از ابتدای این هفته خبر شکنجه 21 روزه اعظم و فرزندانش از سوی همسرش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است. موضوع خشونت خانگی مهم‌ترین ابعاد این حادثه بوده که مورد بحث قرار گرفته است اما این حادثه ناگوار ابعاد دیگری نیز دارد. اخبار منتشر شده نشان می‌دهد این خانواده صاحب دو فرزند 8 و 5 ساله بوده که فرزند ارشد این خانواده به دلیل خشونت‌های پدر از ادامه تحصیل بازمانده و به مدت 21 مورد شکنجه، آزار و اذیت قرار گرفته و در این مدت از پیگیری‌های مدیر مدرسه، معلم و مشاور برای غیبت طولانی مدت این دانش آموز هیچ خبری نبوده است، یعنی مسئولان این مدرسه متوجه غیبت سوال برانگیز او نبوده‌اند.

غیبت 21 روزه هانیه معلم و مدیر را حساس نکرد

سلامت نیوز:از ابتدای این هفته خبر شکنجه 21 روزه اعظم و فرزندانش از سوی همسرش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشته است. موضوع خشونت خانگی مهم‌ترین ابعاد این حادثه بوده که مورد بحث قرار گرفته است اما این حادثه ناگوار ابعاد دیگری نیز دارد. اخبار منتشر شده نشان می‌دهد این خانواده صاحب دو فرزند 8 و 5 ساله بوده که فرزند ارشد این خانواده به دلیل خشونت‌های پدر از ادامه تحصیل بازمانده و به مدت 21 مورد شکنجه، آزار و اذیت قرار گرفته و در این مدت از پیگیری‌های مدیر مدرسه، معلم و مشاور برای غیبت طولانی مدت این دانش آموز هیچ خبری نبوده است، یعنی مسئولان این مدرسه متوجه غیبت سوال برانگیز او نبوده‌اند.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، عکس‌های منتشر شده از محل اسکان این خانواده و اعتیاد پدر نشان می‌دهد که آنها در شرایط معیشتی مناسبی نبوده‌اند و ممکن بوده این دانش آموز بارها و بارها به دلیل وضعیت مالی و یا خشم پدرش به مدرسه نرفته باشد و مساله غیبت برای مسئولان مدرسه امری عادی باشد اما به هر دلیل مدیر مدرسه موظف است غیبت دانش آموزان را از والدین آنها پیگیری کند و در صورت مشکوک بودن به امنیت دانش آموز موضوع را با مقامات قضایی در میان بگذارد که متاسفانه گویا این مساله برای هانیه انجام نشده است. زیرا اگر مدیر و یا معلم متوجه غیبت او می‌شدند و آن را با پلیس و نهادهای حمایت‌گر مانند بهزیستی در میان می‌گذاشتند شاید خیلی زودتر از 21 روز این مادر و فرزندانش از این شکنجه‌ها خلاصی می‌یافتند.

غیبت طولانی هانیه در هاله‌ای از ابهام

شیرزاد عبداللهی،کارشناس حوزه آموزش و پرورش در این باره به خبرنگار آنا می‌گوید: اظهار نظر در این خصوص نیاز به داشتن اطلاعات دقیق و جزییات بیشتری دارد. اگر فرض را بر این بگذاریم که دختر هفت یا هشت ساله این خانواده دانش آموز بوده، قاعدتا در پایه اول یا دوم دبستان درس می‌خوانده، در این صورت غیبت ناگهانی و غیر موجه او باید توجه معلم و مدیر مدرسه را جلب می‌کرد و آنها دلیل غیبت را بررسی می‌کردند. مدیران معمولا به غیبت دانش آموزان حساس هستند و از طریق تلفن با ولی دانش آموز تماس می‌گیرند. البته بهتر است در مواردی که قضیه مشکوک است و اولیای مدرسه از سلامت و امنیت کودک مطمئن نیستند حتما به صورت رسمی به دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اطلاع دهند. احتمال دارد که مدیر مدرسه با تلفن همراه پدر دانش آموز تماس گرفته و او هم غیبت فرزندش را به دلیل مسافرت یا فوت بستگان یا بیماری موجه اعلام کرده است. در این صورت مدیر مدرسه مسئولیت مستقیمی درباره پیگیری بیشتر ماجرا ندارد و اگر هم بخواهد پیگیری کند امکانات و اهرم قانونی لازم را در اختیار ندارد.

عبداللهی در پاسخ به این سوال که اگر فرض را بر این بگذاریم که مدیر مدرسه با پیگیری علت غیبت به این نتیجه رسیده باشد که اولیای دانش آموز مانع آمدن او به مدرسه شده‌اند،در این صورت مدیر چه اقدامی می‌تواند انجام دهد، گفت: اگر مدیر مدرسه مظنون کودک آزاری توسط والدین باشد قاعدتا باید نهادهای قضایی و انتظامی را در جریان بگذارند. اما اگر والدین یک کودک به دلیل فقر خانواده کودک خود را مجبور به کار یا تکدی گری کنند، هر چند در قانون برای اولیایی که مانع حضور فرزندان واجب التعلیم خود در مدرسه می‌شوند جریمه و حبس پیش بینی شده است اما آموزش و پرورش نمی‌تواند این قانون را اجرا کند زیرا اجرای این قانون نیازمند همکاری آموزش و پرورش، بهزیستی، نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و همچنین انجمن‌های حامی حقوق کودک است. به عبارت دیگر ترتیبات اجرایی قانون تحصیل اجباری مشخص نیست. در مواردی که جرم و جنایتی اتفاق نیفتاده است سازوکار روشنی برای بازگشت کودکان محروم از تحصیل پیش بینی نشده است. علاوه بر این به فرض اینکه قانون اجرا و سرپرست کودک جریمه و حبس شود. مجازات اولیای فقیر که معمولا دچار فقر فرهنگی هم هستند ممکن است کار را بدتر کند.

مدیر مدرسه مسئول غیبت هانیه است

اما سید جواد حسینی، مدیر کل اداره آموزش و پرورش خراسان رضوی در این باره به خبرنگار آنا گفت: زمانی که دانش آموز غیبت و یا با تاخیر به مدرسه مراجعه کند مدیر و مسئولان مدرسه موظف به پیگیری علت مساله و اطلاع رسانی به اولیای دانش آموز هستند که غیبت 21 روزه یک دانش آموز یک مساله بسیار حساس و جدی است که باید توسط مدیر، معلم و مشاور مدرسه مورد پیگییر قرار می‌گرفت.

او افزود: اگر مسئولان مدرسه این موضوع را پیگیری نکرده و به مقامات قضایی اطلاع نداده باشند مرتکب تخلف شده و صد درصد مقصر هستند؛ زیرا اگر آنها به اطلاعات دانش آموز دسترسی داشتند،می‌توانستند علت غیبت را متوجه شوند و ادامه پیگیری را به قانون واگذار کنند.

حسینی با بیان اینکه این مساله را از سوی مدرسه هانیه پیگیری خواهد کرد، یادآور شد: خراسان رضوی دارای 12 هزار مدرسه، 54 هزار کلاس درس و بیش از یک میلیون دانش‌آموز است و این مساله موضوع بسیار نادر است که باید علت آن مورد بررسی قرار بگیرد.

طرح هدایت هم به داد هانیه نرسید

مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: در مدارس استان طرح هدایت ( همه با هم در مقابل آسیب‌های اجتماعی یاور تعلیم و تربیت باشیم) اجرا شده که در این طرح یک معلم علاقه‌مند و متخصص، مشاور، اولیا علاقه‌مند و دانش آموزی که مورد مقبول سایر دانش آموزان است حضور دارند و دانش آموزان در معرض آسیب یا درگیر با آسیب‌های اجتماعی را شناسایی و خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه و به مراکز مشاوره ارجاع می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجریان این طرح در مدرسه هانیه متوجه اعتیاد پدر و عدم حضور او به مدت 21 روز در مدرسه نشده‌اند، گفت: این مساله بین بیش از یک میلیون دانش آموز نادر است و باید مورد پیگیری قرار بگیرد.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد هانیه از دانش آموزان علاقه‌مندی بوده است که متاسفانه به دلیل خشونت و اعتیاد پدر از تحصیل باز مانده است و به جای رفتن به مدرسه و بودن در کنار هم‌کلاسی‌ها باید با زخم‌هایی که روی بدنش نقش بسته مدارا کند تا بهبود یابد. در حال حاضر هانیه به همراه مادر و خواهرش به مرکز خانه سلامت بهزیستی منتقل شده است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha