مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری از تدوین آئین‌نامه نهایی مراقبت پرستاری در منزل خبر داد و گفت: این طرح منافاتی با کمبود پرستار در بیمارستان‌ها ندارد؛ چون پرستاران می‌توانند از ساعات اضافه‌کاری یا شیفت خود استفاده کنند.

به‌کارگیری پرستاران در منزل با استفاده از ساعات اضافه‌کاری و شیفت

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری از تدوین آئین‌نامه نهایی مراقبت پرستاری در منزل خبر داد و گفت: این طرح منافاتی با کمبود پرستار در بیمارستان‌ها ندارد؛ چون پرستاران می‌توانند از ساعات اضافه‌کاری یا شیفت خود استفاده کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،احمد نجاتیان از تدوین نهایی آئین نامه خدمات پرستاری در منزل خبرداد و گفت: این آئین‌نامه نهایی شده و به وزیر بهداشت داده شده و منتظر ابلاغ آن هستیم.

وی ادامه داد: مراقبت‌های پرستاری در منزل جزو برنامه‌های اجرایی دانشگاه‌ها امسال تعریف شده و کارگروه آن در حال تشکیل است چرا که در حال حاضر آئین‌نامه مشاوره در منزل را داشتیم اما مشکلاتی در بحث تعرفه آنها بود که دقیق نبود و دستورالعملی که داشتیم بازنگری نشده بود. این پراکندگی در بحث تعرفه‌ها باعث شده که به مردم اجحاف شود.

نجاتیان ادامه داد: متأسفانه نظارت بر پرستاری در منزل به خوبی انجام نمی‌شود و بخش بیشتری از این مراقبت‌ها توسط افرادی که فاقد صلاحیت‌اند ارائه می‌شود همچنین متاسفانه از سوی مراکزی انجام می‌شود که اطلاعاتشان در دست نیست.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر بازنگری بر آئین‌نامه چنین مراکزی گفت: با توجه به جمعیت کشور تعداد این مراکز کم است و باید 3 تا 4 برابر شود. این در حالی است که تعداد مراکز ثبت شده را به صورت پراکنده داریم و بسیاری از آنها مجوز دارند اما فعالیتی نمی‌کنند بنابراین از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم وضعیت این مراکز را رصد کنند.

وی گفت: طبق مصوبه به ازای 270 هزار نفر یک مرکز وجود دارد در حالیکه براساس استاندارد برای هر 40 تا 50 هزار نفر یک مرکز باید ایجاد شود که در برنامه ششم توسعه به دنبال آن هستیم.

وی افزود: خدمات پرستاری در منزل به گونه‌ای است که در دنیا تعریف شده و بیمار می‌تواند در منزل و در کنار خانواده خدمات درمانی دریافت کند، این خدمات منافع اقتصادی بالایی دارد که کمک به کاهش بار بیمارستان‌ها و عدم مراجعه مجدد بیماران می‌شود که امروزه نظام سلامت را دچار مشکل کرده و بیمارستان‌ها را بسیار شلوغ کرده است.

نجاتیان بر ساماندهی نظام مراقبت در منزل تاکید کرد و گفت: این مراکز زیر نظر دانشگاه‌های علوم پزشکی کار می‌کنند، یک سری مراکز در حال تهیه است تا مردم بدانند به کجا مراجعه کنند، این مراکز موظف‌اند با مردم قرارداد منعقد کنند، نرخ خدماتشان مشخص خواهد بود و اطلاعات در پرونده الکترونیک سلامت ثبت می‌شود.

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به تعداد کم پرستار در کشور گفت: چنین طرحی منافاتی با کمبود پرستار در بخش‌های درمانی ندارد بلکه کمک به آن می‌کند. این افراد با مراکز خود رابطه استخدامی ندارند بنابراین پرستاران می‌توانند از ساعات اضافه‌کار خود در این مراکز استفاده کنند، افراد بازنشسته و افرادی که به هر دلیلی نمی‌خواهند شیفت ثابت در بیمارستان داشته باشند می‌توانند خدمات در منزل ارائه دهند چرا که بعضی از افراد نمی‌خواهند شیفت کامل پرستاری در بیمارستان بدهند بنابراین این امکان فراهم می‌شود تا برنامه منعطف کاری داشته باشند.

نجاتیان گفت: این افراد مدرک پرستاری باید داشته باشند، خدمات اولیه توسط کمک پرستار دوره دیده و خدمات تخصصی مثل سرم زدن و تزریق توسط پرستار باید انجام شود.

وی اظهار کرد: مردم بدانند هر فردی که تحت عنوان مراقبت و پرستاری وارد منزل آنها می‌شود حتماً دارای مدرک تحصیلی مرتبط باشد.

وی با اشاره به اینکه کارهای کارشناسی این برنامه انجام شده و به زودی توسط وزیر بهداشت ابلاغ می‌شود، گفت: بحث تعیین تعرفه‌های این خدمات و رایزنی با بیمه‌ها برای پوشش آن به محض ابلاغ وزیر انجام می‌شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha