به گفته محققان، کمبود ماده معدنی مهم روی (زینک) در افزایش بروز التهاب در بین افراد HIV مثبت نقش دارد.

سلامت نیوز:به گفته محققان، کمبود ماده معدنی مهم روی (زینک) در افزایش بروز التهاب در بین افراد HIV مثبت نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، ماده معدنی روی به عنوان یک عامل ضدالتهابی عمل می کند و کمبود روی معمولا در افراد مبتلا به ایدز مشاهده می شود. طبق مطالعه جدید محققان دانشگاه ماساچوست، با ارائه رژیم های غذایی جدید به افراد HIV مثبت می توان به کاهش التهاب در بین این گروه از افراد کمک کرد.

کریشنا پودل، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «رابطه چشمگیری بین تجمع روی در سرم خون و تجمع پروتئین واکنشی C سرم خون (CRP) در افراد مبتلا به ایدز وجود دارد: غلظت بیشتر روی با کاهش سطح CRP مرتبط است.»

پروتئین CRP، نشانگر زیستی التهاب است که با چندین پارامتر پیشرفت بیماری ایدز مرتبط است.

به گفته پودل، «چندین مطالعه قبلی نشان داده اند که عنصر روی می تواند برای ما در آنالیز این ریزمغذی در بیماران HIV مثبت بسیار حائز اهمیت باشد.»

این تیم تحقیق، مطالعه مقطعی خود را بر روی ۳۱۱ فرد HIV مثبت که ۱۷۷ مرد و ۱۳۴ نفر زن با میانگین سنی ۱۸ تا ۶۰ سال را تشکیل می دادند، انجام دادند.

آنها از طریق متدهای استاندارد و با استفاده از پرسشنامه، مصاحبه های فردی، نمونه های خون و جدول غذایی، میزان مصرف روی از طریق رژیم غذایی و میزان CRP را اندازه گیری کردند.

آنها دریافتند میانگین غلظت CRP با افزایش غلظت عنصر زینک موجود در خون در مردان و زنان و در تمامی گروه های سنی به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha