رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در پی انتشار گزارش سازمان جهانی بهداشت مبنی بر برخوردار بودن ایران از بیشترین میزان آمار مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای «آ» در میان كشورهای منطقه مدیترانه شرقی، گفت: با توجه به تفاوت جمعیت كشورهای منطقه امرو، مقایسه موارد مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای «آ» میان آنها منطقی نیست.

دكتر محمدمهدی گویا، در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: كشورهای منطقه مدیترانه شرقی از نظر جمعیتی كاملا با یكدیگر متفاوت هستند و مقایسه میزان ابتلا و مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای «آ» به هیچ وجه منطقی نیست. به عنوان مثال نمی‌توان كشور70 میلیونی ایران را با كشورهای حاشیه خلیج فارس كه حداكثر از جمعیتی 5 میلیونی برخوردارند، مقایسه كرد.

وی به گزارش دهی منظم و هفتگی موارد بروز و مرگ و میر آنفلوآنزای «آ» ایران به سازمان بهداشت جهانی اشاره كرد و ادامه داد: از طرف دیگر از میان كشورهای منطقه مدیترانه شرقی، ایران در راس گزارش دهنده‌های منظم این بیماری به سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و پس از آن كویت، عراق و عمان در رده‌های بعدی قرار دارند. این در حالی است كه بسیاری از كشورهای منطقه امرو مدت‌هاست موارد این بیماری را به سازمان بهداشت جهانی گزارش نمی‌دهند. به عنوان مثال آخرین گزارش دهی برخی كشورها به اوایل شهریور ماه برمی‌گردد.

دكتر گویا، در مقایسه موارد آنفلوآنزا «آ» در ایران با تركیه، گفت: تركیه به عنوان كشور همسایه ایران طی دو هفته 73 مورد مرگ را به سازمان جهانی بهداشت گزارش كرده است. بنابراین تعداد زیاد موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از این نوع آنفلوآنزا در زمان پاندمی خارج از انتظار نیست.

رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت تاكید كرد كه جمهوری اسلامی ایران خود را موظف می‌داند كه موارد بروز و مرگ و میر آنفلوآنزای «آ» را به صورت هفتگی به سازمان جهانی بهداشت گزارش دهد و تاكنون این اقدام را بی‌وقفه انجام داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha