سرانجام ١٠ روز پس از انتشار خبر تعرض و قتل ستایش، دختر شش ساله افغان به دست پسری نوجوان، دادستان عمومی انقلاب ورامین از ابهامات و شایعات پیرامون حادثه پرده برداشت و روایت دقیق‌تری از آن را بازگو كرد.

پایان ستایش در جعبه موسیقی

سلامت نیوز: سرانجام ١٠ روز پس از انتشار خبر تعرض و قتل ستایش، دختر شش ساله افغان به دست پسری نوجوان، دادستان عمومی انقلاب ورامین از ابهامات و شایعات پیرامون حادثه پرده برداشت و روایت دقیق‌تری از آن را بازگو كرد.

به گزارش سلامت نیوز، ابوالقاسم مرادطلب در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد، از وقوع یا عدم وقوع تعرض و چگونگی قتل ستایش تا دستگیری و تشخیص سلامت روانی متهم را در روایت خود گنجانده است كه از همان ابتدا با برخی روایت‌های پیشین تفاوت دارد. به گفته او متهم ١٦ ساله، در روز حادثه، مقتول را كه برای بازی به خانه‌شان آمده بود، به طبقه دوم كشاند و به قتل رساند. پیش از این اعلام شده بود كه متهم پس از ربودن ستایش در كوچه و كشاندن او به خانه‌اش، او را مورد تعرض قرار داده و پس از كشتنش، جسدش را با اسید سوزانده است.


«تعرض به ستایش» و «سوزاندن جسدش با اسید» از سوی متهم، دو موضوع مهم و جنجالی این حادثه است كه دامنه آن حتی تا انتشار برخی شایعات درباره «اختلال روانی متهم» و «سابقه‌دار بودن او در امر خودكشی» نیز كشیده شد. قاضی مرادطلب اما با تكذیب این موضوع بیان می‌كند كه تاكنون هیچ نشانه‌ای مبنی بر خودكشی در متهم ندیده‌اند. صحبت از سلامت روانی او نیز در حالی بیان می‌شود كه قرار بود پزشكی قانونی، دیروز  نظر نهایی خود درباره تمام جوانب پرونده، از وقوع یا عدم وقوع تعرض تا سلامت روانی متهم را به مراجع قضایی تحویل دهد اما به دلیل آنچه دادستان ورامین، «بررسی مجدد پرونده شخصیت متهم با حضور اولیای‌دم، خانواده متهم و مدیر مدرسه در پزشكی قانونی» اعلام كرده، انتشار آن به دو روز آینده موكول شده است.
***
متهم چگونه ستایش را ربود و به خانه‌شان كشاند؟
ربودنی اتفاق نیفتاده و متهم به شكل دیگری ستایش را به خانه آورده بود. روز حادثه، متهم با خواهر و خواهرزاده خردسالش در خانه بود كه ستایش برای بازی با آنها به خانه‌شان آمد. دقایقی بعد، خواهر و خواهرزاده متهم خانه را ترك كردند و از ستایش هم خواستند كه به خانه خودشان برگردد اما با رفتن آنها، ستایش برای لحظه‌ای در خانه تنها شد. متهم او را صدا زد و به طبقه دوم كشاند و در آشپزخانه به قتل رساند.


علت مرگ چه بود؟ برخی منابع از كشته شدن مقتول به دلیل اصابت چاقو به عنوان علت قتل خبر داده‌اند.
این موضوع هم در پزشكی قانونی در حال بررسی است. هنوز مشخص نیست متهم با ضربه چاقو یا  به چه شكل دیگری مرتكب قتل شده است.


پیش از قتل به مقتول تعرض شده بود؟
تایید یا تكذیب این موضوع بستگی به گزارش نهایی پزشكی قانونی دارد كه البته هنوز نسخه نهایی به دست ما نرسیده.


متهم پس از قتل، جسد را با اسید سوزاند؟
متهم پس از ارتكاب قتل، به فرض اینكه اسید می‌تواند جنازه را از بین ببرد، به خارج از خانه رفت و مقداری اسید از مغازه مصالح ساختمانی در محله‌شان خرید. پس از آن جنازه را در جعبه ادوات موسیقی (ارگ) قرار داد و روی آن اسید ریخت اما موفق به از بین بردن آن نشد.


او پس از آن به دوست خود اطلاع داد كه چه جرمی مرتكب شده؟
خیر، متهم دوست خود را به این بهانه كه كولر خانه‌شان خراب شده، به محل كشاند اما دوستش پس از دیدن جسد، بلافاصله از خانه خارج شد و موضوع را به امام جمعه خیر آباد اطلاع داد.


متهم كی و چگونه دستگیر شد؟
امام جمعه خیرآباد پس از باخبر شدن از حادثه، خانواده قاتل را از وقوع آن باخبر كرد. آنها هم یك روز بعد از جنایت، ساعت ١٩:٣٠، پسرشان را به كلانتری تحویل دادند.
متهم در این حادثه همدست هم داشته؟
خیر، او این جنایت را به‌تنهایی انجام داده است. پدر او از كاركنان بازنشسته یكی از ارگان‌های دولتی است. آنها مانند خانواده مقتول، وجهه اجتماعی خوبی دارند.


تاكنون به این نتیجه رسیده‌اید كه ممكن است متهم سلامت روانی نداشته باشد؟
این موضوع در گزارش آتی پزشكی قانونی مشخص خواهد شد.


پزشكی قانونی پیش از این از ابلاغ این گزارش تا روز دوشنبه خبر داده بود، چرا این اتفاق به روزهای آینده موكول شد؟
روز دوشنبه پزشكی قانونی به این نتیجه رسید كه باید بار دیگر پرونده شخصیت متهم را بررسی كند. به همین دلیل جلسه‌ای مشترك با حضور اولیای دم، خانواده متهم و مدیر مدرسه متهم برگزار كرد تا زوایای دیگری از حادثه را مشخص كند.


این گزارش چه زمانی نهایی می‌شود؟
احتمالا تا روز آینده (چهارشنبه) آماده شود البته این زمان قطعی نیست.


در روزهای اخیر اخباری مبنی بر سابقه متهم در خودكشی نیز منتشر شده، آیا این موضوع صحت دارد؟
خیر، ما تاكنون به این نتیجه نرسیده‌ایم.


پرونده چه زمانی تكمیل و به دادگاه كیفری فرستاده خواهد شد؟
هنوز نمی‌توان گفت، باید تا آماده شدن نظریه نهایی پزشكی قانونی منتظر ماند. البته این پرونده تا رسیدن به نتیجه به شكل خارج از نوبت در حال رسیدگی است.

پرونده در یك نگاه
٢٢ فروردین امسال، مردی همراه پسر ١٦ ساله اش به كلانتری خیرآباد مراجعه و اعلام كرد كه پسرش، دختر ٦ ساله افغان همسایه شان را به خانه كشانده و به قتل رسانده است. ماموران با گفته های این مرد، پسرش را به اتهام قتل بازداشت كردند و  مورد بازجویی قرار دادند تا مشخص شود، متهم پس از ارتكاب قتل، جسد را مورد اسیدپاشی قرار داده بود. اكنون با گذشت دو هفته از زمان وقوع حادثه، تحقیقات پلیس همچنان برای كشف سایر زوایای حادثه ادامه دارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha