دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: 181086

دریاچه نمک قم رفته‌رفته به یکی از کانون‌های بحران محیط‌زیست تبدیل می‌شود؛ بحرانی به ابعاد ۲هزارهکتار کانون ریزدگرد نمکی که پایتخت‌نشینان را هم تهدید می‌کند.

بحران ارومیه دامنگیر دریاچه نمک قم شد

سلامت نیوز:  دریاچه نمک قم رفته‌رفته به یکی از کانون‌های بحران محیط‌زیست تبدیل می‌شود؛ بحرانی به ابعاد ۲هزارهکتار کانون ریزدگرد نمکی که پایتخت‌نشینان را هم تهدید می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در 25فروردین‌ماه سال‌جاری در دویست‌و‌پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با طرح این موضوع، گفت كه «دریاچه نمك حوض سلطان تا ۳۰ سال دیگر به بحران زیست‌محیطی تهران تبدیل می‌شود»؛ هشداری كه به زعم این مقام مسئول شهرداری تاكنون هیچ‌یك از متخصصان زیست‌محیطی به آن اشاره‌ای نكرده‌اند.

حالا 11روز از طرح این موضوع در جلسه علنی شورای شهر گذشته و معاون فنی اداره كل محیط‌زیست استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، ضمن تأیید گفته‌های معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، می‌گوید كه بحران دریاچه نمك و بحران آن بر سلامت پایتخت نشینان و محیط‌زیست اثر می‌گذارد.

سید احمد شفیعی، با اشاره به اینكه بحرانی كه دامنگیر دریاچه ارومیه شده در حال حاضر در دریاچه نمك آغاز شده است، تأكید كرد: چنانچه پایتخت‌نشینان بخواهند بحران ریزگردهای خود را مدیریت كنند باید فكری برای دریاچه نمك داشته باشند زیرا این دریاچه نزدیك‌ترین كانون ریزگرد به تهران است، گرچه سایر استان‌هایی كه در این حوضه آبخیز قرار دارند نیز باید برنامه‌های مدیریتی خود را برای در امان ماندن از مخاطرات این دریاچه ارائه دهند.

    نابودی دشت مسیله

آنطور كه این مسئول محلی می‌گوید: دشت مسیله به‌دلیل خشكسالی، امروز ۹۵ درصد از اكو‌سیستم خود را از دست داده و به كویر و كانونی برای ریزگردها تبدیل شده است.

این درحالی است كه این دشت كه در حد فاصل دریاچه نمك و دریاچه حوض سلطان قرار دارد زمانی نه چندان دور پوشیده از جنگل‌های كویری بود و با دریافت سیلاب‌های مناطق بالادست و گونه‌های جانوری و گیاهی، اكوسیستمی بسیار غنی‌ای را در مركز فلات ایران مركزی شكل داده بود.

به گفته شفیعی، برداشت بیش از حد آب از بالادست دریاچه موجب شور شدن آب‌های زیرزمینی و حركت آن به سمت دشت‌ها و مراتع می‌شود كه پیامد آن، نابودی كشاورزی و خالی‌شدن روستاها و به خطر افتادن مراتع است.

براساس آنچه معاون فنی اداره كل محیط‌زیست استان قم به آن اشاره می‌كند: بحران دریاچه نمك از ۵۰سال قبل آغاز شده و روند كندی را دنبال می‌كرده اما از سال ۱۳۸۲ و با آغاز خشكسالی این بحران شدت گرفته است، به‌طوری كه طی این 10سال 11روستای واقع شده در حد فاصل دریاچه نمك و حوض سلطان خالی از سكنه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha