سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 18109

دانشمندان دو پژوهش بزرگ و جدید 5 ژن مرتبط با بیماری پاركینسون را مورد بررسی و آزمایش قرار دادند.

محققان می‌گویند؛ این بزرگترین پژوهشی است كه تا این تاریخ برای كشف ارتباطات ژنتیكی ناشناخته مرتبط با بیماری پاركینسون انجام گرفته است.

در گروه بزرگ از محققان در این بررسی‌ها دریافته‌اند كه بازماندگان اقوام ژاپنی و اروپایی به دلیل این كه حامل نسخه‌های جهش یافته 5 ژن هستند بیشتر در معرض ابتلا به پاركینسون قرار دارند. این دو پژوهش مستقل در مجله «نیچر ژنتیك» منتشر شده‌اند و در مجموع روی بیش از 25 هزار شركت كننده انجام گرفته‌اند. یك تحقیق در ژاپن و فقط روی اقوام ژاپنی و دیگری در آمریكا و فقط روی افرادی كه قومیت اروپایی داشتند انجام شد.

پژوهشگران ژاپنی دریافتند: افرادی كه حامل نسخه‌های تغییر یافته ژنهای BST1، SNCA, PARK16 , LRRK2 هستند مبتلا به پاركینسون هستند.

در مطالعه دیگری كه در آمریكا انجام شد، محققان به وجود رابطه قوی بین ابتلا به پاركینسون و نسخه‌های متغیر دو ژن SNCA و MAPT پی بردند. پاركینسون یك بیماری تحلیل برنده اعصاب است كه دو درصد از افراد بالای 65 سال را مبتلا می‌سازد. مهمترین مشخصه این بیماری لرزش و اختلالات حركتی، سختی ماهیچه‌ها و دشواری در حفظ تعادل است.

به گزارش ایسنا،‌ هرچند درمانهای پزشكی ممكن است علائم بیماری را بهبود بخشد اما در حال حاضر هیچ روشی برای كاهش سرعت پیشرفت بیماری یا متوقف ساختن آن وجود ندارد.

محققان امیدوارند؛ با درك بهتر از اطلاعات و نسخه‌های ژنتیكی مرتبط با پیشرفت این بیماری به راهی برای كنترل عوامل بروز و پیشرفت آن دست پیدا كنند و به راه كارهایی برای به تاخیر انداختن آن و یا حتی پیشگیری از آن دست یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha