اعلام مرگ روزانه 18 مازندرانی به‌دلیل سکته مغزی و بیماریهای قلبی عروقی را شاید بتوان یک شوک بزرگ عنوان و علت این آمار تکاندهنده را میتوان بیشتر در تغذیه ناسالم و تحرک بدنی ناکافی جستوجو کرد.

سلامت نیوز:اعلام مرگ روزانه 18 مازندرانی به‌دلیل سکته مغزی و بیماریهای قلبی عروقی را شاید بتوان یک شوک بزرگ عنوان و علت این آمار تکاندهنده را میتوان بیشتر در تغذیه ناسالم و تحرک بدنی ناکافی جستوجو کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس ،نخستین جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی مازندران همزمان با هفته سلامت، با هدف ارائه گزارش مدیران کل عضو کارگروه، تبیین برنامههای سال‌جاری، تلاش برای ارتقای شاخص‌های سلامت و ارائه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر بهویژه تأکید بر جلوگیری از افزایش بیماری دیابت برگزار شد.

در این نشست، سخنان مدیران کل دستگاههای عضو کارگروه مذکور نشان از وخامت اوضاع مرگ و میرهای ناشی از حوادث غیر واگیر همچون تصادفات، بیماریهای قبلی عروقی، دیابت و رعایت نکردن بهداشت فردی دارد.

عادات بد غذایی، کمتحرکی، مصرف دخانیات و مواد الکلی گریبان بسیاری از خانواده را گرفته است، هنوز رعایت بهداشت فردی و خودمراقبتی به یک فرهنگ تبدیل نشده است و گویا باید اتفاقی بیفتد تا قدر سلامتی خود را بدانیم؛ اتفاقی که شاید دیگر زمانی برای جبران وجود نداشته باشد!

افزایش میل به غذاهای نشاسته‌ای، شور و پُرچرب به همراه نوشابه و افزایش رغبت به فست‌فودها، هر روز به آمار مبتلایان دیابت و فشار خون بالا میافزاید و انسانها بی‌آنکه بدانند، با مصرف این مواد غذایی دچار ناتوانی جسمی یا مرگ تدریجی میشوند!

* سرویسهای بهداشتی و آبخوریهای مدارس، ساماندهی شوند

استاندار مازندران با اشاره به اهمیت سلامت در زندگی انسانها، گفت: ورزش همگانی باید مورد توجه جدی قرار بگیرد و دولت نیز در این زمینه تا جایی که در توان دارد، زمینهسازی میکند.

ربیع فلاح بیان کرد: بحث صادرات مرکبات و برنج را نیز در مازندران داریم که باید مدیریت سازمان جهاد کشاورزی و نظارت فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تا حدی باشد که برنامههای صادراتی را بهخوبی عملی کنیم.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اینکه 80 درصد فعالیتهای کشاورزان مازندرانی در تولید مرکبات و برنج است، گفت: در بخش ساماندهی برنج، کار زیادی انجام نشده، در بحث سورتینگ مرکبات نیز باید برنامه صادراتمحور داشته باشیم.

وی درباره برنامه ایمنی آب در مازندران نیز از مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری خواست تا همه شهرهای مازندران در این برنامه گنجانده شده و مسئولان نیز همکاری و مشارکت لازم را انجام بدهند.

رئیس کارگروه سلامت مازندران بیان کرد: بحث سرویسهای بهداشتی و آبخوریهای مدارس نیز باید ساماندهی شود.

* راه‌اندازی 18 کلینیک تخصصی در سراسر مازندران در راستای طرح تحول نظام سلامت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه طرح غربالگری دیابت در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار جمعیت صورت گرفته است، گفت: این طرح در تمامی روستاهای هدف انجام و به پایان رسیده است، اما در شهرها هنوز ادامه دارد.

قاسم جانبابایی اظهار کرد: از مجموع 690 هزار و 58 نفر واجد شرایط برای طرح غربالگری دیابت در مازندران، 289 هزار و 471 نفر در معرض خطر هستند که بیش از 80 درصد آنها را روستائیان تشکیل میدهند.

وی با اشاره به اندازهگیری فشار خون در جمعیت هدف روستاها و شهرهای زیر 20 هزار جمعیت مازندران، گفت: تاکنون از مجموع 5 هزار و 243 نفری که در طرح غربالگری، با فشار خون بالا شناسایی شده‌اند، 4 هزار و 772 نفر آنها از روستائیان هستند و در بخش پیشفشارخون بالا نیز از 5 هزار و 150 نفر افراد شناساییشده، 4 هزار و 618 نفر ساکن روستا هستند.

دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اعلام اینکه سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر به تمامی استانها ابلاغ شده است، افزود: دیابت نیز در کنار سرطان، بیماریهای قلبی عروقی و سکته مغزی و آسم یکی از مهمترین بیماریهای غیر واگیر است که سالانه جان انسانهای زیادی را میگیرد.

وی بر نقش تغذیه نامناسب بهعنوان یکی از عوامل مؤثر در افزایش دیابت تأکید کرد و گفت: مصرف مواد نشاستهای، گوشت، نوشابه و برنج همچنین غذاهای سرخکردنی در مردم مازندران بهمراتب بیشتر از سایر استانها است.

جانبابایی بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد افرادی که در مازندران دارای بیماری دیابت هستند، نداریم اما افراد شناسایی شده و در معرض خطر باید با مصرف مواد غذایی مناسب، افزایش فعالیتهای بدنی و پرهیز از استعمال دخانیات به سلامتی خود توجه کنند.

وی با اشاره به خدمات نظام سلامت در مازندران بهویژه در بخش پزشک خانواده، اظهار کرد: ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان برای دانشآموزان دبستانی، راه‌اندازی 18 کلینیک تخصصی در سراسر استان، ساخت 150 خانه بهداشت روستایی و افزایش تعداد تختهای ویژه در بیمارستان‌ها، راه‌اندازی مرکز دیالیز شهروند و احداث مرکز جامع سلامت در مازندران از جمله خدمات حوزه سلامت در این استان هستند.

* برگزاری 250 همایش پیادهروی در سال 94

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سهجانبه بین این سازمان با دانشگاه علوم پزشکی و آموزش و پرورش، گفت: برنامههای مختلفی از جمله پیادهروی خانوادگی، کمپین تحرک بدنی و  توجه به سلامت دانشآموزان با ورزشهای مستمر در طول سال انجام شده است.

حبیب حسینزادگان افزود: برگزاری برنامه روز بدون خودرو بهصورت نمادین در ساری، پیادهروی کارکنان دستگاههای دولتی و اجرای برنامه سفیران ورزشی ویژه بانوان، کنترل دیابت و تشکیل شورای ورزشی در روستاها همچنین برگزاری جشنوارههای بومی محلی، از دیگر برنامههای سال گذشته ادارهکل ورزش و جوانان با مشارکت چند دستگاه دولتی بوده است.

مدیرکل ورزش و جوانان مازندران از برگزاری حدود 250 پیادهروی خانوادگی در سال 94 در شهرهای مختلف مازندران خبر داد و گفت: این روند در سالجاری نیز ادامه دارد، به‌طوری که تاکنون چندین همایش پیادهروی بهویژه در هفته سلامت و میلاد امام علی (ع) در بسیاری از شهرهای مازندران برگزار شده است.

* نصب تجهیزات ورزشی در برخی مدارس دخترانه

مدیرکل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به شیوع آنفلوآنزای خوکی در زمستان 94، گفت: با تدابیر خوب انجامشده و آموزشهای لازم به 3 هزار و 500 پرسنل آموزش و پرورش در سراسر استان، حتی یک مورد مرگ دانشآموز به دلیل آنفلوآنزای خوکی نداشتیم.

سیدعلی قاسمی اظهار کرد: علاوه بر کلاسها و نشستهای آموزشی در زمینه سلامت و بهداشت فردی و توزیع بروشور در این زمینه، با مشارکت سفیران سلامت در مدارس، بر تغذیه دانشآموزان نظارت میشود.

وی ادامه داد: یکی از اقدامات خوب نظام سلامت، ارائه خدمات دندانپزشکی رایگان در مدارس ابتدایی با بهکارگیری 50 یونیت سیار توسط دانشگاه علوم پزشکی بود که خانوادهها نیز رضایت داشتند.

عضو کارگروه سلامت مازندران بیان کرد: روزانه 10 دقیقه نرمش در مدارس اجرا میشود و برای سلمت بیشتر دختران دانش‌آموز، تجهیزات ورزشی در برخی مدارس دخترانه با همکاری مسئولان و خیران آن منطقه، نصب شده است.

* وجود 500 واحد مرغداری غیر مجاز در مازندران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: 500 واحد مرغداری غیرمجاز در مازندران شناسایی شده است که برای برخورد با آنها نیاز به هماهنگی قضایی داریم، زیرا بیکاری افراد در صورت تعطیلی این واحدها، دارای تبعات اجتماعی است.

دلاور حیدرپور از ناامنی در بازار برنج مازندران گفت و اینکه پس از نمونهگیریهای انجامشده، متوجه اختلاط برنج در تمامی نمونهها شدیم که مایه تأسف است.

وی ادامه داد: دریافت «برند» برای برنج مازندران میتواند یکی از راهکارهای مهم برای برون‌رفت از این مشکل و قابل شناسایی بودن متخلفان باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به وجود سورتینگهای معمولی و بدون استاندارد در مازندران، افزود: افرادی که برای احداث سورتینگ به دنبال مجوز هستند، آنها را مجاب کردیم تا واحدهای خود را مبتنی بر فناوری روز و استاندارد و صادراتمحور، بسازند.

* فرسودگی 17 درصد از شبکه آبرسانی شهری در مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران با اشاره به برنامه ایمنی آب که در 11 گام تدوین شده است، گفت: سازمانهای عضو کارگروه سلامت در این برنامه عضو هستند و کمیته سلامت آب نیز در استان تشکیل شده است.

ذبیحالله ذاکری اظهار کرد: تأمین آب، تأکید بر مدیریت مصرف و جلوگیری از آلاینده‌های منابع آبی از جمله برنامههای ایمنی آب است.

وی با اینکه آبهای زیرزمینی چه بخواهیم و چه نخواهیم از سموم و فاضلابهای صنعتی آسیب میبینند، افزود: باید تهدیدهای زیستمحیطی در آب را جدی بگیریم، زیرا سلامت و حیات ما با این موضوع در ارتباط است.

عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی مازندران با اشاره به ساماندهی نشدن مشکلات آب‌های سطحی در مازندران، تصریح کرد: در حالی‌که میانگین مهار و جمعآوری آب‌های سطحی در کشور 46 تا 47 درصد است، اما این رقم در مازندران، تنها 10 درصد است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات حوزه آب و فاضلاب شهری، فرسودگی شبکههای انتقال آب است که در حال حاضر 17 درصد این شبکه به طول یک‌هزار و 200 کیلومتر فرسوده است و به همین دلیل با هدررفت آب مواجه هستیم.

ذاکری با اشاره به کاهش میزان بارندگی در مازندران گفت: زمانی در مازندران بیش از 2 هزار میلیمتر بارندگی سالانه داشتیم، اما اکنون این میزان به 650 میلیمتر در سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در این شرایط باید بهشدت در دو موضوع مهم سدسازی و مدیریت مصرف کار کنیم.

* مرگ روزانه 18 مازندرانی به دلیل سکته مغزی و بیماریهای قلبی عروقی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و رئیس مرکز بهداشت ساری، گفت: سوانح و حوادث و بیماریهای روانی در کنار بیماریهای قلبی عروقی و سکته مغزی، سرطان، دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و آسم از بیماری‌های غیر واگیر هستند که سالانه جان بسیاری از افراد را میگیرند.

محسن اعرابی افزود: مازندران نیز از این حوادث مستثنی نیست و براساس آمارهای رسمی، روزانه 18 مازندرانی به دلیل سکته مغزی و بیماریهای قلبی عروقی جان خود را از دست میدهند.

وی با اشاره به تدوین سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر در کشور و تشکیل دبیرخانهای به همین نام در مازندران، گفت: اهداف 13 گانه در این سند با همکاری دستگاههای عضو مشخص شده است که میتوان به کاهش 25 درصدی خطر مرگهای زودرس ناشی از بیماریهای غیر واگیر، کاهش 20 درصد از میزان تحرک بدنی ناکافی، کاهش 30 درصدی مصرف نمک سدیم و جلوگیری از افزایش بیشتر چاقی و دیابت جمعیت تا سال 2025 اشاره کرد.

اعرابی با بیان اینکه بحث خودمراقبتی در مدارس مازندران آغاز شده است، افزود: علاوه بر دانشآموزان، همه مردم باید یاد بگیرند که چگونه از خود مراقبت کنند تا به بیماریهای غیر واگیر همچون دیابت و فشار خون بالا مبتلا نشوند.

وی بیان کرد: دستگاههای دولتی باید شورای ارتقای سلامت داشته باشند و در این راستا، مسئولیت آموزشی آنها را بهعهده میگیریم.

* برگزاری 423 کارگاه آموزشی برای بانوان

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران گفت: در سال گذشته، 243 کارگاه آموزشی ویژه بانوان در سراسر استان برگزار شد که بخش زیادی از آن به حوزه سلامت اختصاص داشت.

مریم جمشیدی اظهار کرد: در کارگاههای سلامت بیماریهای خاص و شایع زنان عنوان و راهکارهای پیشگیری از آن همچنین بهداشت فردی اطلاعرسانی شد.

* ارسال سریع صورتجلسات به شورای عالی امنیت غذایی

 تفاهم‌نامه همکاری بینبخشی وزارتخانههای دخیل در سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن، به تمامی استانها ابلاغ و ریاست و دبیری کارگروه مربوطه در استان و شهرستان بهترتیب بر عهده استانداران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی همچنین فرمانداران و مدیران شبکههای بهداشت و درمان هر شهرستان است.

کمیتههای مربوطه باید متشکل از متخصصان و مدیران باشد و تمامی صورتجلسات نیز بلافاصله به شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط، ارسال شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha