گسترش بازی های اعتیاد آور در رایانه اكنون به یك معضل تبدیل شده بطوری كه به گفته كارشناسان برخی افراد جامعه بویژه كودكان از طریق این ابزار با مشكلات رفتاری و روحی مواجه شده اند.

راه مقابله با بازیهای اعتیادآور رایانه ای

سلامت نیوز: گسترش بازی های اعتیاد آور در رایانه اكنون به یك معضل تبدیل شده بطوری كه به گفته كارشناسان برخی افراد جامعه بویژه كودكان از طریق این ابزار با مشكلات رفتاری و روحی مواجه شده اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بر اساس آخرین بررسی های بنیاد علوم رفتاری كه از ابتدای سال ۹۲ تا پایان سال ۹۳ بین چهار هزار و ۶۵۰ نوجوان هشت تا ۱۴ ساله در تهران، اصفهان، ابهر، رودبار، رشت و كاشان انجام شده ،۳۰ درصد نوجوانان به بازی های رایانه ای اعتیاد دارند و آمارهای غیر رسمی این رقم را تا 0 درصد تخمین می زند.
اعتیاد به بازی های رایانه ای اتفاقی نگران كننده در كشورمان بوده كه حتی در كشورهای آسیای شرقی، اروپایی و آمریكایی هم این‌گونه نمی‌افتد.
برپا بودن قانون كپی رایت و پیش بینی نظام قدرتمندی برای رده بندی سنی باعث كنترل این معضل بوده بطوری كه فروشگاه‌های فروش بازی‌های ویدئویی، بازی‌ای را جز با تایید این مواردعرضه نمی كنند.

**عوارض بازیهای رایانه ای كمتر از اعتیاد به مواد مخدر نیست
كارشناسان اجتماعی بر این باورند كه زیانها و مضرات سونامی اعتیاد به بازیهای رایانه ای كمتر از اعتیاد به مصرف مواد مخدر نیست و سیستم عصبی مغز را به مرور زمان مختل می كند.
به گفته آنان عدم آموزش صحیح به كودكان و نوجوانان، معرفی نكردن بازی های رایانه ای و انواع آن به طور غیر صحیح، آشنا نبودن كاربران به زبان رایانه ، در دسترس بودن بازی های غیراستاندارد رایانه ای كه در ایجاد و بروز پرخاشگری موثرند از عواملی است كه منجر به اعتیاد شده است .

**ورود فناوریهای نو بدون بسترسازی فكری
مجید ابهری كارشناس اجتماعی در این زمینه می گوید: ورود فناوریهای نو به جامعه بدون بسترسازی فكری و فرهنگی دارای ناهنجاریهای بیشتر از محاسن آن خواهد بود.
وی ادامه می دهد:یكی از این فناوریها بازیهای رایانه ای است كه در قالب نرم افزار و سی دی بدون كنترل و نظارت عرضه می شود، متاسفانه هیجانهای روحی ،اضطراب ،استرس ،كابوسهای شبانه از آسیب های اولیه این بازیها بوده و بلوغ زودرس و آموزش خشونت اصلی ترین عوارض آن است .

** 90 درصد بازیهای رایانه ای وارداتی است
ابهری با بیان اینكه در هر كشور برای بازیها طیف سنی و نظارت وجود دارد، می افزاید: متاسفانه بیش از 90 درصد از بازیهای موجود در بازار بدون نظارت و كنترل بوده و وارداتی هستند كه با هدف زشتی زدایی از خشونت عرضه می شوند.
وی تصریح می كند:كشتارها در قالب بازی و تیراندازی باعث بروز سندرم دنیای خبیث در نوجوانان و جوانان می شود كه این ناهنجاری موجب عادی شدن خشونت در افراد شده ،یعنی بدون هیچ گونه ترس یا اضطراب می توانند عامل خشونت باشند و تماشاچی صحنه های خشن شوند.

** خانواده ها مقصرند
این كارشناس اجتماعی می گوید:خانواده ها به خاطر سرگرم شدن فرزندان نباید اجازه دهند كه آنها هر بازی را بخواهند از سوپر محله خود تهیه كنند، سازمانها و نهادهای متولی عرضه این بازیها ،بر نظارت همزمان با تولید بازیهایی بر اساس موازین دینی و فرهنگی جامعه ما اقدام كنند.
وی ادامه می دهد : به عنوان مثال جنگ های ایران با بیگانگان و یا موضوع عاشورا را دستمایه آموزشی قرار دهند، متاسفانه فعالیت های كمی در این زمینه صورت گرفته و شاهد نسل خشن در آینده ای نزدیك خواهیم بود كه همین افراد ممكن است به هر نوع خشونت در خانه و جامعه دست بزنند.

**بروز رفتارهای ضد اجتماعی
ساسان سرلك یك كارشناس اجتماعی در این زمینه می گوید: هر نوع بازی رایانه ای می تواند در بروز رفتارهای ضد اجتماعی و ناسازگاری موثر و موجب اضطراب فرد شوند.
وی با بیان اینكه چنین بازی هایی باعث وسواس، رفتارهای اعتیاد گونه و ضد اجتماعی، خالی شدن عواطف و مشكلات سلامتی شوند، اظهار می دارد:عادت به هرچیز دیگر به غیر از مواد مخدر هم چون بازی های رایانه ای نیز اعتیاد محسوب می شود، این رفتار با تاثیر روی وظایف سیستم اعصاب مركزی موجب تغییر در رفتارشخص از جمله سرخوشی ،خشم و عصبانیت و اختلال در خلق و خوی مانند اضطراب و افسردگی می شود.

**والدین نظارت كنند
سرلك ادامه می دهد:والدین باید نظارت بیشتر بر روی بازیهای رایانه ای فرزندان خود داشته باشند و در ساعات معینی اجازه انجام بازی‌های رایانه‌ای تحت نظارت خود دهند البته ممكن است كودكان و نوجوانان در قبال والدین كمی مقاومت نشان دهند اما به مرور زمان به نظم استفاده از رایانه عادت می‌كنند.
این كارشناس اجتماعی می افزاید:باید صمیمیت و ارتباط صحیح بین فرزندان و خانواده بیشتر باشد تا زمینه استفاده از چنین بازی‌هایی كمتر فراهم ‌شود.

**بازیهای فكری و معمایی پیشنهاد می شود
سرلك پیشنهاد می دهد: استفاده از بازی‌های فكری و معمایی یكی از راه‌های رشد خلاقیت و نوآوری كودكان است، بازی‌هایی كه بیشتر سلول‌های مغزی را به كار وادار و فكر آنان را درگیر كند و نرم‌افزارهای آموزشی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه داشته باشند.
وی توصیه می كند: بهتر است گاهی پدر و مادرها هم در انجام بازی‌ با كودكان همراه شوند و بازی‌های دسته جمعی می‌تواند به صمیمیت روابط خانواده و ایجاد رقابت سالم در میانشان كمك كند.
بنیاد خانواده مهمترین نهادی است كه می تواند جلوی سونامی اعتیاد به بازیهای رایانه ای را میان كودكان و نوجوانان بگیرد و از رشد نسل خشن و پرخاشگر پیشگیری كند.
متولیان فرهنگی نیز باید بسترهایی را برای اوقات فراغت و سرگرمی ها افراد ایجاد كنند و به پیشگیری اولیه درباره اعتیاد به بازیهای رایانه ای بپردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha