یک پزشک عمومی با بیان اینکه درمان انواع بیماری در معتادان پیچیده‌تر است، افزود: روان درمانی با همکاری خانواده بهترین راهکار ترک اعتیاد در افراد معتاد است.

مصرف مواد مخدر سیستم ایمنی بدن را را مختل می‌کند

سلامت نیوز: یک پزشک عمومی با بیان اینکه درمان انواع بیماری در معتادان پیچیده‌تر است، افزود: روان درمانی با همکاری خانواده بهترین راهکار ترک اعتیاد در افراد معتاد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر،حمید رضا بختیاری به عوارض اعتیاد بر سلامتی بدن اشاره کرد و عنوان داشت: متاسفانه یکی از مسائل تاسف بار در جامعه امروز معضل مواد مخدر است که تا حدودی این مسئله فراگیر شده و باید چاره اندیشی مناسب در این راستا انجام گیرد.

وی رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر را بسیار موثر برشمرد و افزود: در صورت همکاری همه مردم و مسئولان قطعا مبارزه با اعتیاد بسیار با موفقیت همراه خواهد بود و نتایج مطلوبی را به همراه دارد.

این پزشک عمومی با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر صنعتی بسیار بدتر و پیچیده‌تر از نوع سنتی است، ادامه داد: خانواده‌ها و جوانان و نوجوانان باید نسبت به این مسئله هوشیار بوده تا آگاهانه و ناآگاهانه درگیر این معضل نشوند.

بختیاری ادامه داد: درمان انواع بیماری در معتادان پیچیده‌تر است و مواد مخدر کل سیستم بدن از نظر اسکلتی، بافتی و ایمنی را تهدید می‌کند. ایدز، ناتوانی جنسی و ابتلا به انواع بیماری از عوارض عمده اعتیاد است و افراد باید توجه داشته باشند که حتی استفاده از یکبار مصرف مواد مخدر فرد را معتاد می‌سازد.

وی با اشاره به روان درمانی با همکاری خانواده بهترین راهکار ترک اعتیاد در افراد معتاد است، تأکید کرد: با برخورد سلبی و رفتارهای تهدیدآمیز توسط والدین نمی‌توان ترک اعتیاد یا پیشگیری از آن را در میان فرزندانمان شاهد بود.

این پزشک عمومی به سایر عوارض اعتیاد اشاره كرد و بیان داشت: بسته به داروی مخدر مصرفی، وزن فرد معتاد ممکن است طی زمان کوتاهی به طور غیرطبیعی افزایش و یا کاهش پیدا کند. پس چاقی و لاغری در طی مدت کوتاه، از اثرات مضر مصرف مواد مخدر می باشد. همچنین بروز عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی از بارزترین اثرات مضر مصرف مواد مخدر بوده و معمولا افراد معتاد سیگار می کشند و یا مواد مخدر را با عمل دم وارد ریه های خود می کنند.

به گفته وی این افرد با علایمی مانند خونریزی بینی، سرفه شدید و التهاب قفسه سینه مواجه می شود که در صورت ادامه مصرف و یا مصرف طولانی مدت مواد مخدر، علایم مذکور تشدید شده و فرد به نارسایی ریوی مبتلا می شود که حتی خطر مرگ را به دنبال خواهد داشت.

بختیاری با اشاره به تداخل دارویی در افراد معتاد گفت: مصرف برخی داروها به طور هم زمان و بدون اجازه پزشک توسط معتادان، بسیار خطرناک بوده و حتی می تواند منجر به مرگ شود. همچنین یکی از تاثیرات مضر مصرف مواد مخدر بر روی سیستم عصبی، اختلالات خواب است طی این تاثیر، فرد به مرور بی خواب می شود و شروع به هذیان گویی می‌کند.

این پزشک عمومی در پایان خاطر نشان ساخت: همه این عوارض گویای لزوم ارتقای آگاهی افراد به معضل مواد مخدر است كه در صورت هشدار و اطلاع رسانی مناسب می‌توانیم شاهد كاهش اعتیاد در جامعه باشیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha