دبیرعلمی همایش ملی زعفران، با اشاره به پایه گذاری قطب تحقیقات زعفران كشور در شهرستان گناباد از ابتدای سال ‌جاری تاكنون در ادامه از ارایه بانك اطلاعاتی جامع زعفران شامل تحقیقات و مستندات علمی داخلی و خارجی درباره گیاه زعفران در همایشی 2 روزه خبر داد و گفت: همایش ملی زعفران 27 و 28 آبان 88 در دانشگاه علوم پزشكی گناباد برگزار می‌شود.

دكتر جمشیدی در یك نشست خبری با بیان اینكه زعفران از جنبه‌های فراوانی حائز اهمیت است، اظهار كرد: زعفران نوعی گیاه دارویی، صنعتی و غذایی به شمار می‌رود.

وی، با تاكید بر شاخصه چاشنی و ادویه بودن سلطان ادویه‌ها (گیاه زعفران) گفت: این گیاه ارزشمند به علت گرانی و كمیاب بودن در سایر نقاط دنیا در صنعت دارویی مورد توجه است؛ همچنین از گلبرگ‌های این گیاه در خوراك دام استفاده می‌شود.

رییس اداره داروهای طبیعی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، به جایگاه مناسب این گیاه بومی در طب سنتی كشور اشاره كرد و افزود: از سوی دیگر ایران به لحاظ شرایط اقلیمی و وضعیت آب و هوایی تولید كننده 90 درصد زعفران دنیاست.

دكتر جمشیدی، با تاكید بر زیربناهای دارویی و غذایی زعفران در كشور گفت: بر مبنای تصمیم‌گیری به عمل آمده در این معاونت مقرر شد از این ثروت ملی استفاده بهینه‌تری شود. از این رو قطب تحقیقات زعفران در كشور با رویكرد غذایی و دارویی در اوایل سال‌ جاری در شهرستان گناباد راه اندازی شد.

وی، با بیان اینكه ارزش افزوده یك گیاه عرضه شده به صورت فله‌ای از عرضه آن گیاه در فرآورده دارویی و غذایی كمتر است، افزود: اهداف كاربردی و حركت به سمت فرموله‌های كاربردی از اهداف جزئی‌تری است كه در راه اندازی این قطب تحقیقاتی وجود داشته است.

دبیرعلمی همایش ملی زعفران، از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش ملی در كشور را معرفی هرچه بیشتر این قطب به محققان پزشكان و پژوهشگران سراسر كشور برشمرد و یادآور شد: این همایش در دانشگاه علوم پزشكی گناباد با حضور اساتید مربوطه برگزار می‌شود و همواره سعی شده از حضور مسئولان ذیربط و كارشناسان امردر حوزه زعفران استفاده شود.

دكتر جمشیدی، خواص دارویی گیاه زعفران را در درمان آلزایمر، افسردگی و مشكلات جنسی عنوان كرد و گفت:‌ متاسفانه ایران بزرگترین تولید كننده زعفران و اسپانیا بزرگترین صادر كننده آن است.

وی، میزان تولید سالیانه را 150 تا 200 تن در كشور دانست و افزود: تنها فرآورده دارویی گرفته شده از زعفران توسط كشور فرانسه به دنیا عرضه شد.

گفتنی است، طی دو روز برگزاری همایش ملی زعفران از 140 مقاله ارسالی به دبیرخانه این همایش با موضوعات غذا و دارو 13 مقاله به صورت سخنرانی و 70 مقاله به صورت پوستر ارایه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha