 تا 10 درصد است.

وی سن، نژاد، ابتلا به بیماریهای زمینه‌ای چون دیابت، بیماریهای قلب و عروق را از عوامل موثر در بروز گلوكوم (آب سیاه) برشمرد و افزود: احتمال ابتلا در افرادی با سابقه فامیلی مثبت، 9 برابر بیشتر از كسی است كه در تاریخچه پزشكی بستگان نزدیك سابقه ابتلا به آب سیاه وجود ندارد.

این عضو كمیته علمی نوزدهمین كنگره سراسری چشم پزشكی، ‌گفت: برخی از كودكان به آب سیاه مادرزادی دچار می‌شوند كه فتوفوبیا (ترس از نور)، اشك ریزش و بزرگی قرنیه از علایم آن است.

دكتر زارع، با بیان اینكه در آب سیاه حاد علایم به یك باره با سر و صدای زیاد بروز می‌كند، افزود: اما در نوع مزمن، بیماری بدون علامت است.

وی، آب سیاه را از منظری دیگر به دو نوع باز و بسته تقسیم كرد و یادآور شد: مایع زلالیه از جسم مژگانی به داخل چشم ترشح می‌شود كه برای حفظ فشار داخل كره چشم باید تعادلی در ورود و خروج مایع ایجاد شود.

مسئول بخش گلوكوم بیمارستان فارابی، با بیان اینكه با افزایش فشار داخل چشم همه اجزای چشم از جمله قرنیه و اسكلرا (سفیدی چشم) در برابر این افزایش فشار مقاومند، گفت: اما محل خروج عصب اپتیك (بینایی) به این فشار حساس است.

دكتر زارع با بیان اینكه از محل خروج عصب بینایی حدود یك میلیون و 200 هزار رشته عصب خارج می‌شود، ادامه داد: افزایش فشار داخل چشم سبب فرورفتگی سرعصب می‌شود و در نتیجه میدان دید فرد به طور نامحسوسی محدود می‌شود.

وی با توصیه به هموطنان مبنی بر اندازه گیری فشار چشم سالیانه در 40 تا 50 سالگی و هر شش ماه پس از 80 سالگی یادآور شد: تشخیص و درمان زودهنگام مهم ترین عامل در پیشگیری از كوری است.

مسوول بخش گلوكوم بیمارستان فارابی، به لیزرتراپی، درمان دارویی و جراحی آب سیاه اشاره كرد و افزود: البته تلاش می‌شود با تولید داروهای تركیبی، ‌دفعات مصرف كاهش یابد.

نوزدهمین كنگره چشم پزشكی ایران از 25 تا 28 آبان 88 در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha