رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: با وجود اهمیت آب سفره های زیرزمینی اعتبارات اختصاص یافته به این بخش در دوران پیش و پس از انقلاب كافی نبوده و معضلاتی مانند فرونشست زمین را به بار آورده است.

فرونشست كنونی زمین نتیجه اعتبار اندك بخش آب زیرزمینی است

سلامت نیوز: رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: با وجود اهمیت آب سفره های زیرزمینی اعتبارات اختصاص یافته به این بخش در دوران پیش و پس از انقلاب كافی نبوده و معضلاتی مانند فرونشست زمین را به بار آورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،خداكرم جلالی درباره چالش های منابع طبیعی افزود: 55 درصد منابع آبی از سفره های زیرزمینی تامین می شود اما متاسفانه در دوران پیش و پس از انقلاب فقط نزدیك یك درصد اعتبار كشور به مسائل آبهای زیرزمینی اختصاص می یافت.
وی گفت: هم اكنون فرونشست سفره های آب زیرزمینی یكی از معضلات جدی است؛ به طوری كه بیش از 100 میلیارد مترمكعب آبهای استراتژیك را استفاده كرده ایم.
جلالی یادآوری كرد: آبهای زیرزمینی سبب حفظ تعادل اكوسیستم آبخوان ها و زمین می شود و هم اكنون فرونشست زمین در برخی مناطق، به خشك شدن چاه ها و شوری و قلیایی شدن آب های زیرزمینی منجر شده كه این وضع، خطرناك و بحرانی است.

** كاهش مشكلات منابع طبیعی با جامع نگری ممكن است
رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری كشور بر لزوم جامع نگری دستگاه مختلف برای انتشار اخبار و موضوع ها در رسانه ها و فرهنگسازی تاكید كرد.
وی افزود: دولت یازدهم به بخش منابع طبیعی عنایت ویژه ای دارد و به لحاظ منطق آنان كه دلسوز كشورند، این موضوع را پذیرفته اند.


جلالی ادامه داد: برای رسیدن به یك نگاه جامع در دولت و تحقق اقتصاد مقاومتی باید حفاظت، توسعه و بهره برداری صحیح و اصولی از منابع پایه و مراتع را داشته باشیم و در این عرصه به توجه ویژه دولت، كمك همه آحاد مردم و دستگاه های تاثیرگذار نیازمندیم.


وی گفت: هم اكنون جهان از سه پدیده تغییر اقلیم و گرمایش زمین، كمبود آب شیرین و بیابان زایی تاثیر گرفته و ایران به دلیل واقع شدن روی كمربند خشك و نیمه خشك، بیشتر تحت تاثیر این سه پدیده است.


جلالی تاكید كرد هم اكنون با چالش گرد و غبار در كشور روبروییم؛ بنابراین مهمترین موضوع در كشور ایجاد امنیت اكولوژیك و محیط زیست است كه در اولویت برنامه های این سازمان قرار دارد.

لازم به ذکر است، هم اكنون 83 درصد عرصه های كشور به منابع طبیعی اختصاص دارد كه از این میزان 14 میلیون و 300 هزار هكتار جنگل در پنج رویشگاه مختلف، 84 میلیون و 500 هزار هكتار مرتع (درجه یك و دو سه) و 32 میلیون و 500 هزار هكتار بیابان است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha