دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 181059

اگر شما هم جزو مادرانی هستید که تازه زایمان کرده‌اید، بهتر است این نوشتار را بخوانید زیرا ممکن است شما هم مبتلا به افسردگی بعد از زایمان شوید! درباره آن چقدر می‌دانید؟

۷ حقیقت درباره افسردگی پس از زایمان

سلامت نیوز: اگر شما هم جزو مادرانی هستید که تازه زایمان کرده‌اید، بهتر است این نوشتار را بخوانید زیرا ممکن است شما هم مبتلا به افسردگی بعد از زایمان شوید! درباره آن چقدر می‌دانید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین، در شرایطی که همه دربارهٔ بارداری صحبت می‌کنند، هیچ‌کس نمی‌گوید که در دوران بعد از آن، چه اتفاقاتی می‌افتد. دو دلیل برای این دوران وجود دارد: فقدان آگاهی و بی‌اطلاعی فاحش!


به گزارش دهلث‌سایت، اکثر افراد تولد نوزاد را به عنوان زیبا‌ترین دورهٔ زندگی تلقی کرده و چندان به این مسئله باور ندارند که مادر بعد از زایمان شور و حال کمتری دارد یا در کل آشفته و پریشان است؛ اما درک و شناخت این دو مقوله، یعنی زایمان و بارداری، بر مادر اثر می‌گذارد و این دقیقا علت تأثیر افسردگی بعد از زایمان بر زنان است. از این رو در ادامه، حقایقی دربارهٔ این افسردگی را برای اطلاع شما منتشر می‌کنیم:

۱. مادرانی که تازه زایمان کرده‌اند، خودشان متوجه نیستند که دچار افسردگی بعد از زایمان شده‌اند
زمانی که مادری دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شود، واقعا شرایط گیج‌کننده‌ای را سپری می‌کند. این‌که نتوانی از مادر بودن خود لذت ببری واقعا احساس آزاردهنده‌ای است. بنابراین وقتی مادری دچار افسردگی بعد از زایمان می‌شود، در ابراز احساسات خود عاجز است.
علائم آن عبارتند از: بی‌حس و حالی، احساس غم، احساس پوچی، احساس گناه، عدم توانایی در خوابیدن یا استراحت کردن، دور ماندن از جامعه و ترس از آسیب به خود یا نوزاد.

۲. برخی مواقع آن‌ها به کمک نیاز دارند، اما نمی‌دانند از چه کسی کمک بخواهند
در اکثر موارد، اگر در مورد علائم خود با پزشک و یا حتی متخصص زنان صحبت کنید، تجویز آن‌ها بیشتر دربارهٔ استراحت کافی بوده یا آنکه می‌گویند: «این دوره طبیعی است و می‌گذرد». شاید بسیاری از افراد به شما نگویند که به منظور رویارویی یا درمان این دوره، باید به یک روان‌درمان‌گر یا روان‌شناس مراجعه کنید. بد‌ترین مسئله این است که مادری متوجه شود اوضاع خوبی ندارد و علاوه بر این، نداند که برای درمان آن باید به کجا مراجعه کند.

۳. اگر این افسردگی درمان نشود، ممکن است ماه‌ها و سال‌ها ادامه یابد
بله، درست است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که افسردگی بعد از زایمان به خودیِ خود خوب می‌شود، اما اصلا این‌طور نیست. برخی از مادران تا سال‌ها با این افسردگی زندگی می‌کنند و در سکوت از آن رنج می‌برند. این مسئله بر روابط اجتماعی و درون‌فردیشان هم تأثیر می‌گذارد.

۴. افسردگی بعد از زایمان بر ارتباط عاطفی مادر و فرزند اثر می‌گذارد
تمام مادرانی که از افسردگی بعد از زایمان رنج می‌برند مشکل ارتباط عاطفی با کودک یا مراقبت از آن را ندارند، اما به هر حال این افسردگی بی‌تأثیر هم نیست. اگر مادری دچار افسردگی حاد بعد از زایمان باشد، ابراز محبت به نوزاد و مراقبت از او برای مادر خیلی سخت خواهد شد. این‌جاست که خانواده یا افرادی که نگران او هستند باید منشأ این وضعیت را پیدا کرده و به او کمک کنند.

۵. تغییر خلق و خو و روحیه تنها یک بخش از افسردگی بعد از زایمان است
یکی از نشانه‌های دیگری که در دوران بعد از زایمان اغلب به اشتباه تشخیص داده می‌شود، تغییرات خلق و خوی مادر است. اکثر افراد بر این باورند که تغییر خلق و خو امری طبیعی بوده و تنها نشانهٔ افسردگی بعد از زایمان است اما در واقع این طور نیست. این نوع افسردگی علائم زیادی دارد؛ از تشویش شدید گرفته تا غم و اندوه و عدم توانایی مراقبت از خود، خانواده و نوزاد. در واقع تغییرات خلق و خو تنها یک بخش از دورهٔ افسردگی محسوب می‌شود.

۶. افسردگی بعد از زایمان قابل درمان است
خبر خوب این است که افسردگی بعد از زایمان اغلب از طریق روان‌درمانی و در برخی مواقع با دارو قابل درمان است. به خاطر داشته باشید که هم دارو‌ها و هم روند روان‌درمانی باید توسط متخصصی تجویز شود که می‌تواند این افسردگی را به درستی تشخیص دهد.

۷. این افسردگی، فقط به دلیل تغییرات هورمونی رخ نمی‌دهد
افسردگی بعد از زایمان صرفا به خاطر تغییرات هورمونی یا عدم تعادل میزان استروژن و پروژسترون در بدن رخ نمی‌دهد. این در حالی است که کاهش میزان این دو هورمون مسبب تغییرات هورمونی در مغز شده و به تشویش، تغییرات خلق و خو و بسیاری از علائم دیگر می‌انجامد. از طرفی این علائم با کمبود خواب، دوران بازیابی بعد از زایمان، خستگی و پرستاری مداوم از نوزادِ تازه به دنیا آمده همراه بوده که شرایط را بد‌تر می‌کند. (سلامت آنلاین/ ترجمه: ماهان تیرماهی)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha