وزیر بهداشت به شیوع 10 درصدی آسم در كل كشور و شیوع 30 درصدی آن در برخی مناطق دارای آلودگی هوا اشاره كرد و با بیان این كه شیوع آسم میان كودكان و نوجوانان نسبت به كل جامعه از شیوع بالاتری برخوردار است بر لزوم همكاری‌های بین بخشی به منظور پیشگیری و كنترل بروز آسم در كشور تاكید كرد.

دكتر مرضیه وحید دستجردی در سومین همایش تخصصی آسم و آلرژی با اشاره به گذر اپیدمیولوژیك دنیا و از جمله ایران در زمینه‌ تغییر از سمت بیماری‌های واگیر به سمت بیماری‌های غیرواگیر، گفت: بیماری‌های قلب و عروق، سرطان‌ها، بیماری‌های ریوی مزمن و دیابت در راس بیماری‌های غیرواگیر قرار دارند.

ابتلای حدود 5/1 میلیارد نفر به بیماری‌های مزمن ریوی در دنیا

پیش بینی افزایش100 میلیون بیمار مبتلا به آسم بر شمار مبتلایان به این بیماری تا 2020 در دنیا

وی با بیان این كه بیماری‌های ریوی مزمن حدود 5/1 میلیارد نفر در دنیا را مبتلا كرده است، ادامه داد: به دلیل ماهیت این بیماری‌ها، مبتلایان به آن، اغلب زندگی مناسبی نخواهند داشت چرا كه تنفس نقش مهمی در كیفیت حیات فرد ایفا می‌كند.

دستجردی، بیماری آسم را از معضلات بهداشتی دنیا دانست و با اشاره به ابتلای حدود 300 میلیون نفر در دنیا به آسم، گفت: این در حالی است كه پیش‌بینی می‌شود تا سال 2020، 100 میلیون بیمار دیگر بر شمار بیماران آسمی جهان اضافه شود. هر چند شیوع بیماری‌های آسم و آلرژی در كشورهای توسعه یافته بیشتر است، اما به دلیل گران بودن هزینه‌های درمان و نبود امكانات كافی، میزان مرگ و میر این بیماری‌ها در كشورهای در حال توسعه بیشتر است.

 شیوع 10 درصدی آسم در كشور

 شیوع آسم در برخی مناطق آلوده تهران به 30 درصد می‌رسد

وی، با اشاره به شیوع 10 درصدی آسم در ایرانی‌ها، گفت: این در حالی است كه در برخی كلانشهرها از جمله برخی مناطق تهران كه از آلودگی هوای بیشتری برخوردارند، شیوع این بیماری به حدود 30 درصد هم می‌رسد. از آنجایی كه بیماری آسم یك بیماری مولتی فاكتوریال است و مسایل محیطی، ژنتیكی، روانی و اجتماعی بر این بیماری مؤثرند، لازم است كه با همكاری‌های بین بخشی اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از بروز و كنترل این بیماری صورت گیرد.

نقش تغذیه با شیرمادر در كاهش شیوع بیماری‌های آسم و آلرژی

به گزارش ایسنا، وزیر بهداشت، با اشاره به نقش تغذیه با شیرمادر به ویژه تغذیه انحصاری با شیرمادر در شش ماه ابتدایی تولد نوزاد در میزان كاهش شیوع بیماری‌های آسم و آلرژی، گفت: تغذیه با شیرمادرمی‌تواند از شیوع  آسم و آلرژی بكاهد. پس از شش ماهگی نیز تغذیه با شیرمادر همراه با غذاهای كمكی می‌تواند در كاهش بیماری‌های آلرژیك به ویژه «آسم» مؤثر باشد. بر این اساس همكاری‌های بین بخشی میان رشته‌های مختلف به منظور ارایه آموزش‌های لازم ضروری است.

نقش آلودگی هوا و استعمال دخانیات در بروز آسم

وی به نقش آلودگی هوا در میزان بروز بیماری‌های آسم و آلرژی اشاره كرد و گفت: مسایل آلودگی هوا و حتی رطوبت خانه‌ها می‌تواند در افزایش شیوع آسم مؤثر باشد كه پیشگیری از این مسایل از وظایف دولت‌ها و از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی است تا با همكاری‌های بین بخشی به ویژه با همكاری سازمان حفاظت محیط زیست در جهت كنترل و كاهش آلودگی هوا اقدامات لازم صورت گیرد.

وحید دستجردی در ادامه به نقش استعمال مواد دخانی در بروز آسم اشاره كرد و گفت: علاوه بر این، سیگار نیز نقش مهمی در بروز بیماری‌ آسم دارد. در صورت كاهش درصدی از اعتیاد به سیگار، می‌توان سیگاری‌ها و همچنین افراد در معرض خطر دود سیگار را به شدت در برابر ابتلا به بیماری آسم حفظ كرد.

شیوع 75 درصدی آسم در كل جامعه و شیوع بیشتر آن در كودكان و نوجوانان

وزیر بهداشت به افزایش شیوع آسم میان كودكان و نوجوانان نسبت به كل جامعه اشاره كرد و گفت: طی سال‌های گذشته شیوع آسم در كل افراد جامعه 75 درصد بوده است؛ بنابراین لازم است كه در جهت پیشگیری و سرمایه‌گذاری‌ به منظور برخورداری از محیط زیستی سالم برای حیات افراد جامعه به ویژه كودكان و نوجوانان تلاش شود. در این زمینه لازم است كه بسته‌های بهداشتی در نظام سلامت آماده شود تا از افزایش شیوع این بیماری‌ها میان كودكان و نو جوانان جلوگیری كرد.

بار 22 درصدی آسم در كشور بر اساس شاخص دالی

وی گفت: بار بیماری آسم در كشور بر اساس شاخص دالی حدود 22 درصد یعنی چیزی مانند بیماری دیابت است. هر چند بار این بیماری در كشور از شاخص متوسطی برخوردار است، اما قطعا بار این بیماری در مناطق آلودگی هوا شاخص بالاتری دارد.

دكتر دستجردی با بیان این كه طبق بررسی‌های انجام شده در سال 83 حدود دو هزار و 712 نفر در كشور به دلیل بیماری آسم جان خود را از دست داده‌اند، گفت: این در حالی است كه میزان مرگ و میر این بیماری در دنیا سالانه حدود 250 هزار نفر است، بنابراین لازم است كه با اقدامات اساسی این میزان مرگ و میر در كشور را كاهش دهیم. از طرف دیگر كاهش شدت و شیوع بیماری آسم بوسیله برنامه‌های پیشگیری و آموزشی می‌تواند در سبد خانوار و هزینه‌های خانواده‌ تاثیر مثبت داشته باشد. همچنین می‌توان اعتبارات هزینه شده در جهت درمان این بیماری را به سمت سلامت و پیشگیری سوق داد؛ چرا كه موارد شدید آسم هزینه‌های بالایی را به كشور و جیب مردم تحمیل می‌كند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان این كه یك تا دو درصد بودجه‌های بهداشتی كشورها صرف درمان آسم می‌شود، ادامه داد: این مساله اهمیت آموزش و پیشگیری از این بیماری را مشخص می‌كند.

وزیر بهداشت در پایان بر لزوم همكاری‌های بین بخشی به منظور پیشگیری و كنترل بروز بیماری‌های آسم و آلرژیك تاكید كرد و با اشاره به فعالیت كمیته كشوری آسم و آلرژی در كشور گفت: همكاری‌های بیشتر میان مركز تحقیقات آسم و آلرژی، انجمن آسم، آلرژی و ایمونولوژی و همچنین كمیته كشوری آسم و آلرژی لازم است تا بر این اساس بتوان به استانداردهای لازم به ویژه برای سلامت كودكان و نوجوانان در كشور رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha