دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 181096

روز ۳۰ فروردین سال جاری لاشه یک پلنگ آبستن که چهار توله داشته و آماده زایمان بود، در منطقه شکار ممنوع خرمناز یاسوج مشاهده شده و گزارش مربوط به این حادثه از این پایگاه خبری منتشر گردید.

عکس/علت مرگ ماده پلنگ یاسوج و چهار توله اش

سلامت نیوز:  روز ۳۰ فروردین سال جاری لاشه یک پلنگ آبستن که چهار توله داشته و آماده زایمان بود، در منطقه شکار ممنوع خرمناز یاسوج مشاهده شده و گزارش مربوط به این حادثه از این پایگاه خبری منتشر گردید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران، مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با استناد به گزارش کالبد گشایی صورت گرفته توسط اداره کل دامپزشکی این استان، معتقد هستند مرگ ماده پلنگ بر اثر عوامل طبیعی و مشخصا به دلیل سخت زایی رخ داده است.

اما شواهد و قرائنی وجود دارد که نشان می دهد مرگ این پلنگ و توله هایش، یک حادثه طبیعی نبوده و عوامل انسانی در آن دخیل بوده است.

تصاویر جدیدی که پس از مشاهده لاشه در منطقه توسط افراد محلی تهیه شده و در اختیار این پایگاه خبری قرار گرفته، گواه آن است که دم پلنگ بوسیله جسم تیز (چاقو یا تبر) قطع شده است.

همچنین شخص یا اشخاصی اقدام به آتش زدن لاشه پلنگ نموده اند که بر اثر آن سر، صورت، گردن و قسمت هایی از دست پلنگ در آتش سوخته است.

البته این احتمال را نیز می توان در نظر گرفت که افرادی حین عبور از منطقه با لاشه پلنگ مواجه شده و دم آن را قطع کرده اند. همچنین بر اساس باوری خرافی در منطقه، سبیل های پلنگ می تواند موجب مرگ انسان شود، بنابراین باید سوزانده شود.

دکتر شاهرخ پاکباز مسئول کالبد گشایی ماده پلنگ، در گفت و گو با خبرنگار دیده بان گفت: در جریان کالبد گشایی هیچگونه آثاری از برخود گلوله و علائم مسمومیت در بدن پلنگ مشاهده نگردید.

دکتر پاکباز اظهار داشت: مرگ این پلنگ به دلیل سخت زایی، گیر کردن جنین در مجرای زایمان و در نتیجه عفونت سپتیسمی (ورود عفونت به خون) رخ داده است.

البته عدم تمایل دکتر پاکباز به مصاحبه و تاکید وی به دریافت جزئیات و نتایج کالبد گشایی از طریق اداره محیط زیست، بیانگر این بود که شاید ایشان برای عدم ارائه جزئیات کامل در خصوص علت مرگ پلنگ به رسانه ها تحت فشار هستند.

به آتش کشیدن لاشه ماده پلنگ و سوختگی در ناحیه سر، صورت، گردن و دست راست در تصویر فوق کاملا مشخص است

دکتر ایمان معماریان دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در این خصوص گفت: جانوران وحشی در اسارت ممکن است در صورت وجود شرایط نا مناسب نگهداری و تغذیه دچار سخت زایی شوند اما مرگ یک پلنگ در طبیعت بر اثر سخت زایی اتفاق بسیار نادری است که ممکن است در مواردی خاص ازجمله جوان بودن ماده در اولین زایمان و یا شکستگی و تغییر شکل در لگن حیوان رخ بدهد.

امکان تشخیص قطعی علت مرگ این پلنگ از روی تصاویر وجود ندارد اما بر اساس تصاویر موجود، سن این پلنگ حدوده شش سال است و قطعا اولین زایمان آن نبوده است.

دکتر ایمان معماریان گفت: با وجود اینکه توله از پا در حال خارج شدن از کانال زایمانی بوده ولی مشخص است توله به تازگی از بدن مادر خارج شده و فرم بهم چسبیده موها این مهم را نشان می دهد، بنابراین این امکان که توله، مدت طولانی در کانال زایمانی گیر کرده باشد و موجب عفونت سپتیسمی و مرگ حیوان شده باشد وجود ندارد.

حیوان آزاری و کشتن پلنگ باردار

بر اساس شواهد و قرائن موجود، احتمال آنکه این ماده پلنگ ابتدا بوسیله طعمه آغشته به سم مسموم شده و سپس به دلیل اثرات سم و یا ضربات جسم سخت از پای درآمده و جنین خود را سقط کرده باشد وجود دارد. قطع کردن دم و آتش زدن پلنگ نیز می تواند دلایل قاطعی بر دخالت انسان در مرگ ماده پلنگ و توله هایش باشد.

حیوان آزاری و کشتن پلنگ باردار

بطور حتم مرگ این پلنگ ماده و چهار توله اش ضایعه ای بسیار بزرگ و کم سابقه در محیط زیست کشور به شمار می رود. با توجه به موارد فوق، بستن این پرونده با عنوان مرگ طبیعی، اقدام صحیحی نبوده و به غیر از رفع تکلیف و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت معنای دیگری ندارد.

مسئولان محلی و ستادی سازمان حفاظت محیط زیست بعنوان تنها متولی حفاظت از حیات وحش در کشور می بایست این موضوع را به دقت مورد بررسی و موشکافی قرار دهند تا عامل یا عوامل احتمالی این جنایت شناسایی شده و به سزای اعمال خود برسند و از تکرار حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha