چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 181279

سرانجام معجزه به وقوع پیوست و در کمتر از 7 ماه به مرحمت باران و اقدامات ستاد احیاء تراز آب دریاچه ارومیه به بیش از 95 سانتی متر افزایش یافت.

سلامت نیوز: سرانجام معجزه به وقوع پیوست و در کمتر از 7 ماه به مرحمت باران و اقدامات ستاد احیاء تراز آب دریاچه ارومیه به بیش از 95 سانتی متر افزایش یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرانجام معجزه به وقوع پیوست و چند روز گذشته تراز آب چشم فیروزه‌ای وطن در آذربایجان غربی از مرز هزار و دویست و هفتاد یک متر هم گذشت و این یعنی در کمتر از هفت ماه گذشته، حیات روان، در دریاچه ارومیه بیش از 95 سانتی متر افزایش یافته است.


با بازگشت فلامینگوها بعد از 25 سال آغاز قایقرانی در عرصه این دریاچه و آبگیری سرتا سر پهنه این چشم فیروزه‌ای؛ امید و خوشحالی را در نجات یافتن دریاچه ارومیه بین همگان روشن کرده است.

 
اما سوال اینجاست آیا دومین دریاچه شور جهان از مرگ نجات یافته؟ حال خوش این روزهای نگین ارومیه مدیون بارش و نزولات الهی است و یا ارمغان اقدامات ستاد احیاء بوده است؟

 
*دریاچه ارومیه در 3.07 متری احیاء

 
 تا پاییز 94 بیش از 90 درصد مساحت دریاچه ارومیه از بین رفته و تنها 10 درصد آن باقی مانده بود اما بارش‌های 6 تا 7 ماهه اخیر به یک باره موجب افزایش 82 سانتی متری آب دریاچه ارومیه شد تا همگان به این باور برسند که احیای دریاچه ارومیه امکان پذیر خواهد بود.

 
حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص جدیدترین وضعیت اکولوژیک و تراز آب آن اظهار داشت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه در آخرین بررسی‌های به عمل آمده ، به 1271.03 متر از سطح دریا رسیده است.

 وی افزود: این تراز، 99 سانتی متر نسبت به پایین‌ترین سطح تراز دریاچه ارومیه در روز دوم آبان ماه سال گذشته و هفت سانتی‌متر نسبت به روز بیست و هفتم فروردین امسال افزایش داشته است.

 
 معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی بیان کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به روز مشابه در دو سال قبل ( سوم اردیبهشت 93.94) 33 سانتی متر افزایش یافته است.

 
 *حال خوش ارومیه به مرحمت باران است

  حالا که دریاچه ارومیه یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین زیست بوم‌های ایران،دومین دریاچه شور جهان و بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور بعد از 15 سال بد حالی امید بر باد رفته بر بازگشتش را به کشور بازگردانده، حرف و حدیث‌های دلیل بهبودش‌ هم زیاد شده برخی می‌گویند مدیون عملکرد ستاد احیاء هستیم و دیگری هم دم از مرحمت باران می‌زنند.

 
 محمد اسماعیل سعیدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما، در خصوص افزایش تراز دریاچه ارومیه می‌گوید: بالا آمدن چند سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه تنها به دلیل بارندگی انجام شده و محیط زیست در خصوص نجات سطح آب، هیچ نقشی نداشته و این اتفاقات هیچ گونه ارتباطی به اقدامات ستاد احیاء ندارد.

 
حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی نیز در این باره معتقد است: بخشی از افزایش سطح تراز به دلیل بارندگی‌های خوب بوده و بخش دیگر آن به اقدامات انجام شده از سوی ستاد احیاء دریاچه ارومیه باز می‌گردد.

 
وی تصریح کرد: آمار دقیقی درباره سهم دلایل افزایش آب دریاچه ارومیه وجود ندارد اما لایروبی رودخانه‌های منتهی به این دریاچه، روند سرازیر شدن بارش‌های وارده بر آ‌ن‌ها را بر پیکر دریاچه ارومیه محقق کرده است.

 
 معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز می‌گوید: بعد از 15 سال با اقدامات دولت یازدهم برای اولین بار افت تراز دریاچه ارومیه متوقف شده و حتی تراز این دریاچه اندکی افزایش یافته که این موفقیت نشان دهنده ضرورت ادامه اقدامات تلاش جمعی دولت برای احیاء دریاچه ارومیه است.

 
 هر چند بحران خشک شدن دریاچه ارومیه به شکل کامل از بین نرفته و برای احیاء و زنده شدن این تالاب بین‌المللی سال‌ها زمان لازم است اما فراهم شدن امکان قایقرانی، بازگشت هزاران قطعه پرنده مهاجر و افزایش تراز آبی در کنار اقدامات ستاد احیاء دریاچه ارومیه با آزاد سازی آب چهار سد موجب شده مردم و مسئولان به نجات نگین فیروزه‌ای ارومیه امیدوار شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha