نتایج یك پژوهش جدید نشان داده است كه افزایش دوپامین در مغز انتظار و توقع لذت بردن از زندگی را در انسانها بیشتر می‌كند.

این ماده شیمیایی مغزی روی تصمیم گیری‌ها و انتخاب‌های افراد در زندگی تاثیر می‌گذارد و این اثرگذاری در واقع تحت تاثیر انتظارات ما از لذت بردن كه در ارتباط با میزان ترشح دوپامین است، اعمال می‌شود.

در تحقیق جدیدی كه در مجله «كرنت بیولوژی» به چاپ رسیده، نقش مهم دوپامین در چگونگی شكل گیری انتظارات و توقعات انسانی تایید شده است و هم چنین این نقش در اتخاذ تصمیمات پیچیده و مهم زندگی مشاهده شده است.

این یافته هم چنین توضیح می‌دهد كه چطور گاهی اوقات توقع لذت بردن اغراق آمیز می‌شود و مثلا منجر به اعتیاد به مواد مخدر می‌شود.

دوپامین یك انتقال دهنده عصبی است كه در چندین ناحیه از مغز تولید می‌شود و در مغز انواع مختلفی از حیوانات وجود دارد.

در مطالعات حیوانی نقش این ماده در رفتارهایی مانند یادگیری، امید، پاداش و یا جستجو به امید پاداش گرفتن به خوبی شناخته شده است اما نقش آن در انسانها چندان درك نشده است.

دكتر تالی شاروت محقق مركز تصویربرداری مغزی تراست ولكام در دانشگاه كالیفرنیا در این باره تصریح كرد: انسانها نسبت به سایر جانداران پیچیده‌ترین تصمیم گیری‌ها را انجام می‌دهند مثل اینكه چه كاری انجام دهند، تعطیلات كجا بروند و یا اینكه آیا تشكیل خانواده بدهند یا نه؟

وی گفت: ما می‌خواستیم نقش دوپامین را در این تصمیم گیری‌ها شناسایی كنیم. نتایج تحقیقات ما تاكنون نشان داده است كه در انسان دوپامین در زمینه سیگنال دهی مربوط به توقع لذت بردن از آنچه در آینده ممكن است رخ دهد، نقش دارد و پس از آن ما انسانها با استفاده از این سیگنال تصمیم‌های خود را اتخاذ می‌كنیم.

این محققان در نظر دارند؛ تحقیقات بیشتر و مفصل‌تری را در آینده روی نقش دوپامین در مغز انسان انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha