یك متخصص پوست با بیان اینكه برخلاف تصور عموم؛ استعمال خمیردندان بر روی محل سوختگی مناسب نیست، گفت: بر اساس پژوهش‌ها استفاده از خمیردندان، ‌نمك و سیب‌زمینی صرفاً به كاهش سوزش كمك می‌كند اما سبب تعویق ترمیم زخم می‌شود.

دكتر هوشنگ احسانی، متخصص بیماری‌های پوست و مو در گفت وگو باایسنا ، توصیه كرد: با توجه به آغاز فصل سرما و استفاده از وسایل گرمازا كه بروز موارد سوختگی را افزایش می‌دهد افراد باید نهایت دقت و احتیاط را برای مراقبت از خود و خانواده‌شان داشته باشند.

دكتر احسانی با بیان این كه در هنگام برخورد با سوختگی باید در اولین قدم منبع سوختگی را از پوست دوركنیم، افزود: محل سوزش را با آب یا سرم نرمال سالین فراوان شستشو دهید؛ چرا كه شستشوی فراوان خطرعفونت و آسیب‌های بعدی ناشی از سوختگی را كاهش می‌دهد.

وی در ادامه توصیه كرد: در صورت بروز تاول‌های بزرگ ناشی از سوختگی آنها را حفظ كنید و از دستكاری و تركاندن تاول‌ها خودداری كنید.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به باورهای مردم در خصوص استفاده از خمیردندان، ‌نمك و سیب‌زمینی در درمان سوختگی گفت: پژوهش‌ها ثابت كرده استفاده از این مواد به كاهش سوزش كمك می‌كند اما ترمیم زخم را به تعویق می‌اندازد.

وی در ادامه بر استفاده از پمادهای سوختگی كه حاوی ترمیم كننده‌های زخم و آتی‌بیوتیك هستند تاكید كرد و افزود: در هنگام سوختگی نیازی به استفاده از آنتی‌بیوتیك نیست اما اگر التهاب و سوزش همراه با درد باشد باید با نظر پزشك آنتی‌بیوتیك مصرف شود.

این متخصص پوست در خصوص استفاده از داروهای سنتی در درمان سوختگی با اشاره به این ‌كه داروهای گیاهی به وفور برای درمان سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت: ‌داروهای گیاهی مربوط به پوست باید در بسته‌بندی‌های مناسب با نشان استاندارد وزات بهداشت و درمان ارائه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha